Saasteaikakauden moottoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JP-350, 22.7.2015.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Wikipedia on ihan luotettava, vai mitä tapahtuu jos selittäisin tänne jotain täysin vääriä ohjeita johonkin asiaan? 10 on heti korjaamassa että eibse nyt noin mene, ja se menee oikeesti näin, olet väärässä yms.. Kyllä ihan sama pätee myös wikipediaan. Näin ihan nettikeskustelutasolla se on ihan pätevä lähde kun parempaakaan ei ole tarjolla järkevällä vaivalla.

    Mulla on -69 Cadillacissa jo ilmapuhallus, kaverin -70 mallisessa ei ole kun taas -71 eteenpäin taitaa olla kaikissa. Ilmapuhallin ei tehoja vie käytännössä lainkaan, joskaan ei kyllä tuokkaan.
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Juu juu. Overdrive on kaiken objektiivisen tiedon valtaväylä.

    Mulla toi rouva on vaan pahana, ku on työkseen tiedonhaun ammattilainen, ts. Informaatikko. Ärisee tosta lähdetiedosta, mitä wikipediassa ei ole.

    Hirmu kätevä on tollanen vaimo, ku siltä tulee kysytyt asiat (minun tapauksessa vaikka tehtaalta) selväksi. No hard fielings:)
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En mäkään lähtisi mitään tän vakavampaa wikipediasta hakemaan, jos sis tekisin jotain koulutyötä tai jollekkin ammatikseni hakisin tietoa. Se on vaan tämmäseen nettikeskusteluun tai johonkin tyhjänpäiväseen kahvipöytäkeskusteluun hyvä lähde ja etenkin helppo.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Fordin kaikkien saastemoottorien kuninkaassa, 351M (5.8M) on nokan ajoitustakin myöhäistetty. En ole sitä avannut enkä ole ottanut selvää tarkalleen miten.
    Kuitenkin jo ajoitustilanteen korjaamisella muuttuu kone ihan toiseksi, kuulemma.
    Kone oli tuotannossa 70-80 vaihteen tienoilla.
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Juurikin näin. Toivottovasti ei jää kellekkään paha mieli.

    Hyvää cadillaccia teille :) :)
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toisaalla oli puhetta sähköstä ja yks kirjoitti lukeneensa ja huomanneensa parikin perustavaa virhettä, muttei sit sen vertaa viiti et korjaisi ne jos tietää paremmin :odroll:

    Eli ei se wikikään aina ole oikeassa
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yleensäkin internetissä olevaan tietoon on hyvä suhtautua kriittisesti, mutta kyllä Wikipediassa on paljon hyvää ja oikeaa tietoa.
    Jos tiedon oikeellisuus epäilyttää, on hyvä selvittää että kuka sen on nettiin laittanut ja sitten voi pohtia että miksi. Ainakin silloin kun netistä löytää yleistä kantaa vastaan olevia väittämiä kannattaa niihin suhtautua erityisen kriittisesti, netti on täynnä eri eturyhmien mielipiteenmuokkauskampanjoita, salaliittoteorioita ja sellaisten henkilöiden kirjoituksia jotka ovat itsensä mielestä löytäneet jonkun yllättävän tiedon ja uskovat itse siihen. Jos taas tiede jotain uutta löytää ja oivaltaa, sen julkaisemiselle on ihan eri kanavat kuin internetti, ja tiedon löytäjä saa silloin siitä myös tieteellistä uskottavuutta ja meriittejä.
    Jos joku asia on liian hyvää ollakseen totta, se ei sitä myöskään yleensä ole.

    Lukemani autojutut ainakin on olleet Wikipediassa yleensä varsin oikein kun niiden vääristelyssä ei ole oikein mitään järkeä ja virheet korjaavia harrastajia riittää.
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Jees, Osassa moottoreita putos puristukset paljon -71, osassa vähemmän.
    Tuo "jotain suurempaa" oli just se mittaustavan muutos, SAE-BRUTTO vs. SAE-NETTO. Eli alettiin vakuutusmaksujen kohottua ilmoittamaan saman koneen teho eri mittaustavalla ja jopa eri kierroksilla. SAE-brt on mahdollisimman optimistinen laskennallinen tapa ilmoittaa teho. SAE-nto taas oikeasti mitattiin lisälaitteineen ja kaikkine mahdollisine hävikkeineen. Sekä mielellään ilmoitettiin vielä vähän alemmilta kierroksilta mitattu "huipputeho", että saatiin mahdollisimman "vakuutus ystävällinen" lukema. Näin olen lukenut alan kirjallisuudesta.
     
