H-putki V8:iin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Selli, 8.5.2003.

  1. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tuota, mites tämä nyt pitäisi tulkita...? :oops:
     
  2. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    löytyy tuolta ja tuo löytyy tuolta 8)
     
  3. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Katos katos, mä en näköjään "osaa" käyttää tätä foorumia vielä täysin potentiaalisesti, kun tuollainen päässy unoholaan. Noh, lähinnä mulla olikin idea että ois stickynä aina ketjun yläosassa nämä useimmiten kysytyt... Tänk juu veri meni, joka tapauksessa...
     
  4. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eli putken pitää virrata 2.2cfm per 1 hevosvoima, eli jos autossa on 200 hp niin 200 * 2.2 = tarvittava ilmamäärä.

    suora putki virtaa 115cfm per neliotuuma. Loppu on matimatikkaa.

    edit: niin ei liity h putkeen mitenkään, mutta kun tässä arvuuteltiin mikä putki riittää mihinkin niin..
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ilman mitään laskukaavoja; mikä olisi optimaalinen putken halkaisja vakiolle Fordin 390:lle? Tuplaputket yksillä pöntöillä ilman yhdysputkea tulossa. Ite laittaisin 2 1/2 tuumaa koko matkalle. Nykyinen putkisto on kasattu ilmeisesti ''mitä sattuu löytymään''-periaatteella.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tuleeko suuri tehohävikki, jos pakosarjat on peltisatsit, kollektorien jälkeen muuttuu 2,5" putkeksi, johon tulis adapteri ja loppu putki olis 3".

    Taitaa nuo pikkulohkon peltisatsit olla 2,5" kollektorin jälkeen, mut kun auton mukana tuli pakoputkisto isolohkoon, niin meinasin tehä tuommosen adapterin, et ei tarttis tehä peltisatsien jälkeen koko putkistoo uusiksi.
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hyvä, semmonen sitten.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kumpi kone sulla on isolohko vai pikkulohko?
    Vai isolohko pikkulohkon pakosarjoilla?

    Jos pikkulohko ja pikkulohkon peltarit niin ei se tehosta putoa ainakaan ahdistamalla jos peltarit on 2,5 tuumaa ja ne virtaa 2,5/3,0 adapterin läpi 3,0 putkeen.
    Virtaus voi olla tosin sen verran vapaa että tarvii enemmän soppaa, jottei mene laihalle paremman huuhtelun vuoksi.

    Eli jos kone on ollut pienilllä putkilla niin seokset tarkistaa.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pikkulohko.
     
  11. Rusty

    Rusty Double Gearhead


    Teenpä sitten niin. :-?
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mutta onkohan ok alittaa taka-akseli? Kokemuksia?
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Riippuen tapauksesta on mahdollista joo tehä ihan asialliset putket akselin alikin. Mut omat rajoitteensa siinäkin hommassa on. Joissain vehkeissä se on jo vakiona akselin ali se rööri.
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tulipa mieleen että tässä kun on taka-akselin ja lehtijousien välissä 50 mm madalluspalat niin on jopa luontevampaa menna akselin ali, tilaa on. Tänään saapui postissa Raptorit ja eilen haettiin 4 metriä suoraa 2 1/2 tuuman putkea. Huomenna pistän haisemaan.
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tuli tuosta "pistän haisemaan" mieleen. Kannattaa kattoo et vähän vaihtuu ilma tai ihan hengityssuoja on hyvä kun sinkittyä hitsaa. Vaikka siitä kohalta putsaisi niin silti käryää.

    Haisee helvetisti ja mulla ainakin kävi henkeen vähän ilman hengityssuojaa.
     
  16. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Se on totta. Kannattaa hengitellä esim. pikkusikarin läpi.
     
  17. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Muista nyt sitten että suorien putkien kanssa et enää voi nostaa autoa takapäästä kovin korkealle muuten kuin akselin alta tunkkaamalla, tai tulee putkiin mutkia kumminkin. :rotfl:
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Hyvä pointti. Tosin takapää tulee yleensä nostettua juuri perämurikan alta. Katsotaan paljonko siihen putken ja akselin väliin jää, koitan jättää ainakin viitisen senttiä.
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    sit jos sattuu olemaan tällänen takapää ni miten vaihdat renkaat kun putket menee akselin ali :D
    [​IMG]
     
  20. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Koitetaan selvitä tästä pähkinästä kunnialla.
     

Kerro tästä muillekin!