Museoautojen ikärajaksi 40 vuotta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.12.2014.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä helvetin tekemistä auton omistajan "historialla" on auton museoinnissa :rotfl: .
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja tosiaan isossa kuvassa en puhunu omastani enkä halua muutenkaan sitä vetää esiin,vaan halusin herättää keskustelua alkuperäisestä aiheesta. Mikä ansaitsee museoinnin?
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mudracer,ei nykyään mitään.Mutta pitäis olla.
     
  4. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Nyt on mennyt JP-350:ltä vähän puurot ja vellit sekaisin. Tässä topicissa
    ei nyt tällä kertaa etsitty kovinta autonrakentajakyläseppää.

    Kyse on MUSEOAUTOSTA, niiden ikärajasta. Ihan sama, onko tuo laite
    itse rakennettu, teetetty jossain, vai hyvin säilynyt alkuperäinen.

    Tuskinpa se auton tarkastaja jakelee mitään papukaijamerkkejä jos
    olet nostanut suosta puolikkaan autonrungon ja siihen "metsäpapereilla"
    hankkinut identiteetin.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Aivan,näinhän se menee. Eli vastaisuudessakin ne mustit ja vastaavat päätyy lehtien sivuille joita saadaan väsymiseen asti kattella,näinhän se menee.
     
  6. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Antaa pussihousun hinkata autoaan ja esitellä lehdissä, ei niitä ole
    pakko lukea jos ahistaa. Enempi kiinnostaa nuo Rodders Journal
    ja edesmennyt Rod and Custom- tyyppiset lehdet, vähempi
    Mobilisti ja sen iänikuiset taltiointi- ja youngtimerjorinat. Onneksi
    on valinnanvaraa, sekä noissa autoissa että julkaisuissa.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo ihan peace täältäkin,jokainen tavallaan.
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tämähän eskaloituu kivasti... Hetkeen ollutkaan näin hyvää vääntöä mistään.

    Mutta jos kiepsautetaan ajatus päälaelleen, tässä voisi olla ideaa, olisiko esimerkiksi näistä mallikappaleista helppo MR ja pariksi vuodeksi hyvä kilometrinnielijä?

    http://www.nettiauto.com/ford/escort/6912597
    http://www.nettiauto.com/ford/escort/6881690
    http://www.nettiauto.com/ford/escort/6764761
    http://www.nettiauto.com/datsun/violet/6818079
    http://www.nettiauto.com/ford/sierra/6877839

    Miten osuikin melkein kaikki vanhoja escoja, eikä yhtään edellämainituista mersuista tai corolloista? Taitaa ne sittenkin toimia liian hyvin, ettei niitä ole noin siisteinä säilynyt.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mä uskon enempi siihen että jokainen tuntee pumpussaan mitä ne autot merkitsee,tai ei merkitse.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    palataksemme aiheeseen, aivan älytöntä ruveta entisöimään edes 83 mallista mersua tai viiattia- tai mitä vaan niiden haalistuvien ja lohkeilevien muoviosien paikkailua.
    mitäs sitte jos joku ajaa joskus tai jopa hyötyy siitä että onnistuu museorekisteröimään rajatapauksia. museorekisteröinti mahdollisuuden tarkoitus kait on, että vanhoja autoja SÄILYISI tulevaisuuteen.
     
