Mopar hydraulinostajien säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GRA-55, 5.8.2014.

  1. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Mikähän olisi oikeoppisin tapa säätää moparin pikkulohkon hydraulinostajat? Koneessa 284 laahurinokka ja keinuissa säätöruuvit. Laitoin välykset nolliin ja 1/2 kierrosta kirrasin, mutta nakuttaa ihan kuin ei olisi öljyä nostajissa. Riittäähän 1kg öljynpainetta tyhjäkäynnillä hydraulinostajille?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ettei vaan vahingossa ole Rhoads lifterit?
     
  3. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Ei. Nämä oli muistaakseni mellingin nostimet.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No kunhan kysyin, kyllä toi pual kierrosta pitäisi riittää ja kilo painettakin on ihan ok. Noi nostajat kyllä kestää täydenkin kierroksen säädön.
     
  5. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Pitäiskö se puoli kierrosta säätö tehdä siinä vaiheessa kun tönäri ei enää sormilla pyöri? Ei tän pitäis rakettitiedettä olla, mutta kumma kun nakuttaa kuin mekaaniset nostimet.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos on uudet ja tyhjät nostajat niin se löysät pois kohta on hankalampi huomata. Sulla kun kone on jo käynyt niin tönärit lakkaa pyörimästä heti kun säätöön koskee, tai ainakin pitäis mutta ne löystyy hetken päästä. Ja säätöjärjestys pitää olla yhtä oikee kuin kovillakin.
     
  7. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kauanko se kone on käyny niillä uusilla nostajilla,niitten täyttyminen saattaa joskus vaatia aika pitkänki käyttämisen.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mopsin nostajissa on tyypilliesti luokkaa 7 milliä säätöaluetta. 1/2 kierrosta on vajaa milli. Laita vaan huoletta enempi mikäli tikkujen pituus sallii.
     
  9. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Nokan sisäänajon 20 min ajan ja pari kertaa ajanu 100 metrin pihatienpätkän. Täytyy kokeilla vielä säädellä uudestaan.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joskus ku hydylaahuria vielä käytin, nii mulla oli preloadia täydellä nostajalla siitä kun tanko ei juuri sormin enää pyöri säätöruuvista melkein 2 kierrosta. Rohkeesti vaan kokeilemaan. Jos järki on mukana ja palikat sopii muuten oikein toistensa kanssa niin ei tuossa pääse oikein tuhoakaan tekemään.
     
  11. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Itseasiassa nyt kun lueskelin noita ohjeita uudestaan niin siellähän sanotaakin, että 1 JA 1/2 kierrosta preloadia. Lukihäiriö iskenyt. Josko se lisäkierros auttaisi.
     
  12. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Palaanpa tähän aiheeseen vielä. Eli ei ole säädöt auttaneet. On kokeiltu tämän taulukon avulla säätää puoli kierrosta, puoli ja vartti, kierros, kierros ja puoli ja edelleen nakuttaa.

    [​IMG]

    Pari tarkentavaa kysymystä. Onko mahdollista, että nostaja hajoaa nokan sisäänajossa sen vuoksi ettei niitä ole esitäytetty?

    Onko mahdollista että pikkulohkossa öljy ei kiertäisi nostajien kanavia pitkin, vaikka sitä tulee keinuvivuille ja paineet on tarkistettu mekaanisella mittarilla kohtuullisiksi? (40psi tyhjäkäynnillä)

    Jokatapauksessa joudun repimaan imusarjan irti ja tarkistamaan nostajat, mutta hieman kummastuttaa tämä tilanne.
     
  13. hlappis

    hlappis Gearhead

    koita vielä tehdä säätö tyhjäkäynnillä??
    helppo tehdä toi säätö ainakin pikkulohko chevyssä tyhjäkäynnillä.
    monesti riittää pahvin pala estämään öljyroiskeet.
    löysentää keinua kunnes kilkattaa ja sitten kiinni kunnes ääni loppuu ja sitten preloadia "sopivasti".
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei vissiin oo ihan yhtä helppoo tehä käynnissä ku letukassa missä säätöruuvi ei liiku. Ei pitäis olla esitäytöllä mitään tekemistä nokan tai nostajan hajoamisen kanssa. Apparin nostajakammio on moparissa "pääöljykanava", et jos öljyä tulee muualle sitä tulee myös nostajille jollei niiltä ole öljykiertoa tukittu.
     
  15. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Öljynkierto tukittu, eli olisi ollut mekaaniset nostajat jossain vaihees?
     
  16. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Aina ollut hydraulikone ja ollu hydrauleilla käytössä mulla aikasemmin. Kai se on todettava että nää on hajalla kun käytön jälkeen osa vipoista on kovia ja osa painuu kasaan välittömästi.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jep, sen voi tehdä ihan "turvallisuusmielessä" kovilla nostajilla, et jos tulee venakoneisto-ongelmaa ja nostaja lähtee kävelemään, niin ei öljynpaineet katoa, tai sit mikäli käyttää rullanokkaa jossa reilusti nostoa, niin öljykanava saattaa avautua aj öljynpaineet karata. Sellanen hyvä "turvaraja" tossa on 0.42" lobe liftiä, sen yli ku menee ni tarvii alkaa ongelmaan paneutua.
     
  18. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Jaa mutta onko pikkulohkossa öljynsuotimen takana jokin öljykanavan piilotulppa? Mulla oli tässä viallisen HV pumpun takia aluksi niin kovat paineet, että öljyt räjähti ulos suodattimen jalasta, joten olisko mahdollista että tuollainen tulppa ol lentänyt helkkariin? En muistaakseni vaihtanut kuin kolme kierteellistä tulppaa koneen taakse. 40 psi tuntuu jotenkin kovin alhaiselta HV pumpulle kun slant kutonen tekee painetta 70psi vakiopumpulla...
     

Kerro tästä muillekin!