Älkää rutisko!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja alteredmag, 9.12.2007.

  1. alteredmag

    alteredmag 1st gear

    Olen tässä sivusilmällä seuraillut keskusteluja AKEn touhuista, päättäjien tekemistä verotusmuutoksista ja muusta vastaavasta.

    Mitä helvettiä niistä täällä rutisette! Ei taida kansanedustusto paljon OD:lla vierailla...

    Sitä vaan meinasin, että tarttisko meidän kohta tehdä asialle jotain?

    Mielenilmauksia?

    Hiljaiset panderolli touhut eivät ole tässä maassa koskaan tehneet mitään. Eli mitä siis?
    Otetaan mallia muutamien vuosien takaisesta maajussien rypistyksestä. Mennään muutaman tuhannen kaaran kanssa polttamaan gummia mannerheimintielle?!?
    Eipä sekään aiheuta muuta kuin närkästystä, mutta tulisihan kerrankin saastutettua kunnolla. Kun ne saasteet ovatten tässä kuulemma se ydin kysymys.

    Mutta ihan oikeesti: tarttis varmaa tehrä jottai...

    :mad:
     
  2. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mä oon samaa mieltä ja lähden mukaan kyllä
     
  3. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Kyllä kitistä saa, se on kuitenkin sallittua.

    Mutta tuosta olen eri mieltä, ei missään nimessä mitään kuminpolttoa Marskilla. Ei h*lvetti... joo, aiheuttaa närkästystä ja mitäs sitten -> säädetään lakeja tiukemmalle jottei moista vain uudestaan tapahdu?

    Josko kuitenkin lusikka kauniiseen käteen ja perusteltua, rauhallista ja järkevää mielenilmaisua?
    Ei tuollaisesta typerästä ja järjettömästä tukkimisesta tule kuin lisäsanktioita eri muodoissaan ja sitten kitistään lisää. Pojat, pää pois p*rseestä ja järki käteen.

    Perustelut siitä miksi ja miten ajoneuvoharrastus on selkeä osa kulttuuriamme, miten sitä voisi järkevässä määrin helpottaa ja miten kaikilla olisi kiva olla. Ei vain sellaista että "mä nyt tykkään ajaa jenkillä ja mua v*tuttaa ku bensa maksaa niin ja niin paljon. Sit viä mä en haluu et AKE touhuu tollasia typerii juttui ku se ny tekee...".

    Perustelkaa selkeästi ja asiallisesti miksi mikäkin asia muodostaa epäkohdan ja hankaloittaa harrastusta/työntekoa/kaupantekoa. Se voi olla parempi keino kuin joukkotukkiminen, kansanedustajien sähköpostin tukkiminen ja muut älyvapaat konstit joita olen tässä sivussa seurannut ideoitavan.

    Järkeä ja kylmää harkintaa peliin. Jos valtiota vastaan lähtee taistelemaan, pitää se tehdä heidän keinoillaan...

    -Janne-
     
  4. alteredmag

    alteredmag 1st gear

    Nimenomaan. Tarkoitus oli herättää kekustelu aiheesta:

    MITÄ ME VOIDAAN ASIALLE TEHDÄ?
     
  5. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tolla nyt ei ainakaan saavuteta YHTÄÄN MITÄÄN. Siinä vaan jenkkiautoharrastajat leimautuvat samalle tasolle kaikenmaailman eläinten vapautusrintamien ja ituhippien kanssa.

    Kyllä kokoajan asioita tehdään, tämänkin foorumin vakiokävijöitä on mukana FHRA:n ja SHAL:n edustajina viranomaisten ja AKE:n työryhmässä, joka pohtii mm. erillisluokkaa harrasteajoneuvoille.