  11. three hundred

    three hundred Gearhead

    Tähän on pakko heittää kommentti.... Itellä petti työkyky ja pistivät työkyvyttömyyseläkkeelle 4v. sitten ja rysyn kaveri löysi tänäkeväänä kallivorniasta. Rysy on MR tarkastettu ja rekisteröity museoautoksi. Olen auton kolmas omistaja. Ensimmäinen omistaja oli vanhempi rouva joka omisti auton 1969-1991. Ja toinen omistaja oli vanhempi herrasmies joka omisti auton 1991-2014. Rysy on maalattu kertaalleen uudelleen edellisen omistajan toimesta yhdeksänkymmentä luvun puolessavälissä alkuperäisellä värillä. Eli rysyä ei ole entisöity vaan on alkuperäis kunnossa ja ei ole täysin entisöity ja uudelleen rakennettu. MR tarkastuksessa sai hyvät arvostelut vaikkakin on käytön jälkiä, eli on naarmuja ja kuluneisuutta. Mutta tarkastaja arvosti alkuperäisyyttä. Rysylle en ole tehnyt mitään muutoksia, perushuolto uudet renkaat kulmien säädöt. Ja terveyden vuoksi en pystyisikään tekemään mitään isompaa remonttia. En sitten tiedä mikä on se pussihousu ja mikä on se museoauto? Mutta autoharrastus on lähellä sydäntäni ja on kiva kierrellä tapahtumia vaikka museoautolla. Maileja tuli noin 2000 viime kesänä joista noin puolet tarrakilvillä. Ois se kiva ostaa vaikka museo projekti ja valmis museoauto ja kokeilla sit kumpi on se oikea...... Tietty pitäs olla pakka kunnossa ja osata kaikki tehdä ite.... Kumpi parempi???? Ja kuinka vanha se auton pitäs olla? Ja vielä merkki.... Ja tietty valmistusmaa... No hyvää joulua ja uuttavuotta silti kaikille!!!! TV. Museo rysy ukko....
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tuossa Datsunissa olis ainesta MR autoksi.
    Three hundred:lla MR harrastusta aidoimillaan.

    Mahtaako joku taas ruveta kiljumaan kateellisuuskortti kourassa...
    Vai tuleeko pohjamaan trolli haistattelemaan...

     
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Keskustelu on nyt päätynyt sellaiselle raiteelle, että pitää täsmentää parin sanan sävyeroja. Ne sanat ovat "hyväksyminen" ja "kunnianosoitus"(tässä ketjusa käytetty "respectin saaminen").

    Lähtee ehkä vähän kaukaa, mutta lähestytään aihetta amerikan mustien kautta;
    Musta ihminen bussissa vuonna 1964 oli vailla hyväksyntää.
    Musta ihminen Escaladessa vuonna 2000 halusi respectiä.

    Museoajoneuvotarkastuksessa ajoneuvo HYVÄKSYTÄÄN muiden museoajoneuvojen joukkoon, kunnianosoitukset kerätään sitten jälkeenpäin Essojen baareissa, lehtien sivuilla, kokoontumisajoissa sekä täällä OD:lla.

    Vähän niinkuin kilpailuihin olisi karsintarajana voittoaika.

    Jos museotarkastus noudattelisi JPn ja Peltsin protokollaa, olisi lopputulos jo aika fasistinen;

    Ensin arvioidaan harrastaja ja harrastajan mobilismin puhtaus, liitteenä ajoneuvohistoria trafilta ja sukutaulu isovanhempiin asti (mikä kelpasi Natseille, kelpaa myös SAHKille).
    ...täällä on merkintä "haltija" vuosilta 2001-2005, et ole ostanut autoa suoralla rahalla... HYLKY
    ...rintaperillisesi äänesti 2008 Vihreitä...HYLKY

    Sitten arvioitaisiin automerkki ja -malli.
    Näitä ei ollut uutena Suomessa...HYLKY
    Näitä oli uutena Suomessa liikaa ...HYLKY
    Klassikon ja vanhan romun raja menee vuodessa 1973
    Takaveto on Auto, etuveto on veikkauksen peli, neliveto on talvikäyttis.
    Herrasmies ei hehkuta, diesel ei käy.
    Bresnevin Maserati on tyttömäinen italialainen ja siinä on liikaa ovia, ei käy.

    Sitten olisi vielä arvioitava, onko oikeamielinen, puhdas, Mobilisti kulkenut riittävän pitkään Via Dolorosaa juuri tämän puhtaan, oikea-opppisen harrasteauton vuoksi. Onko vaihdettu aftermarket-tupakansytytin? Vanhan olisi vielä voinut entistää käämiä patapadalla hammaslangaten..

