Laahurinokille ööli?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mudracer, 7.4.2011.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ITellä kans hyvät kokemukset 20w50 valvolinestä, vaikka onkin mineraalia. kestäny nokat jopa ralliohc moottoreissa.
     
  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Rotellaa en ole nähnyt enää aikoihin CI luokituksella, valitettavasti.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tämä on ihan faktaa. Oman Olssin Shop manuaalissa sanotaan, että viime aikoina voiteluaineiden kehitys on ollut niin huimaa, että huoltovälejä on voitu merkittävästi pidentää: moottoriölyn vaihtoväli on jopa 2000 ml (lyhyitä matkoja tai pölyisissä olosuhteissa ajettaessa 1000 ml). Alustan voitelu (22 nippaa) ja mm. laturin laakereiden voitelu 5 tipalla moottoriöljyä tehdään 1000 ml - tai 2 kk välein, kumpi ensin täyttyy - käyttöolosuhteista riippumatta.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Vaan saa muuten puolisynteettisenä ja mineraalinakin..
     
  6. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  7. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Soitin kerran tuonne valvolinen suomalaiseen tuoteneuvontaan, kaverit oli ihan pihalla ku esitin sinkkipitosuus kysymyksiä. Kokkolan paikallinen minimani tarjoaa nykyään 20w50racing VR1 öljyä sekä 20w50turbo öljyä, 5l hinnassa eroo n:15e.. Valvolinen tekniset neuvojat eivät osanneet sanoa mitä eroa öljyissä on, muutakun hinta ja se että toinen suunniteltu kilpamoottoreihin.
    Tuossa VR1 öljystä sinkkipitosuus on 1250ppm luokkaa, kun esim castrolin 10w60tsw jotain 900ppm lukemaa.
     
  8. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Heh, voin kuvitella hämmennyksen luurin toisessa päässä, kun oikeasti esitetään teknisiä kysymyksiä. :)

    Oikeasti voitelutekniikan puolella ollaan monesti ihan teollisuudenkin puolella monesti mutun varassa, saatikka jossain neuvovissa puhelimissa. Valitettavasti asia on näin vielä vuonna 2011. Toki osaavaakin porukkaa löytyy alalta takuulla, mutta vähemmistönä.
     
  9. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Synteettistä ei perinteisesti suositella sisäänajoon. Toisaalta Mobilin virallinen kanta on, että voi käyttää synteettistäkin sisäänajoon ihan kilpamoteissakin. Vaikea sanoa ketä uskoisi, kun kellään ei ole heittää mitään perusteita miksi.

    Turvallisinta lienee kuitenkin käyttää mineeraalia sisäänajoon (kun siinä tilanteessa synteettiselläkään tuskin mitään saavutetaan) , mutta en usko että tuolla "liukkaudella" on paskan merkitystä minkään sisäänajojen kannalta. Sisäänajotilanteessa pinnankarheushuiput eri osasissa tasoittuu ja on vain eduksi, jos kitkaa niiltä osin saadaan pienennettyä. Sisäänajossa on myrkkyä, jos noissa korkeissa pinnankarheushuipuissa kitka on suuri, jolloin pinnankarheushuiput kiinnileikkautuu, sen sijaan, että ne hioutuisi tasaisesti.

    Voidaan hienoilla termeillä puhua adhesiivisesta ja abrasiivisesta kulumisesta. Adhesiivisessa kulumisessa kohtaavat metallipinnat kitkahitsautuvat ja sen jälkeen repeytyvät, kun taas abrasiivisessa kulumisessa metallipinnat "kyntävät" toisistaan kamaa irti. Tuo jälkimmäinen lienee sisäänajotilanteessa ja muulloinkin toivottavampaa.

    Toisin sanoen voitelun merkitys on kaikkein suurin sisäänajossa (sitä nyt muissakaan tilanteissa väheksymättä). Miedommilla nokilla voi ajaa jokseenkin huoletta ihan normiöljyillä oli sinkkipitoisuudet mitä vaan normaaliöljyjen tasoa. Miedommillakin nokilla sinkkipitoisuus on oleellisinta juurikin nokan sisäänajossa.

