Hiilidioksidia halvalla tai kunnollista täytelankaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Vehje, 22.11.2015.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Lähinmä vaan se hinta ihmetyttää. Toki maksoin ite sammutinhuollosta ostetusta pullosta 260e muistaakseni, 7.5kg. Ja täyttö maksaa murto-osan siitä mitä tommosen agan pullon maksaa. Vaikka hinnat nous vuos sittenkö se oli ni tontaitaa just karvan alle 40e vielä täyttää. Menee siihen se 10min ehkä ootellessa.

    En ymmärrä siis mikä siinä maksaa, ei se katsastuskaan niin kallis oo 10v vvälein suorittaa. Miten tommonen pullo menee edes "pilalle"?
     
  2. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Viimeks hiilidioksidipulloa täyttäessäni kysyin sammutinhuollon ukolta, että koskahan toi pullo joutaa museoon, kun ensimmäinen leima on vuodelta 1962. Vastaukseks ukko tokaisi naurahtaen, että onhan näitä sata vuotta vanhojakin vielä käytössä. Tuskin ne sitten kamalasti käytössä kuluu.
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meillä menossa katsastukselle asetti vuosimallia 42 :poff:
    Se oli vanhin leima mitä löyty
    Sitä vanhempia pyöreä pohjaisia pulloja ei kuulemma saa enää katsastaa niin ne jää ny turhaksi, ellei sit löytys sellaista firmaa joka ei niin tarkalle ole :(
     
  4. Toope

    Toope 2nd gear

    No jos ei siinä "raapasuja" kylessä oo, niin leima tulee. :lol:
     
  5. Gutless

    Gutless Gearhead

    täytelanka on niin myrkyllistä että en suosittele sitä kenellekään, varsinkaan ilman raitisilmamaskia.

    Jos hiiltä tarttee niin tossa ois mulla tarpeettomana jouten yks pottu

    viewtopic.php?f=21&t=294592&p=2888688#p2888688

    Kyllä mä tykkään hiilellä hitsata, varsinkin kun harrastin ohkasia autopeltejä. Nyt ne hommat on taakse jääneet.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko täytelanka myrkyllisempää mitä puikkohitsaus?
     
  7. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Riippuu paljon puikosta/langasta ja myös virroista mutta ei ne terveellisiä mitkään käryt ole, umpilangastakin lähtee käryjä ja metallihuuruja mutta ovat näkymättömämpiä.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muistaisin että joskus olisin noista hitsaussavuista puhunut jonkun kanssa ja ilmeisesti se toinen puikkotyyppi on enempi vaarallinen mitä toinen, jaettiinko ne nyt emöksisiin ja happamiin?

    Kaiketikkin se toinen on sellanen "ei nyt terveellinen mutta ei vaarallinenkaan" mutta toisen laatusten kanssa kannattaa olla ilmanvaihto kohdillaan.

    Mulla oli joskus huvittava tapaus kun olin kesötöissä ja vedin puikolla jotain törkeen paksuja palikoita yhteen pitkillä hitseillä, kovilla virroilla ja hitsaten railoon. Olin maassa istumassa/kyykyssä kun hitsasin ja vedin kymmeniä puikkoja tohon hitsaukseen jollon en huomannut että tota sauhua tuli tonne. Sitten piti lähteä ruokatunnille niin en nähnyt mitään eteeni. Lattiakin oli perinteiseen tapaan täynnä jotain romua. Konttailin tuolla kopissa ja etein ovea kunnes vakiäijä tuli huhuilemaan ovelle että tuu valoa kohti ja muisti unohtaneensa sanoa mulle mistä imurin saa päälle
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuo valoa kohti homma on tuttu mullekin, välillä joutuu tekemään hitsauksia säiliöiden sisällä yms. Niissä raitisilma maski on kyllä pakollinen.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pyöree pohjaset ei enää kelpaa, kotiinpäinhän se ois vaikka kerrankin sais leiman niihin
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hmm...ihme juttu kun toi mun air liquiden "unicyl" asetyleeni on pyöreepohjanen pullo.

    Mikäköhän tohon mahtaa olla perusteena ettei pyöreepohjanen kelpaa?
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oisko ikä valmistus kait lopetettiin 30 luvulla ja jostain muistelisin lukeneeni, et vanhemmissa on ongelmana asetonin muodostuminen joka kait saattaa johtaa räjähdykseen
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Paikallisessa sammutinhuollossa 15 kg pullon täyttö 80e.
     
  14. meteor

    meteor Gearhead

    Pohdin vaihtoehtoja, sammutinliikkeestä 6kg sammutinpullo 250€, uudelleentäyttö 32€, woikosken awosyl sk-18 10 litraa mut siinä on 30v vuokrasopimus eli pullon vaihto-oikeus kyeiselle ajalle ja AWOcyl vaihtokaasupullon hankinta edellyttää asiakastilin avaamista Oy Woikoski Ab:lle jossa tarvitaan mm. sotu tai y-tunnus.
    Niinpä päädyin AGA:n unicyl mison 18, 11 litraa ja hinta 300€, pullon voi myydä ja pullo tyhjennetään aina kun se menee täyttöön. Hiilidioksiidipulloa ei saisi päästää tyhjäksi , vetää sisäänsä happea ja vaikuttaa hitsaamiseen kun sammutinhuollossa laittavat vaan lisää pulloon.
     
  15. Belve67

    Belve67 2nd gear

    No tätä mä oon yrittäny tää porukoille järkeistää, mutta ku aina tuntuu olevan se asiakas oikeassa.
     
  16. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Teillä päin on kyllä sammutinhuollolla todella ruotoset hinnat :eek: Täältä taitaisi tuohon rahaan saada 20 litran oikean kaasupullon hiilarilla täytettynä, eikä mitään sammuttimesta tehtyä.
    En ole kyllä ikinä kuullut, etteikö hiilaripulloa voisi tyhjäksi päästää. Mulla ainakin ovat liikkeessä päästäneet pullon tyhjäksi aina ennen uusintatäyttöä, kun aina sinne vähän painetta jää vaikkei riitä hitsaamiseen kaasun paine. Tämän jälkeen on tehty vasta täyttö.
     

Kerro tästä muillekin!