Ylileveet renkaat vai liian pieni auto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja WTF, 25.8.2004.

  1. WTF

    WTF Gearhead

    Mistä renkaiden ylitys lokasuojasta mitataan siis katsastusta ajatellen?

    Akselin keskikohta ja kulutuspinnan uloin kohta?

    Akselin keskikohta ja renkaan uloin pinta?

    Mulla tulee renkaan uloin pinta monta senttiä enemmän ulos kuin kulutuspinnan uloin kohta.

    Pitäs levittää levikkeet katsastukseen, mutta kuinka paljon. :eek:

    Vai onko tämä taas kiinni katsastusmiehestä?

    Onko jotain rajoitusta olemassa raideleveyden kasvattamisessa?
    Edelleen katsastusta tässä mietiskelen... :eek:

    Muistaakseni mr joku sanoi joskus jotain tuosta raideleveyden kasvattamisesta, mutta kun en muista kuka ja mitä.

    Onko siihen olemassa joku % systeemi?

    Vai riittääkö tuossakin tapauksessa että nakit jää levikkeiden sisään?
    Mitataanko raideleveys sitten renkaan uloimmasta pinnasta?

    Sitten jos niin hyvä säkä sattuisi iskemään että pääsisin noilla renkailla ja vanteilla katsastuksesta läpi, niin tarvitseeko ne muutoskatsastaa vai riittääkö nykyisin että pyytää merkinnän rekisteriotteeseen vaihtoehtoisista renkaista ja vanteista?

    Prosentit riittää tuohon rengaskokoon leveyden kasvatuksessa.
     
  2. WTF

    WTF Gearhead

    Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm.


    Mitenköhän tuo menee käytännössä?
    Lasketaanko levikkeet tuohon korin leveyden muuttamiseen?
     
  3. WTF

    WTF Gearhead

    Yksinpuhelu jatkuu... :D


    Soitin konttorille ja kyselin kuis homma menee.

    Kulutuspinta akselinkohdalta kulutuspinnan uloin kohta. Kulutuspinta jäätävä levikkeen alle.
    Renkaiden sivuja ei huomioida.
    Levikkeet lasketaan auton kokonaisleveyteen.

    Muutoskatsastuksella saa auton kokonaisleveyttä kasvattaa 100mm.
    Raideleveyden kasvatuksesta sanoi että enemmin mulla jää kiinni tuosta kokonaisleveydestä.
    Isommat levitykset tarttee anoa jostain jollain hyvällä syyllä. Lupa ei kuulemma ihan helpolla irtoa.

    Illalla mittailemaan ja ihmettelemäään, että joutuuko lähteä vannekauppaan taas.....
     
  4. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Eipä ole mulla edes kysellyt 7cm levikkeistä konttorilla (eli 14cm kok.lev.)

    Kulutuspinnan sisällä pysymisestä ovat taasen olleet tarkkoja, myös liikenteessäkin.

    Niin, ja merkintä rekisteriotteeseen = muutoskatsastus, eli kun rahata lyö tiskiin niin ehkä saa merkinnän.
     
  5. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Niin jos levikkeet on asiallisesti toteutettu ja ohessa huomiotu roiskeläpät niin ei kai se niin tarkkaa ole. Eihän raidevälikään saisi muuttua kuin 30 mm. Vai muistanko TAAS vinoon? Tuli just tänään käytyä kyselemässä,ku pitäs saada 35":set rissat alle ja saahan ne ku ei vaan nouse liikaa ja ei tule ulos. Tietty pitää mahtua pyöriin. Jäi vähän semmonen maku suuhun et se on ihan ukosta ja toteutuksista kiinni.
     
  6. WTF

    WTF Gearhead


    Mittailin eilen illalla tuota autoa niin eteen voin laittaa 8,5cm leveet levikkeet -> silloin kulutuspinnat jää just levikkeiden alle ja auton leveys kasvaa sen 100mm, silloin auton kokonaisleveys on 205cm.

    Auto on K1500 Sportside vm1989.

    Mulla auton levein kohta ei ole lokareiden kohdalta ilman levikkeitä.

    Lueskelin vielä että taakse saa laittaa yli 50mm leveet levikkeet jos auton levein kohta on etulokareissa, suurinpiirtein noin se taisi mennä.

    Mulla on takanakin 2,5 tuumaset levikkeet.

    Tällä hetkellä siinä on edessä 2,5 tuumaset levikkeet, mutta ne ei riitä peittämään eturenkaan kulutuspintaa.

    Pitää levittää niitä levikkeitä se 2 cm ja ajaa katsastukseen, tarkoituksena olisi saada nuo muutokset rekisteriotteeseen.

    Rengasratsiatkin alkaa taas ensi viikolla... :D :( :eek: :-? :eek: 8) :mad:

    Laskeekohan ne kumiset levikkeet auton levitykseksi....?
    Omaan tulee kuitenkin jostain mustasta " muovista" tuo parin sentin lisäykset.
     
  7. hpotteri

    hpotteri 1st gear

    Missä konttorilla sanoivat leimaavansa 35" jimmyyn??
     
  8. ariel

    ariel 1st gear

    Eikös taustapeilit lasketa kokonaisleveyteen??? Jos lasketaan niin jonku verran kestää levitellä.Itellä tarkotus saada -90 SportSiden otteeseen 35",
    enkä usko että tuottaa tuskaa.(olleet alla jo 4 kk) Taitavat enemmän huolestua jarrututehon riittävyydestä ja nopeusmittarin virheestä.Se kun ei saa näyttää vähemmän kuin todellinen nopeus ,mutta + 10% +4km/h.
    On todettu,että GPS kelpaa nopeusmittariksi muutoskatsastuksessa jos se on asennettu oikein: näkyvälle paikalle ja siinä on taustavalo.
     
  9. JanneB

    JanneB Gearhead

    Peilejä ei lasketa leveyttä mitattaessa.
     
  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    En tiedä mutta kuulin että jos esim Blazeriin vaihtaa noiden alkuperäisten pikkuruisten ha-peilien tilalle kunnon truck-peilit, joutuu konttorilla mitattavaksi...? Riippuu varmaan kontorista.
    Tai pärstälukemasta[​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!