    Se periaate on väärä, että ajatellaan, että sama mitä öljyä sinne koneeseen heittää sisäänajossa, kun se kohta vaihtuu kumminkin on väärä. Sisäänajossa ne voitelukohteet joutuu kaikkein kovimmille. Kovimmille joutuu varmaankin laahaava nokka ja männänrenkaat. Joten jos sen yhden kerran haluaa öljyyn vähän panostaa, niin laittaa hyvää öljyä just siihen sisäänajoon, vaikka sen nakkaisi kankaalle muutaman kilsan tai tonnin jälkeen.

    Sisäänajoon lienee toimivimmat öljyt just noi racingöljyt. Käsittääkseni tuo ZDDP auttaa myös muuallakin rajavoitelutilanteissa, kuin nokalla, joten ei varmasti ole huonoksi rullanokkakoneittenkaan sisäänajossa.
     
  10. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    On tossa varmasti perää, koska kilpaöljyissä voidaan tinkiä ominaisuuksista juurikin esim. öljynvaihtoväleissä. Se on selvää, että pesevistä lisäaineista on tingitty, koska kilpamoteilla ajetaan sen vähän kilometrejä, joten niille ei juurikaan ole tarvetta. Lisäksi pesevät lisäaineet lisää nakutusherkkyyttä joutuessaan palotilaan, joten niitä mielellään ei kilpaöljyihin lisäillä. Saattaa noissa olla joitain muitakin eroja, kuten hapettumisenestolisäaineissa.
     
  11. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear


    Täälläkin monet suosittelee bensakoneisiin raskaan kaluston dieselöljyjä, niiden sisältäessä paljon sinkkiä. En osaa sanoa niitten sinkkipitoisuuksista, mutta koska ne ovat suunniteltu raskaan kaluston dieseleihin, ne myös todennäköisesti sisältävät erittäin paljon jakauttavia lisäaineita, millä on tarkoitus vähentää dieselkoneen nokeutumista. Käsittääkseni nämä detergentit eli jakauttavat lisäaineet on juuri samoja "peseviä" lisäaineita, mitkä lisää nakutusherkkyyttä bensakoneessa. Dieselissä kun ei tällaista ongelmaa oikeastaan edes ole, niinkuin bensakoneessa, joten en ehkä suosittelisi varsinaisia dieseliin tarkoitettuja öljyjä bensamotteihin. Ainakaan korkeapuristeisiin viripannuihin. Saatikka kun en ole mikään moottoriöljyasiantuntija, niin onko noissa dieselöljyissä sitten muitakin bensakoneelle vähemmän suotuisia ominaisuuksia?

    Voihan ne toimia, mutta kyllä moni kone käy vaikka laardilla ties kuinka pitkään, ennenkuin antautuu. Kymysys onkin, mikä öljy on parasta tietylle koneelle. Aika harva kone loppujen lopuksi hajoaa puhtaasti öljyn takia. Käytännössä useamman osatekijän summa, jos nyt perusasiat on kunnossa.
     
  12. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Niin vielä lisäyksenä, sisäänajo on todennäköisesti moottorin vaativin voitelutilanne. Lue nuo edelliset viestini. Eli on kympin säästö erittäin väärässä paikassa. Jos sen kympin ekstraa öljyihin haluaa sijoittaa, niin just tuohon sisäänajoon sitten, kun se ei edes ole kuin sen yhden kerran. Toivottavasti :)
     
  13. duster73

    duster73 Gearhead

    kun tuossa oli puhetta tuosta diesel-öljyn käytöstä laahuribensakoneessa ja paikallisessa "halpakaupassa" on myynnissä teboilin super hpd öljyä diesel-öljyä,niin laitoinpa huvikseni teboilin asiakaspalveluun sähköpostia ja kysyin heidän mielipidettään öljyn käytöstä bensakoneessa.ja sain jopa yllätävänkin pitkän selostuksen asiasta.liitänpä sen tähän,niin on sitten öljy-yhtiön edustajankin mielipide asiasta tuotu julki :) eli tässäpä tämä:



    Kiitos Jari kyselystäsi.