    Mutta sen kitinän ja ennenkaikkea kaikenlaisten kuminpolttimielenosoitusten sijaan tulisi energiaa suunnata harrastajien edunvalvontaan, koska se ydinjoukko joka asioiden eteen taistelee byrokratiaviidakossa on äärimmäisen pieni. Ainakin OD tulee kantamaan oman kortensa tähän kekoon, lahjoitamme autoveron juhlatarrojen tuoton SHAL:lle edunvalvonnan resurssien lisäämiseen ja lisäksi aiomme vuoden vaihteen jälkeen ryhtyä muutenkin nostamaan ajoneuvoharrastuksen profiilia, mutta niistä suunnitelmista hieman myöhemmin lisää.

    Ps. Eikä se täällä kitiseminenkään ihan hukkaan mene, uutisoihan esim. YLE ja Taloussanomat taannoin AKE:n tietojärjestelmän ongelmista juuri Overdrivellä heränneen keskustelun vuoksi!
     
  6. alteredmag

    alteredmag 1st gear

    No. Tässä näyttää käyvän juuri niin kuin pelkäsin.

    Sen sijaan, että aiheesta olisi syntynyt rakentava keskustelu, alettiin saivartelemaan tarkoituksellisen provosoivasta kirjoituksestani.

    Vielä kerran:

    MITÄ ASIALLE ON OIKEASTI MAHDOLLISTA TEHDÄ?

    Ja se asia oli: ajoneuvoharrastuksen tulevaisuus, onko sitä?

    :(
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Täytyy ihmetellä kyllä tota itkua aken toiminnasta todella!

    ONKO KOSKAAN ENNEN OLLUT MAHDOLLISTA RAKENTAA NIIN VAPAASTI KUIN NYKYÄÄN ?


    ONKO KOSKAAN ENNEN OLLUT VANHOJEN VESSOJEN VEROTUS NIIN EDULLINEN KUIN NYT ?


    Älkää itkekö jostain kympeistä tms turhaan.Vai kaipaako joku sitä 80 luvun katsastustoimintaa ihan oikeasti ? :mad:
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mitä asialle/asioille on oikeasti mahdollista tehdä. No varmasti se villakoiran ydin ja suurin kompastuskivi on se, että harrasteautokenttä ei ole yhtenäinen. Jos asioihin haluaa vaikuttaa ja asioita haluaa parantaa niin autoharrastajien tulisi puhaltaa yhteen hiileen ja koettaa yhdessä ajaa asioita ja valvoa etua.

    Kun katsoo moottoripyöräpuolta, niin siellä on SMOTO joka ajaa tehokkaasti motoristien etua, on aina valmiina puuttumaan epäkohtiin ja tuottaa tarvittaessa vakuuttavia faktapläjäyksiä asioidensa tueksi. Sen sijaan autoharrastepuolella ei ole tällaista yhteistä ja voimakasta tahoa, joka asioita ajaisi, vaan harrastekenttä on pirstoutunut eikä sellaista yhtenäistä "kärkeä" ole monista yrityksistä huolimatta saatu muodostettua.

    Jos meillä olisi yhtenäinen rintama, saisimme varmasti aikaan enemmän, sillä ei kukaan tuolla lainsäädäntö koneistossa oikeasti vastusta harrasteautoilua tai tee sille kiusaa. Ongelma on pikemminkin se, ettei siellä voida huomioida harrastajien näkökulmaa, koska ei tiedetä mikä se on, koska ei ole selkeää SMOTO.n tapaista harrasteautoilijoiden edustajaa joka sen harrastajien näkökulman sinne kertoisi ponnekkaasti. Suomessa on kolme harrasteautoalan kattojärjestöä, FHRA, SHAL ja SA-HK ja näiden lisäksi jos jonkinlaista yksinäistä taistelijaa - yhtenäinen ääni puuttuu. Kun kaikki kolme järjestöä puhalsivat yhteen hiileen jonkin aikaa vuosituhannen alussa niin saatiin vireille esim. prosenttisäädösten uudistuksiin johtanut prosessi. Valitettavasti nykyisin taas lienee vallalla jonkin asteinen hajaannus vaikka FHRA:n ja SHAL:n edustajat yhdessä työryhmissä istuvatkin, niin se on kuitenkin vasta pieni osa sellaisesta yhtenäisyydestä jota asioiden ajamisessa tarvittaisiin.

