Vuotava Quadrajet

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turnn, 25.5.2019.

  1. Turnn

    Turnn 3rd gear

    Tehdaskunnostettu "uusi" Rochester. Pari päivää kun auto seisoo niin saa sahata melkeen akun tyhjäksi ennen kun starttaa.
    Kiihdytyspumppu vähän sylkäsee. Otin kaasarin irti ja siitä kannen+ kohon pois. Kohokammion pohjalla vain vähän bensaa. Bensapinta liian matalalla? vuotaa imusarjaan? vuotaa tankkiin? Haihtuu vaan?
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 2nd gear

    Quadrajetin tunnettu ominaisuus on vuotavat tulpat kohokammion pohjassa. Bensa päätyy siis sinne imusarjan puolelle. Ovat käsittäkseni joutuneet valmistusprosessin aikana porailemaan kohokammion pohjan läpi tehdäkseen tarpeellisia kanavia siihen runkoon.

    Hoitona on käytetty ainakin seuraavia: tulppien päällystäminen epoksilla (ei kohokammiosta vaan alapuolelta) tai tulppien poistaminen, reikien kierteyttäminen ja uudelleentulppaus pultinpätkällä ja lukitteella.

    Kun itse väsyin epoksin käyttöön, tilasin Street Demon -kaasuttimen, sen valmistusprosessiin ei kuulu kohokammion rei'ittäminen.
     
    Sierra ja Turnn tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Kaikkea voi olla mutten mitenkään usko etteikö tuota ongelmaa olisi korjattu kun kaasutin on kunnostettu.

    Voi myös olla muuta vaivaa esim. pensalinja tyhjenee jostain syystä kun auto seisoo tai pensa vaan haihtuu kaasarista.
     
  4. speedy

    speedy Gearhead

    sdfsd ja JC5IEDM tykkäävät tästä.
  5. palotila

    palotila 3rd gear

    Hankin kanssa camaroon "peruskorjatun" Quadrajetin I-5automotive.com nettikaupasta. Kun yritin autoa käyntiin kaasari lorotti noin 5 litraa bensaa suoraan öljypohjaan ennenkuin tajusin mitä tapahtui. En kovin paljon luottaisi tähän "tehdaskunnostettuun" tai johonkin muuhun mainoslauseeseen. Kaasaria on 2 experttiä tutkinut vikaa ei ole löytynyt. Tuo edellämainittu ominaisuus täytyy vielä katsoa.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Olikin hyvä topic. Mulla edessä tuo peruskunnostetun quadrajetin asennus pontiacin myllyyn.
    Täytyy varmaan tuupata bensat ensin kaasariin pöydällä ennen kuin pulttaa kaasarin kiinni.
     
  7. fennia

    fennia Gearhead

    Pohja proput vuotaa yleensä vain lämpimällä koneella, et ei välttämättä kerro vielä mitään. Noi alkaa jokatapauksessa jossain kohti vuotaa, et viisaampi laittaa suosiolla kierretulpat. Epoxikaan ei ole kovin pitkäikäinen ratkaisu.
     
  8. 350cid

    350cid 3rd gear

    Ja tosiaan aika harvinaista että näissä uudemmissa Q-jeteissä nämä proput vuotaa.
    Valmistus menetelmät kehittyi 75 ja uudemmissa.
     
  9. fennia

    fennia Gearhead

    Mulla on 2kpl -83:sta joista kumpikin vuotaa, et ei ne mitään pommin varmoja ole uudemmatkaan.
     
  10. Turnn

    Turnn 3rd gear

    Kaasari ollut päivän pöydällä paperin päällä kohokammio täytettynä. Ei vuoda! Jospa lämmittäis plugien tienoilta?
     
  11. 350cid

    350cid 3rd gear

    Näistä kyllä huomaa aika hyvin jos vuotavat. Tummuu ajan myötä. Pelkkä epoksi auttaa vain hetken ja taas vuotaa. Tee sinne kierre ja tulppaa uudestaan ja päälle joku bensa/etanolin kestävä epoksi. Joutuu aika koville kun lämpiää ja viilenee.
     
  12. 350cid

    350cid 3rd gear

    Voihan tuo johtua myös höyrystymisestä mihin auttaa paluulinja tankkiin ja bakeliittilevy tms. kaasarin alle.
     
  13. Turnn

    Turnn 3rd gear

    Tod.näk. tuossa syy. Nyky (E5) bensa ja pieni kohokammio syynä em.ongelmaan? Ehkä pientä parannusta kun kuristin kohokammion (n.8mm) huohotinta.
     
  14. GM:llä on aikoinaan tämmöinen paluulinjalla varustettu suodatin:

    [​IMG]

    WIX 33041

    Chevrolet (71-73), Pontiac (66-67)

    Tuosta apua höyrystymiseen?
     
    Turnn tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!