Kampiakselin tasapainotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kolmekax, 23.2.2010.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä kai niissä moottoreissa on joissa on dampperissa tasapainopuntti alunperin.
     
  2. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Tuosta dampperin tasapainotuksesta sen verran et mulla on parhaillaa tasapainotuksessa suoran kuutosen kampiakseli, johon tuleva fluid dampperi pisti kampuran heitolle. Eli kampura katsottiin eka ja sit dampperin kera. Et voi noissa halvoissa olla toivomisen varaa :odroll:
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kerran koitettiin tarkoituksella saada sorvilla epätasapainoinen kappale ulos mutta vaikka oli kuinka huolimaton niin paria grammaa enemmän ei saanu aikaiseksi. Mitähän siinä sun fluidissa on tapahtunu :eek: siis tehtaalla??
     
  4. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Nii-i sanoppa se.. Tuo oli mukamas SFI-hyväksytty ja testattu 12500rpm... kromattukin vielä.. päteekö tähän se et jos se ei toimi nii kromaase :rotfl:
    Tuo ny painotettiin niin et kiilahihna pyörän kiinnityspulttien pituuksilla painotettii kohilleen.. pyöritysnopeus 500-600rpm..
    Saivat nolliin tuolla..
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eiks fluidi pitäny just jättää painotuksessa pois, antaa muistaaksi epäaitoo tietoo tasapainosta. Siellähän on sisällä kumirinkula silikoninesteessä, ja sehän vois hyvinkin sekottaa pakkaa. Kuori varmaan on tasapainossa.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi 600jenkaa ei varmaan "riitä" tolle fluidille tossa puntituksessa.
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Why can't Fluidampr or Streetdampr be spun on a balance machine?

    Balancing a crankshaft with the Fluidampr or Streetdampr is not recommended. The Fluidampr (or its damper ring) and the Streetdampr contain an inertia ring that can rotate inside. This inertia ring is balanced to very close tolerance specifications at the factory but may not be to perfect "zero" balance. When the damper is spun on a balance machine, this inertia ring may rotate inside the damper and the operator may be chasing this small imbalance while attempting to balance the crankshaft.

    When the damper is installed and run on a combustion engine, the shear forces on the silicone fluid inside the damper from the torsional moments of the engine crankshaft, centers the inertia ring on its bearings. A balance machine does not generate torsional shear forces and the inertia ring may not be completely centered in its bearing clearance gaps.( IT WILL BE CENTERED AND IN BALANCE WHILE RUNNING ON AN ENGINE )
    :odroll:
     
  8. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Noo kesällä sen sitten näkee et kui tuo vörkkii.. Kampuraa ei käsittääkseni koskettu silloin kun fluidia puntitettiin.. Saa siihen sit pistää normaalin mittaiset pultit jos ei toimi noin kun on tehty.. Viime kesänä tuo kone tärräs 1500-2000rpm korvilla jonka jälkeen tärinä rauhottui.
     
  9. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Aihehan menee mielen kiintosex. Ite kun käytin kampuran kevyempien mäntien ja kankien takia puntituksessa, niin takas tuli myös reijitetty damperi ja vähän reijitetty vetolevy. Mielessä kävikin sillon, et mitäs nyt ku haaveissa manuloota ja ehken vakiota luotettavampi damperi, et meneekö puntitus uusix noitten vaihosten jälkeen???
     
  10. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    No niiissä on toki lisämassaa jossain kohdassa, mutta ei vaikuta dampperin toimintaperiaatteeseen.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sanoisin että menee. Jos testaa vaikka 3 dampperin sisäisen puntin niin en usko että niistä grammaa enempää heittoa löytyy. Ton poraamisen sijasta kampuraan voi lisätä painoa ja sitä ei sitten viitsitty tehdä jostain syystä.
     
  12. Kiertäväkanki

    Kiertäväkanki 1st gear

    Luulen, että painojen lisäys ois tuonu lisä kustannuksia, verrattuna poraukseen. Muistaakseni se puntitus metalli on aika tuuristä. Eivät vaan kysyny, mitään miulta, että kummin tehdään. Voikos uuden damperin tai uuden vauhtipyörän puntittaa vanhan mukaan miten helposti?[/quote]
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    [/quote]
    Mallory metalli on kallista, mutta ei sitä laiteta dampereihin. Kampiakselin limppuun on helppo porata iso reikä mihin laitetaan painometalli pätkä. Helpompi se tietty on painotuksessa on poistaa ainetta, kuin laittaa sitä lisää.
    [​IMG]
     
  14. wj

    wj Gearhead

    Tuo mallory kustantaa useemman kympin nappi. Voi nostaa reippaan satasen hintaa jos paketti on vituillaan. Jos sattuu koko kampura lahoomaan niin noi napit kannattaa ottaa talteen.

