Ykspyttysen dieselin PCV. Materiaali?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 29.9.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mikähän olis kestävä tollaseen ykspyttydieseliin kampikammion huohotinventtiiliksi? Eli siis pcv:hän se on, mutta tekee töitä ihan erimalliin ku useempipyttysen vena.
    Edellisestä rakentelin sen alkuperäisen muovi/nylon värkin ainakin kolmesti uusiksi, kun se liikkuu jatkuvasti, niin siitä häipyy sielu, runko tai molemmat kulumalla. Nyt toi uudempikin kiinagenis hikoilee öljyä sen verran, että taitaa olla taas aika... Katoin jo uutena, et sitä oli vähän päivitetty erilaiseks, mutta eipä tuo pitkään kestäny tämäkään. Eli joku materiaali, joka kestää takoa eestaas vastinpintaansa 3000 kertaa minuutissa sata tuntia vuodessa...
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jostain syystä se ei voi huohottaa suoraan ulkoilmaan?
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juuei. Kampikammioon pitäs saada alipaine, ihan niinku liki kaikissa moottoreissa jo aikoja. Tossa on kanava venakopasta imukanavaan ja siinä on yksisuuntaventtiili. Se vaan pykii ittensä olemattomiin aika äkkiä. Pitäs varmaan löytään jostain tutkittavaks Yanmarin sama kone, miten se on siinä tehty. Toi on sen 10hp Yanmarin kopio.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaa no eikö noissa kavasakeissa sun muissa ole jotaki sopivaa?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En tunne niitä ollenkaan. Mun prätkäaikaan ne ei ollu enää ja vielä ykspyttysiä... Täytyykin kysyy rb:ltä, onko sillä tietoo yksmukisista.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olen menestyksekkäästi käyttänyt paineilmaverkkoon tarkoitettua takaiskuventtiiliä 45 asteen V2 moottorissa huohotusventtiilinä. Moottori pyrki huohottamaan turbon axelilta öljyt sekä imu- että pakopuolelta. Tuon takaiskun lisäämisen jälkeen tilanne rauhoittui olennaisesti. Moinen kikkare löytyi Hi-Flexistä kun vaan osasi oikeanlaista pyytää.

    Rata-ajossa rakentelin "catch can" virityksen samaiseen moottoriin hammashoitokoneen viemärilinjan komponenteista. Kummassakin versiossa varsinaisen takaiskuventtiilin toimen tekee varsin pieni ja kevyt osa - sellainen jaksaa heilua siellä jokaisen kammen kierroksen mukana eli kiiruhtaa jopa 50x sekunnissa eestaas.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Miten olis bensa v-8 pcv venttiili. Gm autoissa ainakin metallinen.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Semmosissa koneissa jossa kampikammion tilavuus ei muutu mäntien liikkeiden myötä, pienin määrä vastaiskuinen 2 pyttyinen, PCV:n kohdalla ei juurikaan esiinny painepulsseja terveellä koneella. V8 kuuluu tähän joukkoon. Niissä koneissa.PCV:n "sielu" ei ole kovin suuressa liikeessä. PCV:n sisus sopii olla vaikka luodin painoinen metalliosa.

    1 pyttyisessä ja vaikka vanhassa Fiat 500 koneessa jossa kakspyttyisen männät menevät samaan suuntaan yhtä aikaa "ei voi pitää öljykorkkia auki käyvässä koneessa". Jos pitää, niin sieltä tulee tavaraa pihalle. Sellaisessa koneessa PCV:n tarvitsee olla "eloisa" kevyillä liikkuvilla osilla päästäen tavaraa ulos vaan ei juuri mitään takaisinpäin. Lopputulemana kampikammioon saattaa syntyä jopa alipaine. Ja se on hyvä juttu.
     
    Muokattu: 30.9.2018
    Jussi289 ja rb tykkäävät tästä.
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Rättisitikassahan on kans sama tilanne, kun kaksi mäntää liikkuu vastakkaiseen suuntaan.

    Siinä tilanne on toteutettu tämmöisellä värkillä:
    [​IMG]
    Siellä on kumiläpät hoitamassa venttiilien virkaa. En tiedä saisko tuosta ideaa jos tuota ei pysty suoraan käyttämään.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kumiläppä vois kestääkin. Pirun hankala vaan rakentaa pieneen kanavaan.
     
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Miten sitten ihan perinteinen ns. 'läppäventtiili' mitä mopoissa käyttivät kun viritettiin niin kovasti? Tietämättä mimmoseen paikkaan tulossa hankala sanoa, mutta ilmeisesti joku valmis kanava ettei putkea mihin vois väsätä?
     
  12. darpen

    darpen Gearhead

  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Eikö sitä Yanmarin venaa saa varaosana? Siis alkuperäisenä. 25v ollu 3 pyttynen Yanmar veneessä. Ei juuri koskaan vikaa. Osat on lähes ikuisia.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei tuo oikein toimi(nut). Buellissa oli sittemmin PCV venttiilit erillisinä päällikansissa. Mulla on nuo umbrellat koneessa ja niiden lisäksi erillinen takaisku poistoputkessa.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mihin se puhalta sen puuskutteen?


    Miten jos sopivaa sisäkumia pätkän siihen poistoputken päälle reikiä kumin alle poralla ja kärki tulpaten?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi tulla liian korkea avautumispaine. Reiän päälle kudosvahvisteista ohuen ohutta kumilevyä ja sen verta yhdeltä reunalta kiinni, ettei lennä läpsytin tiehensä. Aukeaa vaivatta heti kun paine ylittää painovoiman ja heti kun kone yrittää henkiä takaisin päin, kumimatto painuu reiän päälle.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Imukanavaan. Kannessa on ihan kanava venakopasta sille, venttiili on venakopan sisässä sellasessa n.10mm upotuksessa kanavan alussa.
    [​IMG]
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Meinaatte imee kampikammioon vaakkumin tollasen letkun läpi imusatsistako?
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä se koneisto ihan ite pumppaa, ei tartte imee...
     

Kerro tästä muillekin!