  9. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Niin tuskin missäön Caddyn tuotantokoneessa oikeasti oli ikinä 400 heppaa, ennemminkin se parisataa. Huvittavaa sinänsä että 60-luvun hevosvoimasodassa tehoja liioiteltiin, sen jälkeen varmaan vähäteltiin.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuulemma 300 heppaa on ainakin dynoteltu amerikan foorumeilla noista 60-70- luvun taitteen suht vakiokoneista.

    Olisko ollut -76 500cid missä täysi vääntö käytössä 1200 kierroksesta ylöspäin
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En muista ikää, mut kaveri remontoi cadillacin koneen ja muistelisin, et lähelle 400hp ne siitä penkitti ja tosiaan uusilla vakio osilla, näin ainakin sanoi
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oliko siis konetehoa vai takapyörätehoa? Oliko toi SAE netto muuten kumpaa? Jos on takapyörätehoa, sekin selittää matalaa tehoa. Mun muistaakseni eurooppalaiset ilmottaa moottoritehon.

    Tossa ammattikouluaikoina penkitin opinnäytetyö Saabin, ja muistaakseni moottoritehoa siinä verrattiin alkuperäseen eikä takapyörätehoa, tai saabin tapauksessa etupyörätehoa. :D
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Moni jenkkilässä sanonut että penkissä cadillac antanut enemmäm kuin luvattu. Nuo 69-71 yms hullujen vuosien lukemat yläkanttiin mutta sitten taas 74-75 hieman ala?


    Mikälie alkuperäinen tiedonanto 0-60mph ja huippunopeus lukemista oli 0,x sekuntia vaille sama 69 kuin 74.


    Omalla kellotin tasan 9s 100kmh gps avusteisella ohjelmalla johon luotan ja on pätenyt jne jne. Vielä vähän miettii täyskaasullq. 8:sin puolelle varmasti mennääm vielä. Vakio 472. Tosin täsdä motissa oikeesti lekkeriksi laitettu kun palotilatkin yli 120cc.


    En epäile etteikö muillakin merkeillä ois potentiaalia.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    -60 lopulla tehoja ilmoitettiin kyllä alakanttiin korkeiden vakuutusmaksujen takia. Noita vakio koneita on dynottu ja tehoja löytyny yleensä aina enennän kuin ilmoitettu. Tietenkin aina voi uskoa että se on joku salaliitto :rotfl: .
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Takapyöräteho on takapyöräteho, ja moottorin ilmoitettu teho ovat kyllä kaksi ihan eri asiaa.

    Hantta
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Näin sen itsekin aikoinaan lukenut sekä muilta kuullut. Eikös se yläraja ollut 425hp mitä sit löyty tehokkaimmista koneista. Ja eikös plymouth gtx joskus penkitetty yli 500hp vaikka siihenkin ilmotettiin se 425. Jännä miten moneen koneeseen saatiin silloin samat 425hp tehot :rotfl: 440, 427 ja 426 ainakin oli ilmotettu noilla tehoilla jos ei muisti petä.
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    70 454 LS-6 Chevellestä tehdas ilmoitti 450hp.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    SAE gross ja SAE netto; eihän se netto kai ihan takapyörätehoa ole, mutta on noin 1,28 kertoimella bruttohepat.
    Moparin 318 on helppo esimerkki, koska ei liity mitenkään vakuutusmaksuihin:
    230 Hv SAE GROSS vm 1971 - 157 hv DIN (lähde AutoRevue 1971) puristussuhteeksi merkitty 8,8:1
    150 Hv SAE net vm 1973 puristussuhteeksi merkitty 8,6:1

    jne

    ja esim. 1971 -vuoden "425 hv" 454 Chevy on 330 hv DIN tuon AutoRevuen mukaan.

    Että aika hassusti normien ja vakuutsmaksujen summana voidaan nähdä virimoottoreiden teho nyt lähellä DIN-normia...
     
  19. mpg55

    mpg55 2nd gear

  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    283hp? Eli nortit mitkä pitäis olla jo ns oikeita heppoja, on paljon hätäsempiä kuin toi 454? Ainakin paperilla :lol:

    Norttia olis pitänyt markkinoida isolohkon tappajana :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!