    Tämä sinkki näyttää olevan loputtomien kahvila- ja nettikeskustelujen ikuinen legenda.

    Tuo CI-4 luokitus öljyssä ei sinänsä takaa että siinä olisi merkittävästi sinkkiä. Teboilin Super HPD 15W-40 öljyssä sinkkiä on kyllä suhteellisen paljon, suunnilleen 1300ppm. Muutoin öljy on suunniteltu suojaamaan paremmin hitaammin kiertävien raskaiden dieseleiden sylinteriputkia kiillottumiselta ja vastaanottamaan dieselin palamisjäänteitä eikä niinkään neutraloimaan bensiinin palamisesta syntyviä kemiallisia yhdisteitä. Sinänsä se on kuitenkin vahva, kestävä ja voiteleva öljy. Myös bensiinimoottoreissa maltillisella vaihtovälillä.


    Itse asiasta ensinnäkin että sinkki ei ole kulumisenestoaineena ainoa eikä välttämättä edes paras vaihtoehto. Se on ollut edullinen ja tehokas vaihtoehto niin kauan kuin siitä ei ole ollut mitään haittaa. Uusien katalysaattoritekniikoiden myötä sinkin määrää piti rajoittaa ja KORVATA SITÄ UUSILLA PAREMMILLA mutta katalysaattoriyhteensopivilla kulumisenestolisäaineilla. Kaikissa moottoriöljyissähän on edelleen sinkkiä, mutta vähemmän kuin vaikka 30 vuotta sitten. Esimerkiksi Volkkarin 504.00/507.00 luokitus sisältää erittäin tiukan nokka-akselin kulumistestin ja Teboilin Diamond Carat III 5W-30 läpäisee sen n. 600ppm sinkkimäärällä! Lisäksi yleisesti katsottuna eurooppalaiset ACEA-luokitukset ovat aina ottaneet ja ottavat edelleenkin tiukemman kannan nokka-akselien kulumissuojaan kuin API-luokat. Voiteluteknisesti kaikki moottorit ovat kuitenkin niin samalla viivalla, että voidaan sanoa korkean ACEA-luokituksen olevan aina merkki hyvästä kulumissuojasta nokka-akseleille kaikissa moottoreissa.

    Mikäli haluat autoosi tehostettua voitelua ja uskot edelleen sinkin erinomaisuuteen, voin suositella tuotteistamme seuraavia.

    - Teboil Diamond Extreme 10W-60 sisältää yli 1200ppm sinkkiä ja on kaikilta ominaisuuksiltaan optimoitu voitelemaan moottorit kovissa olosuhteissa. Tästä öljystä olemme saaneet paljon hyvää palautetta kovastakin kilpakäytöstä SM ja EM huipuilta asti.

    - 4T Special Motorboat 10W-40 on kehitetty vastaamaan 4T venemoottorien vaatimuksia. Näissä mm pystyasennossa toimivat kampiakselit asettavat voiteluteknisiä haasteita. Kulumissuojaa on parannettu mm. nostamalla sinkin määrää 1300ppm tasoon.

    - 4T Superbike 15W-50 on tehty korkeaviritteisten märkäkytkimellä varustettujen moottoripyörien ja ATV laitteiden moottori- ja vaihteistoöljyksi. Kovien vaihteistovaatimusten vuoksi kulumissuojaa on tehostettu ja tässä tapauksessa se on voitu tehdä nostamalla sinkkipitoisuutta moottoriöljylle maksimaaliseen hieman yli 1600ppm arvoon.

    Nämä kaikki soveltuvat hyvin vanhempien amerikkalaisten moottorien voiteluun. Myös viritettyjen. Öljynvaihtovälit on näillä öljyillä pidettävä kohtuullisina, koska korkea sinkkipitoisuus nostaa moottoriöljyssä lietteen muodostumistaipumusta. Sinkki reagoi kemiallisesti bensiinimoottorin palamiskaasujen kanssa muodostaen haitallista lietettä. Sinkin määrää nostettaessa öljyn muut lisäaineet eivät pysty hallitsemaan lietteen muodostumista jolloin ongelmia on odotettavissa. Puhtaasti dieselmoottoreihin tarkoitetuissa öljyissä puolestaan ei tarvitse kyseiseen kemialliseen haasteeseen varautua ollenkaan.