    Eikä käy syyttäminen suinkaan järjestöjä, kyllä tämä hajaannus lähtee ihan kentältä, jossa eri tyylisuuntien, eri maanosista tulevien ja eri ikäisten harrasteautojen harrastajat ovat tiukasti linnoittautuneet omiin asemiinsa eivätkä näe metsää puilta. Me harrastajat pidämme esim. museoautoja, jenkkiautoja ja tuning-autoja täysin eri asioina, mutta tavallinen kadunmies ja lainsäätäjä näkee nuo kaikki kolme harrasteautoina. Me tarvitsisimme siis harrasteajoneuvoliiton, joka edustaisi koko autoharrastusta! Siihen tuskin päästään niin kauan kuin harrastajat eivät pysty puhaltamaan yhteen hiileen, koska muutoin liiton toiminta on pelkkää eri kuppikuntien oman edun valvontaa ja kotiinpäin vetämistä, joka vie pohjan tehokkaalta yhteisten asioiden ajamiselta.

    Mitä tulee toiseen kysymykseen niin harrasteautoalan yrittäjänä täytyy toivoa, että ajoneuvoharrastuksella on tulevaisuutta ja miksipä sitä ei olisi. Ainakin vaikuttaisi siltä, että suomalaisella ajoneuvoharrastuksella menee nykyään paremmin kuin aikoihin, ainakin alan palvelutarjonta, tapahtumatarjonta ja monipuolisuus ovat huomattavasti paremmalla tasolla kuin aikaisemmin.
     
  9. human62

    human62 1st gear

    Mun kohdalla ei ole kympeistä kiinni , 5 kpl amerikkalaisia tod. näk. kaikkineen veroineen 300-400 / auto eli yhteensä tuhannesta kahdesta ylöspäin :x
    Bensan hinta nyt on vain muutaman kympin tankillinen kalliimpi mutta nämä tulevat vuotuiset "tilapäiset" käyttöverot ellen väärin käsittänyt kallein malli 485€... :cry:
    tai onhan nekin tavallaan vaan kymppejä kerrottuna -100-200 kertaisina :odroll:
     
  10. arrakis

    arrakis 1st gear

    Kyllä jonkinlainen laaja, median huomiota saava mielenilmaisu olisi paikallaan.
     
  11. pete78

    pete78 Gearhead

    HEIKKI kirjoitti
    [/quote]

    Tuolleenhan se juuri on, ja sikäli kun olen oikein ymmärtänyt niin valtaosalla tuningharrastajista ja jennkiharrastajista on jonkinlaista negatiivista sanottavaa toisen harrasteautolajista...se pitäs nimen omaan saada pois...se on typerää jos mikä, en kyllä itsekkään nostele hattua teinille joka ajelee kaupungilla miljoonaa ja kahva edellä juuri tuunaamallaan turbovehkeellä...tätä ei näy jenkkiautojen parissa, muuta örvellystä saatta sitten näkyäkkin...

    sepä on niin että pitäs todellakin saaha porukkaa yhteen linjaan mietteissään harrastuksesta, olipa hän sitten jenkki, tuning, mobilisti tai mikä tahansa harrastelija ja asiasta kiinnostunut.

    suomessa on niin paljon porukkaa joita voisi sanoa autoharrastajaksi että huhhuh...kun ne kaikki saataisin jollain tavalla tajuamaan että se on ihan sama mitä vuosimallia, merkkiä, kokoa ja näköä tai valmistusmaata auto edustaa...on se ajatus kuitenkin sama, toiset toisesta syystä kun toiset mutta kuitenkin.

    itse pidän monenlaisista autoista, eniten kiinnostaa sen ulkonäkö, sitten ehkä tekniikka. se nyt on vaan valikoitunut niin että se mikä eniten silmää ja "korvaa" viehättää lähtee amerikan maalta...ei siinä sen kummempaa...
    se on niin ja niin tulee olemaan...mutta sama se jos naapurin isäntä harrastaa honda civicciä, harrastakoon, kyllä sille silti voi moikata, ja vaikka niin outo mies onkin niin jopa jutellakkin ;)
     
  12. Collector

    Collector 1st gear

    8 Amerikkalaista autoa ja 4½ amerikkalaista moottoripyörää tällä hetkellä tallissa.

    Kivat maksut tiedossa. Tavallaan samaa mieltä BRC1:n kanssa kuitenkin.
     