    Rp on tähän asti painottanu kaikki koneet ja tulee painottamaan tulevaisuudessakin. Jonot tosin usein pitkiä.
    On se dampperikin painotettava muiden ohessa. Ei paljoa auta jos muu paketti on priimassa ja dampperista löytyy heittoa useampi kymmenne grammaa. Myös vp ja asetelma syytä katsoa jos kilpaa ajetaan.

    Yhdessä 0.2oz puntitettussa moottorissa jätin koko dampperin painosyistä pois. Ei minkään näköstä jälkeä ollut laakareissa kauden jälkeen.
     
  15. human62

    human62 1st gear

    Lainaus vanhasta keskustelusta, ei oma


    Noi puntitushommat onihan oma juttunsa. Mä en oo nistä ihan kauheesti gramman päälle paineita ottanut sen jälkeen kun joskus taannoin käytin samaa, jenkeissä puntitettua aksilaa samoilla bob weighteillä Suomessa puntituksessa ja sitä joutu muuttamaan, vein sen sitten jonkinajan päästä huvikseen samaan paikkaan uudestaan, ja taas oli punttia säädettävä. Sit myöhemmässä vaiheessa vaihdoin kombinaatiota ja tuli liki parikyt grammaa kevyemmät männät, utelin ameriikan ihmemaasta, et tarvisko suorittaa uudelleen puntitus, ja ne oli sitä mieltä, et ei, kun mentiin kevyempiin, olis kuulemma ollut tarkempaa jos olis menty painavampaan suuntaan. Jotkut tähtirakentajat jenkeissä kuulemma jopa tarkoituksella puntittaa "alle".
    Mopsin moottoriraamatussa kerrotaan, et moottorit on puntitettu tehtaalla, ja se tasapaino on riittävän tarkka. Suurin ero saman koneen veivien painoissa on ollut mulla yli 50 gramma, et jos se on tehtaan viriviriosaston mielestä riittävää tarkkuutta, ni ei voi sit kauheen tarkkaa olla. Ylipäätään tuolla kampikammiossa käy varmaan melkonen melske, osat notkuu ja erilaista möhnää loiskuu ympäriinsä, puntittaminen stabiilissa tilassa vaikka 0.1 gramman tarkkuudella tuntuu vähän turhalta, etenkin kun samaan yhtälöön heitetään vaikkapa arvio öljyn painosta, yleensä neljä grammaa. Meneeks yöunet ja tuleeks maailmanloppu jos se ei pidäkään paikkaansa?

    Todetaan vielä että tasapainoitus on toki hyvä tehdä mutta ei pakollinen tavis- moottorille, tehtäessä niin hyvää et kestää pojanpojalle on sitte eri asia.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi tais olla mun kirjottama. RP:n alettua tasapainottaa noita oon hieman muokannut käsitystäni, ja nykyään mielellään puntitutan motin kuin motin rakentamisen yhteydessä. Tietty jos jotain nollabudjettijuttuu, ni sitä välttämättä en, mut jo ihan perusremppa menee nykyään RP:lle puntitukseen.
     
  17. F-body

    F-body Gearhead

    GT-motors on yksi vaihtoehto. Palvelu oli erinomaista kun aamulla vein ja iltapäivällä hain Hesan päiväkeikalla täältä länsi rannikolta. Tasapainoitus oli pari viikkoa etukäteen sovittu. 138e puntitus ja yhteensä 1,2 lisätunnin kanssa 218e, kun porailivat vastapainoihin urakalla reikiä. Liian kevyet männät? Kyseessä on Moparin 360/408 stroukkeri.
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Samaa havaintoa tehty täällä,eka siellä puntituksilla käynyt akseli kun saatiin koneeseen ja kone keulille oli hämmästys todella suuri kun ei tuntunut millään kierroksilla ottavan minkäänlaisia värinöitä,vaikka edellinen akselikin oli puntitettu eräässä maineikkaassa koneistamossa siellä syvässä etelässä 8)

    Saa olla kyllä todella "nollabudjettijuttu" ettei kannata käyttää puntituksilla,sen hinta kun ei paljoa näy sitten loppulaskussa viivan alapuolella etenkään teillä siellä jotka siinä "nurkilla" asustelette,täältä susirajalta kun lähettää romut tuonne ja takaisin saa satkun varata sille(kin) hommalle,mut kannattaa se silti :wink:
     
  19. kotr

    kotr 3rd gear

    mopen-76 318 moottori on muttereina ja hommasin siihen uuden käytetyn kampuran(koneistettu ekaan alikokoon).aattelin nyt samalla käyttää kampuran tasapainotuksesa,niin pitääkö vetolevyn olla mukana?dampperin vissiin tarvii?
     
  20. kotr

    kotr 3rd gear

    Raahen moottorikoneistamo Urpo Tahvanainen ei pystykkään V8 kampuraa painottaan...misä seuraavaksi lähin?
     

Kerro tästä muillekin!