    Ja tässä vaiheessa sitten voisi jo vilkaista autoakin... Jaa, vai punainen? Ei käy tuollainen aikuisviihdeväri-iloittelu. Suomeen tuotavat autot on joko mustia, harmaita tai vuodesta -64 alkaen tietyt sinisen sävyt kelpuutetaan.

    JK. Datsun on hieno. Toivottavasti löytää arvostavan kodin, on ollut jo jonkin aikaa myynnissä. Mulla on tosta edellinen malli odottamassa inspiraatiota ja peltiä.
     
  14. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Kiitokset leivonharrille tämän harmaan aamun piristyksestä! :)

    Repesin tuossa kohti kun natsi-kortti ja vihreiden äänestäminen otettiin esiin... :rotfl:
     
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Joo, oon tänään vähän ivallisen kuplivalla tuulella... Juhlapyhät nääs... Kylähulluille hankalaa aikaa.

    Tuosta Datsunista vielä; Paperilla arkisempaa ja tylsempää perusautoa saa hakea, neljä ovea, neljä vaihdetta eteenpäin, neljä sylinteriä, 1.6 litraa, muotoilun välimalli, ei enää kokista, mutta ei kovin virtaviivainen, lapsenkakan värinen sisusta, japsikin vielä. Tällaista pappa-Dassea hyljeksittiin kymmenen vuotta sitten tosi pahasti. Mutta kuinka makea auto on oikeasti kyseessä, tuossa on sielu, ja nyt, aika hoiti, on harvinainen, ei vielä haluttu. viiden vuoden päästä etuveto eskokin on tuossa arvossa.
     
  16. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Menee jo ohi aiheen mutta menkään; kommenttina tuohon itse rakentamiseen/jollekkin maksamiseen: Suomessahan on suuri synti jos ei tee aivan kaikkea itse, itsekkin arvostan tätä mutta pitäis jo herätä tälle vuosituhannelle. Kun käyttää jotain ammattitaitoista rakentamiseen niin sillä sekä työllistää että monesti autosta tulee vielä aika hyvä, eikä kaikilla aika tai vaikka terveys riitä rakentamaan harsosta hienoa peliä. En voi ymmärtää sitä otsan nyrpistelyä jollekkin joka maksaa vaikka 100keur auton entistämisestä, autosta tulee monessa tapauksessa aika laadukas ja osa haluaa vain käyttää aikansa vaikka siihen ajamiseen tai fiilistelemiseen. Ja jos jollakin on varaa niin SE EI OLE KELTÄÄN MUULTA POIS. Tunnen lukuisiä tällaisia ja ainakin tuntemani harrastajat muualla maailmassa ovat valtaosin tämän tyyppisiä harrastajia. Itse tykkään näperrellä itse mutta se ei ole se ainoa oikea tapa harrastaa.
     
  17. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Edelleen ohilaukaus mutta: itse jouduin tekemään juniorina suunnilleen kaiken itse, kun ei koskaan ollut rahaa mihinkään eli tuli leipiinnyttyä siihen pakkopulaamiseen ja tällä hetkellä ei ole edes kunnon laittelupaikkaa.
    Tallilla saa lähinnä putsata lasit ja imuroida.
    Nyt yli viisikymppisenä en ole vieläkään Kroisos Pennonen mutta arvotan vapaa-aikani sillä tavoin, että teetän remontteja muilla.
    Jos se jotakuta vituttaa niin siitä vaan.
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    On tainnut keskustelusta unohtua kokonaan yksi vaihtoehto...nimittäin konservointi...siinähän huomioidaan auton koko historia...ja myös ne omistajat.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Joo.

    Se hyvä puoli vanhenemisessa on, että kaikkea ei enää tarvitse osata itse.

    Varmaan saisin purettua jonkun automaatti laatikon ja koottuakin sen siten että se jopa toimii, mut miks alkaa touhuta jotain sellaista, minkä joku muu tekee kymmenen kertaa paremmin.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Tuossa oli Harrilla asiaa! 8)
     

Kerro tästä muillekin!