Dana 40 perä, mitä mäsänä, onko pelastettavissa? (kuva)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja pecu_83, 12.3.2013.

  1. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Tänään aloitin vaihtamaan vaihteisto- ja peräöljyjä. Vaihteistossa ei ollutkaan öljyä lain, toivottavasti edellinen omistaja on sen juuri tyhjentänyt :-?

    Perässä sentään oli öljyä, ikävän harmaata kylläkin. Olin siinä uskossa että tuossa olisi ollut lukko, mutta kun avasin peräkopan, niin tasauspyörästö näyttikin avoimelta. Onneksi silmäkulmaani osui kuitenkin jotain hassua. Tasauspyörästön rattaan takana näytti olevan kitkalevyjä, onko tämä sittenkin lukkoperä? Edelleen se näytti hassulta ja tungin pääni puoliksi perän sisään ja toisen puolen vastaava kohta olikin ihan eri näköinen. Eli siellä oli levyt kivasti nipussa kolossaan kun taas oikealla puolella näyttää tältä:

    [​IMG]

    Näyttäisi että nuo levyt on lähtenyt tuosta kolostaan ja hakannut tasauspyörästön runkoon vähän lisää lääniä. Mikä tuosta on antautunut? Onko iso homma korjata? (ja voisiko joku selittää minulle noiden levyjen toimintaperiaatteen?)
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On kitkalukko ja oikean puolen pakka on paskana, pitää purkaa ja kasata uusilla osilla (tai saahan ne olla käytettyjäkin, jos pitää siinä säästää. Mistäs autosta tuo on peräisin??

    Kitkalukkohan toimii jos molemmat pyörät on maassa ja kitkaa syntyy, tasauspyörästön rattaat on kartioiset profiililtaan ja välirattaat painavat sivurattaita sivulle, jolloin kitkalevyt puristuvat toisiaan vaten ja molemmat pyörät vetää... Jokatoinen levy on kiinni casessa ja jokatoinen on kiinni sivurattaassa...
     
  3. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ahaa, eli tuo toimii samalla tavalla kuin moottoripyörän kytkin. Opelin lukkoperiä olen tutkaillut lähempää ja niissä on vähän erilainen tuo konstruktio. Tämä taka-akseli on 2gen Camaron alla.

    Tuonne kuoreen ilmeisesti tarvii hitsata sitten uudelleen tuon kolon seinät, mihin nuo levyt stoppaavat. Taisi projektin valmistuminen siirtyä taas vuodella eteenpäin.. :-?
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sieltä on painelevy rikki tai puuttuu, painelevyt näkyy tuossa: http://www.jamant.fi/levysarja-zjwj-cro ... -1737.html , pakkojen välissä...
     
  5. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ok. Eli nuo painelevyt (2 per puoli) pitää levyt nipussa. Vaikuttaa vähän heppoiselta suunnittelulta. Onko porukalla noita paljon antautunut? Onko niihin jotain vahvempaa aftermarket systeemiä saatavilla?

    Näin netissä eräässä kuvassa sivurattaiden välissä semmoisen peltilirpakkeen, ilmeisesti siis jousi joka painaa sivurattaita pakkoja vasten ja näin kiristää lukkoa? Onko näihin periin sellaisia saatavilla ja mistä saan selville tarkemmin tämän oman peräni mallin? Onko murikassa jotain numerosarjaa joka sen paljastaa?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa mallissa on "levyjousi" joka painaa kitkapakettia poskiratasta päin.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eli kitkalevypaketin rattaan puoleisin levy on painelevy (sileä molemmin puolin, kun muut ovat uraisia), se on kupera ja esijännittää kitkalevyt.
    Mitään kestävämpiä casen painelevyjä ei markkinoilla ole, jos tuo hajoaa, siihen on joku syy, levyt hitsautuneet toisiinsa ja isku rikkoo casen painelevyn, väärät öljyt tai liian vanhat, väärä tai puuttuva kitkalisäaineistus, joku muu syy tai kaikki edellämainitut yhdessä...
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota ei saa kasata liian piukkaan! Olen sen virheen kerran tehny ja voin sanoa että sanomista tulee :rotfl: .
     
  9. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Ok, eli ei aleta kiristelemään.

    Noihin 44:siin näyttäisi olevan saatavilla 2 eri levy settiä. Mistäs tietää kumpi tuohon omaani kuuluu? Vai käykö kumpi vaan? Onko niillä kenties "tiukkuus" eroa?
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ainoa ero mitä olen löytänyt, on ratasta vasten tulevien levyjen spoorien määrä, yhdellä heittää puolin/toisin!! Eli laske spoorit levyistä ja sen mukaan katsotaan oikea sarja...
     
  11. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    Noniin. Kaikennäköistä muuta projektia ollut välissä, mutta sainpahan tämänkin vihdoin työn alle. Perä on mäjäytetty auki ja 42 uraisia levyjä sieltä löytyi. Mikähän on siis oikea setti tähän aplikaatioon?
     

Kerro tästä muillekin!