Millä muuttaa perus hollikan "seoskäyrää"...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 29.8.2015.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos haluat cruisen pysyvän 13.5 ja wotin nousevan ylöspäin niin sit pitää pienentää sec puolta eli sinne noi 79:t.

    Aika oudot on suutinkoot kun ensiössä yleensä pidetään huomattavasti toisiota pienempiä suuttimia mutta sulla on kyl cruise seokset aika paksulla mutta jos se hyvin pelittää niin anna olla.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Samaa mietin itsekin. Pääasia että reagoi loogisesti säätöihin ja ajettavuus on hyvä. Pitää viimeisin säätö hakea sitten loppunopeuden kanssa.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Power Valveja on olemassa std ja high flow. Jälkimmäisellä vois selittyä toi toision "pienehkö" suutinkoko.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Millä nuo erottaa toisistaan?
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Polttoainekanavan koko on isompi, erottaa hyvin.
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

    Onko tässä powervalve toisiossakin vai miksi neuvotte pienentämään toisiosuutinta?
    Jos ei ole powervalvea toisiolla niin oikea tapa laihentaa täyskaasua on ensiön powervalven kanavan kuristaminen tai pääilmasuuttimien isontaminen että bensavirtaus ois suunnilleen sama joka nurkasta.
    Nythän ensiö syöttää reilusti enemmän tavaraa täyskaasulla.
    Powervalvekin on aika turha tuollaisessa jota ei voi laihalla käyttää, eli voit vaikka kokeilla tulpata sen kokonaan.

    Ja kyllä kireämpikin kone toimisi laihemmalla jos alipaine-ennakko olis käytössä..
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu vane on kyllä ihan oikeassa. Se on sitten taas toinen juttu miten missäkin hollikassa isonnetaan ilmasuuttimia tai kuristetaan pv virtausta
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite saanu seokset aika hyvin kohdalleen etusuuttimilla ja powervalvella kikkailemalla. Takana ei poweria ja senverran isot siittimet että seos pysyy lämä tiskissa sopivan paksuna.
    Moottorijarrutuksessa seosmittari näyttää 11.5:1 mutta uskon että selitys on se että putkessa ei ole ilmaa mutta bensaa kuitenkin kulkee tyhmäkäyntipiirin läpi.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kaasari on parantunut jo paljon. Nyt voi jo likimain tyhjäkäynniltä runtata kaasun pohjaan ilman nyykähdystä. Seoksetkin pysyy paremmin tasaisena ja ajettavuus on parantunut. Vaan aivan kohdalleen tuota ei tunnu saavan, aina joku kompromissi ja vähän virityksiä joutuu tekemään.

    Elikkäs päätin siirtää tuon kaasarin tuon toisen moottorini päälle joka on viritysasteeltaan aavistuksen laimeampi mutta tilavuudeltaab suurempi. Tähän koneeseen tilasin Quick Fuel Q-850-AN kaasarin ja sytkät tulee päivittymään MDS 6AL purkista 7plus pakettiin jolla saan tuon sytkän tarkemmin hallintaan.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ne powervalven kanavat jotka määrittää bensan määrän on siinä suutinrungossa, itse powervalve ei ihan äkkiä rajoita sitä sopan määrää vaan sillä säädetään se aukeamishetki vs. imusarjassa oleva alipaineen määrä. Eli vaikka 12 ins.hg powervalve aukeaa kun imarissa alipaine tippuu tuohon em. arvoon, ja vaikka 6 ins.hg aukeaa vaan myöhemmin kaasua lisätessä, mutta niiden lisärikastamisen määrä riippuu siis siitä suutin rungon reijistä. Toinen vaan siis rikastaa aikaisemmin kuin toinen kaasua painettaessa.
    Jos nyt oikein muistan niin esmes 750db Holleyssä on ne suutinrungon kuristimet vakiona luokkaa 1,4mm, ja mullakin tossa turboautossa on nyt 2,5mm kanavat eikä vieläkään tarvita high flow powervalvea vaan vakiotyyppinen powervalve riittää. Niiden kanavien kuristamiseen ei ole oikein helppoa lääkettä, mutta usein ei siihen ole tarvettakaan.

    Samaan teoriaan olen moottorijarrutuksen suhteen päätynyt Mudracerin kanssa, mullakin seosmittari näytti 11-12:1 afr täysiltä kierroksilta mottorijarruttaessa....
     

Kerro tästä muillekin!