XJ:n Navan vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja AJT, 30.6.2008.

  1. AJT

    AJT 1st gear

    Cherokeesta etupyörän laakeri meni sököksi, joten navan vaihto meneillään.
    Tuli ongelmia mutterin http://www.nagca.com/grandtech/Tech%20P ... ar0007.JPG
    kanssa. Mutteri on niin jumissa että kun vääntää auki niin vastakkaisen puolen rengas pyörii mukana. Olisiko mitään hyvää kikkaa mutterin avaamiseksi?

    Miten tärkeää on kiristää kyseinen mutteri momenttiin? Avaimesta loppuu säätövara 210 nm:ään.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Riittävän iso (3/4" tai 1") pyssy ja 36mm hylsy.

    Tai

    Pyörä paikalleen ja pyörät maahan 3/4" tai 1" hylsysarjasta hylsy, jatkovarsi ja vännin riittävän jatkoputken kanssa. Varmasti aukeaa.

    Hai

     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oon joskus avannu tommosen ajamalla, pyörä kiinni, isohko breaker bar ja hylsy mutskuun, varsi sopivasti maata vasten ja hidas pakitus, sen verran vaan että mutsku aukeaa. Mitään ei hajonnut.

    -JJ-
     
  4. AJT

    AJT 1st gear

    Kiitoksia avuista.
    Pultti aukesi kun laitoin vähän jatkovartta avaimeen ja hyppäsin sen päälle.

    Napa on vaihdettu, mutta kun aloin kokoamaan autoa kasaan tuli seuraava ongelma. En saa enää tuota jarrusatula? (caliper) hommaa mahtumaan jarru paikalleen. Palojen välissä oleva väli on liian ahdas jarrulevylle. Yritin puristimella painaa rakoa väljemmäksi, mutta ei tunnu olevan mitään vaikutusta. En uskalla kovempaakaan voimaa käyttää enää etten riko mitään.
    Mikä neuvoksi?
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sulla on väärän vuotisen auton napa, auto ilmeisesti vanhempi kuin -90 (vaihdettavat kartiorullalaakerit ja kolme stefaa) ja olet ostanut -90 ja uudemman navan (ei vaihdettavia laakereita, kaksirivinen kuulalaakeri, koko napa siis), ne on m uuten vaihtokelpoisia, mutta levy ei sovi ja satula ei sovi!!! Soita mulle huomenna (kts. numero www.jamant.com tai .fi) ja kerro valmistenumeron kymmenes merkki ja navan varaosanumeron (siis sen minkä asensit siihen), niin katsotaan olenko oikeassa!!!!
     
  6. AJT

    AJT 1st gear

    Ongelma ratkaistu. Napa oli ihan oikea. Jarrumäntä oli jumittunut ja jouduin vaihtamaan myös jarrusatulan. Uudella satulalla kaikki toimi ihan normaalista ja sain paketin kasaan. Kiitoksia neuvojille.
     

Kerro tästä muillekin!