Tien kallistuksen kompensointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Pertti K, 6.10.2015.

  1. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    vai olisko et vinoks kuluneissa toisessa reunassa on vaikka 3mm vähemmän pintaa, ja kun kuluu tasasesti niin toisessa reunassa on edelleen se 3mm jäljellä kun toinen puoli loppuu :) eikait se kuitenkaan renkaan pintaa suorista vaikka kulmat korjaa?
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    ja teoriassahan se kulunut puoli pyörii "vähän" nopeammin mut tuskin kulutuseroa tuo?
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    vai pyöriikö se hitaamin :D jos vertaa roottorin kärkiä, niin vauhti päissä on kovempi :) no yhtälailla ei vaikuta??
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kuluneen puolen kulmanopeus sama, kehänopeus pienempi. Eli pyörii samalla taajuudella kuin vähemmän kulunut puoli.

    Noniin, virtuaalisesti on säädöt jo tehty, vielä kun saisi aikaiseksi viedä ne käytäntöön. Jos renkaiden vaihdon yhteydessä jo vähän suihkisi irroitusöljyä pultteihin...
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tämä päivä tuli kulmia mittailtua, säädeltyä ja testailtua. Yksi toinen opus sanoi että auto puoltaa pienemmän positiivisen casterin puolelle. No nyt oli niin että samalla puolella oli sekä isompi camper että pienempi caster, niin ihmekös jos vähän sinne kampesi.

    Säädin casterit samaan molemmilla puolilla (absoluuttista arvoa en alkanut mittaamaan, kun se on jonkun verran työläs ja siksi epätarkkakin kotikonstein), camperit säädin likimain nollaan ja aurausta reilusti pienemmäksi. Camperia jäi n. 1 mm vanteen matkalla enemmän kuskin puolelle , eli alle sen 0,25° mitä tuo aiemmin linkkaamani ohje maksimissaan suositteli. Kaikki on nyt hyvinkin tehtaan toleransseissa.

    Kyllä nyt menee ihan toisella lailla, jäljelle jäänyt levottomuus menee leveiden renkaiden, urien ja ehkä hiukan kulahtaneiden puslien piikkiin. Saa nähdä mitä kapeammat talvirenkaat tekee.
     

Kerro tästä muillekin!