Vuotava Quadrajet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turnn, 25.5.2019.

  1. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tehdaskunnostettu "uusi" Rochester. Pari päivää kun auto seisoo niin saa sahata melkeen akun tyhjäksi ennen kun starttaa.
    Kiihdytyspumppu vähän sylkäsee. Otin kaasarin irti ja siitä kannen+ kohon pois. Kohokammion pohjalla vain vähän bensaa. Bensapinta liian matalalla? vuotaa imusarjaan? vuotaa tankkiin? Haihtuu vaan?
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Quadrajetin tunnettu ominaisuus on vuotavat tulpat kohokammion pohjassa. Bensa päätyy siis sinne imusarjan puolelle. Ovat käsittäkseni joutuneet valmistusprosessin aikana porailemaan kohokammion pohjan läpi tehdäkseen tarpeellisia kanavia siihen runkoon.

    Hoitona on käytetty ainakin seuraavia: tulppien päällystäminen epoksilla (ei kohokammiosta vaan alapuolelta) tai tulppien poistaminen, reikien kierteyttäminen ja uudelleentulppaus pultinpätkällä ja lukitteella.

    Kun itse väsyin epoksin käyttöön, tilasin Street Demon -kaasuttimen, sen valmistusprosessiin ei kuulu kohokammion rei'ittäminen.
     
    Sierra ja Turnn tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaikkea voi olla mutten mitenkään usko etteikö tuota ongelmaa olisi korjattu kun kaasutin on kunnostettu.

    Voi myös olla muuta vaivaa esim. pensalinja tyhjenee jostain syystä kun auto seisoo tai pensa vaan haihtuu kaasarista.
     
  4. speedy

    speedy Double Gearhead

    sdfsd ja JC5IEDM tykkäävät tästä.
  5. palotila

    palotila Gearhead

    Hankin kanssa camaroon "peruskorjatun" Quadrajetin I-5automotive.com nettikaupasta. Kun yritin autoa käyntiin kaasari lorotti noin 5 litraa bensaa suoraan öljypohjaan ennenkuin tajusin mitä tapahtui. En kovin paljon luottaisi tähän "tehdaskunnostettuun" tai johonkin muuhun mainoslauseeseen. Kaasaria on 2 experttiä tutkinut vikaa ei ole löytynyt. Tuo edellämainittu ominaisuus täytyy vielä katsoa.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olikin hyvä topic. Mulla edessä tuo peruskunnostetun quadrajetin asennus pontiacin myllyyn.
    Täytyy varmaan tuupata bensat ensin kaasariin pöydällä ennen kuin pulttaa kaasarin kiinni.
     
  7. fennia

    fennia Gearhead

    Pohja proput vuotaa yleensä vain lämpimällä koneella, et ei välttämättä kerro vielä mitään. Noi alkaa jokatapauksessa jossain kohti vuotaa, et viisaampi laittaa suosiolla kierretulpat. Epoxikaan ei ole kovin pitkäikäinen ratkaisu.
     
  8. 350cid

    350cid Gearhead

    Ja tosiaan aika harvinaista että näissä uudemmissa Q-jeteissä nämä proput vuotaa.
    Valmistus menetelmät kehittyi 75 ja uudemmissa.
     
  9. fennia

    fennia Gearhead

    Mulla on 2kpl -83:sta joista kumpikin vuotaa, et ei ne mitään pommin varmoja ole uudemmatkaan.
     
  10. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kaasari ollut päivän pöydällä paperin päällä kohokammio täytettynä. Ei vuoda! Jospa lämmittäis plugien tienoilta?
     
  11. 350cid

    350cid Gearhead

    Näistä kyllä huomaa aika hyvin jos vuotavat. Tummuu ajan myötä. Pelkkä epoksi auttaa vain hetken ja taas vuotaa. Tee sinne kierre ja tulppaa uudestaan ja päälle joku bensa/etanolin kestävä epoksi. Joutuu aika koville kun lämpiää ja viilenee.
     
  12. 350cid

    350cid Gearhead

    Voihan tuo johtua myös höyrystymisestä mihin auttaa paluulinja tankkiin ja bakeliittilevy tms. kaasarin alle.
     
  13. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tod.näk. tuossa syy. Nyky (E5) bensa ja pieni kohokammio syynä em.ongelmaan? Ehkä pientä parannusta kun kuristin kohokammion (n.8mm) huohotinta.
     
  14. GM:llä on aikoinaan tämmöinen paluulinjalla varustettu suodatin:

    [​IMG]

    WIX 33041

    Chevrolet (71-73), Pontiac (66-67)

    Tuosta apua höyrystymiseen?
     
    Turnn tykkää tästä.
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hyvät neuvot tarpeen. Täällä on vuosimallin 1985 Quadrajet joka myös vuotaa tyhjäksi parin päivän seisomisen jälkeen. Ei nyt tarvi kauaa startata mutta selvästi vieteri on pidentynyt parissa päivässä. Kaasarin olen purkanut, pessyt ja uusinut kohon ja tiivisteet, lisäksi vaihdoin siihen läppärungon toisesta vastaavasta kaasarista jonka ensiöpuolen läppäakselin holkitin. Kaikki pohjatulpat valoin epoksilla umpeen ja se kaasuttimessa oleva suodatin on takaiskuineen kunnossa ja oikein päin. Auto on vuosimallin 1985 Caprice ja kaikki alkuperäiset systeemit on EGR-venttiiliä lukuunottamatta paikallaan.
     
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Epoxi on vaan tekohengitystä, jos sitäkään. Todennäköisesti ne tulpat vuotaa edelleen. Laita kierteet ja kierretulpat sopivalla bensan kestävällä locktitellä kiinni.
     
  17. Turnn

    Turnn Gearhead

    onko kokemusta kellään että käynnistys ongelma poistuis kierretulpilla? Tod. yleinen ongelma mitä googletellut .
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jos ei epoksi ole pitkäaikainen korjaus, niin luulis että se olis auttanut edes ekalla (tokalla) startilla. Kai se täytyy nuo kierretulpat laittaa, mutta kiinnostaisi tietää, onko vielä muita mahdollisia vikapaikkoja kuin nuo pohjatulpat ja bensalinjan takaisku siinä bensansuodattimen yhteydessä?
     
  19. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kirjottavat että kun pieni kohokammio ja nykybensa haihtuu nopeammin,että siinäkin mahdollinen syy? Kokeilin lähes tukkia kohokammion "ilmastointiputken" -Ei vaikutusta. Lämmön eristyslevy kaasarin alle? Vois kokeilla tyhjeneekö kohokammio kylmälläkin (valurauta) imusarjallakin yhtä nopeesti. Olipa bensaletkukin irti kaasarista muutaman päivän -Ei valuttanut mitään.
     
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Oon tehnyt esim. siten, että käynnistän auton - sammutan - käynnistän päivän tai kahden päästä uudestaan ja tällöin saa sahata kauan. Lähtee kyllä nätisti käyntiin vielä samana päivänä, mutta ei enää huomenna/ylihuomenna. Imusarja on alumiininen ja kaasarin alla on lämpöreriste, vaikka eipä nuo ehdi mikään lämmetä jos konetta käyttää vain 5-10 sekuntia. Jotenkin en tuohon kohokammion pienuuden ja nykybensan ominaisuuksien vaikutukseen usko, koska silloinhan nämä ei pitäis toimia enää kenelläkään tämän paremmin.
     
    Muokattu: 15.6.2020

Kerro tästä muillekin!