  13. alteredmag

    alteredmag 1st gear

    BRC1 on ihan oikeassa. Mutta pitääkö tyytyä tähän tilanteeseen joka nyt on vallalla?

    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru! :D

    Toisaalta on mahdotonta saada aikaiseksi yhtenäistä rintamaa eri harrastaja piirien kesken, koska jo itse piirien sisälläkin vallitsee niin suuria erimielisyyksiä. Toisille nämä käyttömaksut ja AKEn paperinpyörittelyt eivät merkitse mitään, toisille ne tarkoittavat kapineen hylkäämistä/harrastuksen loppua.

    Mutta mitä jos sittenkin yritettäisi organisoida jotain?

    Vappumarssi? Johon haastettaisiin, vaikkapa näin foorumien välityksellä, mobilistit, tuunaajat, bomberit, kopterit...

    Turha vaiva, homman käy kuten tunnetun lada-kokoontumisen.

    :rotfl:
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös tuo ole aika suosittu tapahtuma Kangasalla nykyään vai onko sekin kuivunut. :wink:
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tästä oon samaa mieltä. Kohta 30 vuotta oon seurannut jenkkiautoharrastusta kuten myös mobilistien touhuja. Tällä hetkellä harrastukselle on viranomaisten puolesta paremmat edellytykset kuin koskaan aikaisemmin. AKE toteuttaa ylempien viranomaisten sille antamia tehtäviä, ja niihin ei kuulu ajoneuvoharrastajien etujen vaaliminen. Ei tosin harrastuksen hankaloittaminenkaan, vaikka siltä joskus saattaa tuntuakin. Monessa kohdassa lainsäädännössä ja tulkinnassa pienillä harrastajaystävällisillä myönnytyksillä voisi harrastajan elämää helpottaa.

    Niin kuin tuossa aiemmin on todettu, niin joku riittävän suuri järjestö pitäis olla, ennen kuin harrastajan ääni saataisiin kuuluville. Mut sepä ei taida Suomenmaassa ikinä onnistua, kun suomalainen mieluummin sulkeutuu omaan talliinsa jurputtamaan romuilleen ja jos sieltä joskus ihmisten ilmoille kampeutuu, niin ensin ainakin pitää huolehtia siitä, ettei toisessa maassa tai eri vuosikymmenellä tehtyjen romujen harrastajalle ainakaan anneta minkäänlaisia etuoikeuksia.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tämän käsityksen varaanhan meidän kansamme hallinta kai perustuukin: Ihmiset ovat oppineet pelkäämään, että jos ilmaisee liian selvästi mielipiteitään, niin valtiovallan kosto on oleva hirmuinen. Näin meitä on kyykytetty vuosikymmeniä ja niinhän sitä sitten tyytyy aina vain vähempään ja kun jonakin päivänä ei mene huonommin kuin edellisenä, niin tuntuu, kuin menisi hyvin.
    Toki joitakin parannuksiakin on tullut, mutta ei kyllä mitään ratkaisevan suuria. Niitä sitten suuresti ylikehutaan ja ihmetellään, että ettekö te vielä tähänkään tyydy? Tulee mieleen vertauksena, kuinka muka sotaveteraanien "asiat hoidettiin kerralla kuntoon" joskus 80-luvulla: Eläkkeitä nostettiin joku 12-15 markkaa kuussa. Oikein kunnon korvaus siis sodissa menetetyistä vuosista ja terveydestä :mad:
    En minäkään kuminpoltto-räyhäämismielenosoituksen kannalla ole, mutta pelkällä rauhallisella keskustelulla tuskin asiat etenevät, koska vastassa on näinkin ylimielinen neuvottelukumppani.
     
