Laihalle menee.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusssi, 25.6.2015.

  1. puna niska

    puna niska Gearhead

    Tota noin molempien kulkineet enempi tai vähempi viritettyjä?Kyllä ei en muista tarkkaan.Omassa entisessä saman ikäsessä gm tekeleessä tyhjäkäynnin lamda targetin muuttaminen niin volltin kun targetin osalta paksummalle autto voltit 0.55 about sinne 0.5 ja afr 14.7 jonnekii 14 huittelle ja vaikka joka paikassa luki niin egr flägin poistaminen kanssa helpotti tota vaikka sen ei pitäs vaikuttaa millään tavalla.Nii ja tämähän auttaa jos pääse joutuu ronkkimaan sitä ecm sisusta.Itellä oli ebl muutettu gm boksi suosittelen.
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Nii ja jos nämä kulkineet toimi samalla kombolla aikasemmin nii unohtakaa yllä höpötetty
     
  3. jusssi

    jusssi Gearhead

    Juu kyl se paremmin on toiminu, viime kesänä pysyi joutokäynnillä afr 14 haarukassa hyvinkin. Virityksiä ei muutenkaan ole mikä joutokäynnille vaikuttais; nokkakin vakio. Just tän takia päätin koittaa vakiokamoilla ennekuin ois isot suuttimet ja virisofta tullu sisään.
     
  4. Väne

    Väne Gearhead

    Jokos vehkeet toimii?

    Tbi firebirdiä korjailin jossa oli vähän samaa ongelmaa, tyhjäkäynti likellä katsastuksen raja-arvoja mutta kierroksilla meni selvästi laihalle, ei vikakoodeja.
    Ilma- ja pakovuotojen ja syttypuolen korjaus ei korjannut täysin.

    Winaldl lambdavoltit jämähti noin 0.45-0.5v paikkeille kun meni laihalle, eli sama asia kuin ilman lambda-anturia, toimiihan muillakin näin?
    Eli putoaa lambdan mittausalueen ulkopuolelle jolloin ei tietenkään koodiakaan tule, Winaldl mukaan pysyi kuitenkin closed loopissa..
    Ilman kattia mitattuna hiilivety 100 molemmin puolin, muut arvot hyvät, paitsi lambda ja happi tietenkin korkealla.

    Tuo "korjaantui" tälläkertaa V-powerilla kun on kuulemma jonkun verran E85:sta tankissa, nyt lambdan voltit vaihtelee normaalisti myös kierroksilla.
     
  5. jusssi

    jusssi Gearhead

    Ei ainakaan täällä olla edistytty, tuli erimielisyyksiä starttimoottorin kanssa ja päätti irtisanoutua. Uutta starttia odotellessa olen yrittänyt saada yhteyttä ECM:ään tunerpro'lla siinä kuitenkin onnistumatta, oiskohan helpompi päästä nasan tietokantaan tai vastaanottaa vieraan siviilisaation lähettämä viesti ulkoavaruudesta, en tiedä...? :)
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Nyt täytyy heittää tähän "tyhmä" kysymys. Onhan tankattu ongelman aikana riittävästi uutta bensaa ja mieluummin 98:a?

    Tapeltiin duunissa yhden normaalin "pappa-kulkineen" kanssa hieman saman kaltaisten ongelmien kanssa, jotka oli vielä pahemmasta päästä kuin nämä. Tehot käytännössä kateissa kunnolla (ehkä 40 hp jäljellä 100 hp:sta?) ja pirun hoikalla. Kaikenlaisten tunnistin jumppien jälkeen ja koeajojen päätteeksi alkoi bensakin olemaan lopussa. Käytiin sitten tankilla ja laitettiin 20 litraa 98:a jäljellä olleen n 5:litran (ehkä 95:ta?) seuraksi, niin jo parin kilsan ajon jälkeen alkoi pelaamaan ihan normisti.

    Selvisi kun autoa takaisin papparaiselle luovutin, että hän oli tankkaillu pitkin talvea aina kakskymppisellä kerrallaan 95:sta ja taisi tuo polttoaineen vesipitoisuus olla jo melkoinen??? Tuo lisäviina kun sitoo itseensä helposti kaikki kondenssivedet yms. mitä huoltoasemalta bensana myydään :argue:

    t. AM
     
  7. jusssi

    jusssi Gearhead

    Joo eipä tyhmä kysymys ollenkaan, oli meinaan vähän takkuinen lähtemään käyntiin ollenkaan kun sain koneen takaisin kasaan, mutta sit laitoin tuoretta 98:a sekaan, ni jo parani. Mutta nyt on jo yhteys löydetty ecun ja tietokoneen välille, että kunhan saan uuden startin, ni pääsee asiaan edistämään taas.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mulla on ainakin jo luovutushenki päällä,menee todennäkösesti tämä kausi tuon kanssa ohi ja katotaan talvella jos jaksais vielä viimeisen kerran tuota innostua laittamaan...se piti vielä kysymäni että eihän lambdan jälkeinen putkistovuoto voi nostaa hc-arvoja mitenkään? Happipitoisuuteen löysin ainakin yhden tekijän,oli vaimentajassa reikä siinä tuloputken saumassa...vaan eipä se tietysti kuulu siihen että koneesta tulee laihalla. Ja oliko muuten jusssilla nuo päästöarvot minkälaiset?
     