    Taustaksi mainittakoon vielä, että oma kokemukseni autojen parista on eurooppalaisista moottoreista. Nuorempana niitä tuli rakennettua radoille hyvinkin korkeaviritteisillä koneilla, ilman rullanokkia. Kaksi kollegaani sen sijaan ovat perehtyneet amerikkalaisten koneiden virittämiseen. Toinen rakentaa ties kuinka monetta tiukkaa konetta Mustangiin ja toinen lukuisien kisakoneiden kokemuksella uutta virikonetta 70-luvun Mopariinsa. Olemme työmme puolesta päässeet kolmen insinöörin voimin haastattelemaan tämänkin asian tiimoilta alan huippuasiantuntijoita ympäri maailman. Öljyjen ja lisäaineiden kehittäjiä sekä ammattitestaajia. Keräämämme tiedon pohjalta kukaan meistä ei pidä korkeaa sinkkipitoisuutta moottoriöljyssä välttämättömyytenä.

    Oikea viskositeetti joka myös pysyy ja puhtaus ovat voitelun peruskivet. Kun tekniikan rakentaa oikein, ei öljyissäkään tarvitse käyttää ’rakettitiedettä’. Liian halpaan ei kuitenkaan kannata mennä sillä se käy kalliiksi (huom viskositeetin pysyvyys).
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi mehu mitä käytin nokan sisäänajoon "sisältää" tollasta koodia :rotfl: .
    API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4/SL, ACEA E7/E5/E3, B3/B4, A3 mitä sitten tarkoittavatkaan :oops: .

    Kohta joku "punaniska" älähtää että teboilin öölin tekee kommarit :poff: .
     
  15. duster73

    duster73 Gearhead

    mua ei ainakaan haittaa,kun ladalla ajankin päivittäiset ajot :)
     
  16. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Tuolla asiasta jotain
    http://www.roadmachine.fi/motoroil.html

    Muut tuotteiden alta löytyy nokan sisäänajoon lisäaine jolla voi käsitellä öljyn myös jatkuvassa käytössä.

    Kilpailevia aineita luulisi löytyvän.
     
  17. duster73

    duster73 Gearhead

    mutta tuosta olisi voinut kyllä päätellä,että tuollainen CI-4 diesel-öljy kävisi sisäänajo öljyksi hyvin.jos se kerran sisältää kohtuu runsaasti sitä sinkkiä ja voi käyttää bensakoneissa,mutta vaihtoväli ei ole pitkä.tuo vaihtovälihän ei silloin merkitsisi mitään.
     
  18. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Duster73: Ite puolestani puhuin puhelimessa tämän sulle vastanneen kaverin kollegan kanssa: joka oli FoMoCon miehiä ja kertoi mullekin Mustang-harrastuksestaan kun mainitsin mulla kyseessä olevan 302-pikkulohkon...Sanoi samoja asioita ja mainitsi myös tämän 10W-40 Teboil Silverin olevan aivan käypäistä tavaraa...
     
  19. duster73

    duster73 Gearhead

    no tuo silverihän on jo aika edullistakin,jos hintaa ajattelee.ja varmaan riittääkin.tuossa mulle tulleessa vastauksessahan juurikin oli tuo,että jos haluaa että sitä sinkkiä on paljon.
     
  20. Razorass

    Razorass 1st gear

    Tuuttaa sinne laahurikoneeseen RVS:t niin ei tarvitse murehtia mistään kaikenmaailman sinkeistä. Loppuu voiteluöljyperäiset nokka- ja nostaja murheet. Sitten vaan laadukasta täyssynteettistä perään ja kovaa ajoa.

    Ainniin...eihän sellaiset täyssynteettiset kestä sisällä tällaisissa vanhoissa AMERIKKALAISISSA moottoreissa. Nehän kun oleellisesti eroavat esimerkiksi erooppalaisista ja japanilaisista koneista varsinkin tiivisteiden, metallien ja kaiken muunkin osalta.
     

Kerro tästä muillekin!