Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti ONGELMA SELVISI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hamppi, 26.7.2014.

  1. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Ongelma olisi seuraavanlainen: Auto käy tyhjäkäyntiä korvakuulolta noin 1200 rpm eli hiukan liian kovaa, näissähän pitäisi tyhjäkäynnin vaihde vapaalla olla 700-800 rpm?

    Auto toimii hyvin, ei vie järkyttäviä määriä polttoainetta eikä hyydy tms.



    *Alipainevuotoja ei ole - Tutkittu käsipelillä ja alipainemittarilla.
    *IAC on vaihdettu ja resetointi suoritettu.
    *PCV-venttiili vaihdettu.
    *EGR toimii, eikä venttiili vuoda.
    *Kaasuvivusto liikkuu hyvin eikä takeltele.
    *Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi uusittu noin kuukausi sitten.
    *TPS säädetty tyhjäkäynnillä arvoon 0.48V. Jännite ei nouse täyskaasulla 4.5 - 4.8V asti vaan 4.2V. Anturissa todennäköisesti kipua.



    Itse olen sitä mieltä että jokin saa IAC:n nostamaan tyhjäkäyntiä jatkuvasti, ehkä TPS antaa vääriä arvoja? --> Tyhjäkäynti on hyvä lämpimällä koneella, kun IAC on ajettu täyteen pituuteen ja liitin irrotettu.

    Ideoita saa ja pitää esittää, apuja kaivataan!

    *Päivitetty
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Yleensä vika on ruutan ja imarin välisessä tiipparissa.
     
  3. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Imusarjan ja läppärungon välinen tiiviste on vaihdettu ja ainakaan painemittarin mukaan ei imase ylimäärästä ilmaa.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Mitattu niinku miten painemittarilla?
     
  5. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Tyhjäkäynnillä jarrutehostimen alipaineletkusta näytti 22 inHg, joka on monen lähteen mukaan asiallinen arvo. Täytyypä illemmalla mitata TPS:ää vielä..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Ei sitä alipainevuotoa voi tolleen mitenkään todeta. Kovat kierrokset johtuu vain yhdestä asiasta, kone saa enemmän ilmaa mutta kovallakin tyhjäkäynnillä alipaineita on ja jopa enemmän kuin normikäynnillä.
     
  7. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Mut mut eikös sen sillon pitäisi käydä ihan yhtä kovaa kun IAC:n kara on täydessä pituudessaan ja lukittuna siihen asentoon? Siis jos olisi alipainevuoto

    IAC:n liitin irti ja kara täysin ulkona käy siis selkeästi pienemmillä kierroksilla eli mielestäni ylimääräinen ilma menee IAC:n kautta.
     
  8. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    TPS:n säädin äsken ohjearvoon eli kaasuläppien ollessa kiinni 0,48V.
    http://www.handen.us/caprice/tps.html tämän mukaan siis säädin.

    Jännite ei nouse täyskaasulla tuonne 4,5-4.8V vaan 4,2V asti. Anturissa on siis kipua, maanantaina tai tiistaina saadaan Skinnarilta uusi..
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Tod.näk uusi ei nosta voltteja yhtään korkeammalle kun taitaa läppien liikevara loppua.
     
  10. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti


    Katsotaan miten käy.

    Kokeilin muuten ettei ole alipainevuotoja heti alussa niin että irroitin läppärungosta letkun kerrallaan ja tulppasin lähdön. Käyntiin ei ollut vaikutusta.
     
  11. Aimo.K.Rapula

    Aimo.K.Rapula 1st gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Kyllä niihin kierroksiin vaikuttaa moni muukin arvo kuin moottorin saama ilmamäärä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.. Esimerkiksi sytytysennakon muutos vaikuttaa poikkeuksetta joka moottorissa joutokäynti kierroksiin, kuten myös seos, venttiilien ajoitus, palotila, ilmastointi, lataus, puristuspaine, ohivuoto sylinterissä, sytytyshäiriöt jne..
     
  12. JKF

    JKF Gearhead

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Tuossa tilanteessa pitäis kierrosten laskea selkeesti alle normaalin tyhjäkäynnin, johonkin 500rpm tienoille. Ennakonsäätöpiuha piti muistaakseni olla myös irti tuossa vaiheessa ja kone normaalissa käyntilämmössä.

    Jos ei kierrokset laske tuohon, niin silloin saa liikaa ilmaa jostain muualta kuin IAC:n kautta.

    Mites onkos siellä vielä sinetti tallella läppien säätöruuvilla?
     
  13. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti


    Sinetti on tallella eli ei ole säädelty.

    Kierrokset kyllä laskevatkin alle normaalin tyhjäkäynnin, korvakuulolta nimenomaan tuohon 500rpm paikkeille. Vain kun IAC on käytössä niin tyhjäkäynti on korkea.

    Mikähän tuon IAC:n saa pitämään kierrokset korkeana?
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    No on kyllä kummallista. Tuossa olis nyt kova sana kun sais sen diagnostiikkavehkeeseen kiinni. Näkis että kaikki anturiarvot tulee oikein ECM:lle asti ja missä se kuvittelee IAC:n asennon menevän etc.

    Tuolla on muuten selitetty IAC:n sielunelämää aika syvällisesti.
    http://www.diy-efi.org/gmecm/papers/747iac.txt
     
  15. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Tuli mieleen että ennakonsäätöpiuha ei ole ollut irti IAC:n perussäätöä tehdessä.. Siinäkö meni metsään ?

    Täytyypä kokeilla vaikka heti huomenna jos pääsee ihmisten ajoissa töistä. Reissuhommat...
     
  16. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Voisiko itsessään ECM:ssä olla jotain vikaa? Luin yhdestä keskustelusta että vastaava vika olisi korjaantunut uudella ECM:llä.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Voi kai se vika olla ECM:ssäkin mutta itse kokeilisin yksinkertaisesti tyhjäkäynnin säätöä koska muuta ongelmaa ei ole.
    Sinetti pois sieltä tyhjäkäyntiruuvin edestä ja ohjeen mukaan säädät käynnin mahdollisimman (liian) pienelleen ja kokeilet mitä se sit tekee.
     
  18. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Re: Caprice 4.3 TBI -88 , korkeahko tyhjäkäynti

    Tämän vian korjasi uuden ECM:n ja prommin laittaminen. Nyt käy niin siististi, ai että!
     

Kerro tästä muillekin!