  9. jusssi

    jusssi Gearhead

    Ei ole mitattu nyt laittein päästöjä tuosta, nenällä aistien voisi sanoa HC:tä olevan ihan ..tusti :) Eipähän ne reiät pitäis näkyä kuin kohonneena happena putken päässä. Alkanut miettiä sitäkin mahdollisuutta taas, ettö olis kuitenkin sytkässä vika ja sen takia palaa huonosti ja tuloksena on HC:tä ja happeakin jää, ku ei pala kunnolla...?
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo kyllähän se olis hyvinkin loogista,ja yleensä kai se syy noista löytyykin. Mulla vaan tuon kanssa ei ikinä tunnu menevän niinkun yleensä,ei tosiaan auttanu vaikka vaihdoin kaikki sytkävehkeet...se tuossa sytkähommassakin vaan vähän mietityttää että miks se sitten toimii isommilla kierroksilla kun samaa virtaahan sinne tulee tyhjäkäynnilläkin mutta tiedäppä näistä.
     
  11. jusssi

    jusssi Gearhead

    Oletko koittanut tuota omaasi tietokoneen päässä käyttää? Sillähän pitäisi näkyä kaikki, mitätapahtuu, kun alkaa laihentua.?
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei oo tullu käytettyä. Tuossa pitää ratkaista ekana se takimmaisten pyttyjen tulppien karstoittuminen,siitä joku johtolanka nyt oiskin...eli orkkis tpi-imarissahan oli ihan kunnon tyhjäkäyntikanava josta ilma levis paremmin,lisäks runnerit lähti tietysti ylhäältä eikä pohjasta niinku tässä hsr:ssä, ilma pyrkii kaatumaan suoraan etummaisille pytyille niin tyhjäkäynnillä kun pintakierroksillakin kun läpät on vaan vähän raollaan...täytyy kokeilla ekana saada tasotettua jotenkin tuota virtausta,ensiapuna pcv laitettava plenumin takaosaan ja katotaan sitten pitääkö isomminkin muuttaa tuota tyhjäkäyntisysteemiä. Ootko muuten kokeillu nypätä lambdan piuhan irti käydessä mitä sanoo seos?
     
  13. jusssi

    jusssi Gearhead

    Nyt on koitettu taas oikein tietokoneenkin kanssa... pienoinen yllätys oli, että eipä menekkään closed looppiin, vaan pahin laimentuminen tapahtuu ihan open loop tilassa. Jonkun aikaa kävi closed loopissa pintakaasulla ja silloin näytti seos pysyvän ihan kohtuullisesti asteikolla. Imuilman lämpötila näytti tietokoneella todella kuumalta ja luulinkin jo löytäneeni vian viallisesta anturista, mutta nyt epäilen sitäkin, koska anturin vastusarvo näyttäisi kuitenkin ihan järkevältä huoneenlämmössä ja sit koitin laittaa anturin tilalle piuhan päähän veneen pa-tankin anturin, jolla sain tietokoneenkin näytölle n.25°c näyttämän, mutta käynti on edelleen huonoa, laihtuu vaan. Mikään ei näytä oudolta; sytkän ajoitus pysyy vakaana, ei tule nakutusta, moottorin lämpö on oikea, map näyttää järkeviä, tps näyttää oikein ... mitä ny vielä olisi.?
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei se vika voi olla siinä että anturi sais liian kuumaa. Ei se vaan voi.. Koita piruuttas, ruuvaa anturi irti, laita johonkin muualle konehuonseeseen ja koita.



    Itse edellee ennenkin törmännyt tähän. Mieluusti vaikka laita testimielessä roikkumaan johonki kokonaan konehuoneen ulkopuolelle jos johdot antaa myöten.
     
  15. jusssi

    jusssi Gearhead

    Ok, joo ei kyllä se anturi mulla olikin jo irti ja ei se mittarin näyttämä muutu.
     
  16. jusssi

    jusssi Gearhead

    Aamun kokeiluja; pieni toivonkipinä, että olis oikein vikakin löytynyt. nimittäin löytyi 2 piuhaa konehuoneesta mitkä ei johtanut mihinkään. Toinen oli lambdaa maadoittava ja toinen ecun maa. :oops: Ei kai se muuta tarvi? Edelleen uhmetystä muodostaa tuo IAT. Meinaan kun lämmitti sitä anturia (anturi irrallaan) ni mittarin näyttämä tietokoneella laski. Taitaa tuo kone tunerpro höpöillä? Koittaa etsiä toinen .adx jolla yhdistää ja tarkistaa mittarien näyttämät :webmaster:
     

Kerro tästä muillekin!