  17. miss duster

    miss duster 1st gear

    Kannatetaan... muutenki me suomalaiset on oltu kautta aikojen sellainen kansa että ollaan hiljaa kärsitty tuli mitä tuli, tuo idea on hyvä ja sillä saisi jopa tarvitsemaamme media näkyvyyttä... kunhan tuokin mielenilmaus sitten vaan hoituisi asiallisesti...
    Otetaa ny esimerkkinä tilanne et on päivät ja kaikki päätetty, noh mikäs muu siellä on vastassa kun joku fuckin green peace ja siinä meni keturalleen sekin...
    Mutta yrittänyttä ei laiteta eikun vaan porukkaa organisoimaan moista ja kaikki kynnelle kykenevät jenkkiautoiliat mukaan.... porukallahan tuo onnistuu.
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Olen vuosien mittaan ollut kahdessa autoilijoiden "mielenosoituksessa". Ensimmäinen oli Autoliiton järjestämä ja kohdistettu ylipäätään autoilun verotusta vastaan. Autoilijoita kokoontui satamäärin Finlandia-talolle, josta sitten oli tarkoitus lähteä huomiotaherättävänä pitkänä letkana Senaatintorille. Mielenosoitus oli ilmeisesti järjestetty hyvässä yhteisymmärryksessä viranomaisten kanssa, koska poliisi tuli ohjaamaan mielenosoittajien liikkumista ja pätki jonon pieniin pätkiin niin, ettei sitä juuri muusta liikenteestä erottanut. Senaatintori täyttyi kyllä sitten autoista. Autoliitto oli saanut oikein Kimmo Sasin paikalle valehtelemaan, kuinka tämä tulisi jatkossa aktiivisesti ajamaan autoilijoiiden asiaa eduskunnassa. Onneksi en uskonut edes silloinkaan.
    Tiedotusvälineissä tamä mielenosoitus sitten kuitattiin lyhyellä maininnalla, kuinka toistasataa autoilijaa oli käynyt senaatintorilla ilmaisemassa kantaansa autoverotukseen. Hyvin vähättelevästi uutisoitu siis.
    Toinen mielenosoitus oli se, jossa auton ajoaika loppui hyvin, hyvin monelta autolta juuri Mannerheimintiellä puolenyön aikaan verotarran vanhennuttua. Ei siis auttanut muu kuin pysähtyä ja alkaa kaivamaan esiin ja liimaamaan uutta tarraa paikalleen juuri siinä, missä sattui olemaan. Tällä tapahtumalla oli jo todellista näkyvyyttäkin, mutta taaskin valtakunnalliset uutisvälineet vaikenivat siitä suunnilleen kokonaan.
     
  19. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Kitinää löytyy joka suunnasta mutta kysytään näin päin:
    Mitä muutoksia pitäisi tulla että olisitte tyytyväisiä?.

    Usea tässä onkin jo huomannut sen pienen tosiseikan että harrastaminen ei lakiteknisesti ole ollut helpompaa kuin se on nyt. Säännöksiä on höllennetty, asiallisia konstruktioita katsellaan hiukan toisella silmällä kuin 80- ja 90-luvulla. Joten, mitä pitäisi tehdä että tämän foorumin porukka olisi tyytyväinen? Konkreettisia asioita pöytään!

    Toistan itseäni: Jos aikoo valtiota vastaan taistella tässä asiassa, on se syytä tehdä valtion asein.
     
  20. alteredmag

    alteredmag 1st gear

    Rakenteleminenhan on aina ollut yhtä helppoa! Sen kun rakentaa... :D

    Mutta kun autot tykkää siitä, että niillä ajetaan. Ja tämä nykyinen systeemi perustuu pelkkään omistamiseen. Ja omistamisesta "rankaisemiseen".

    Lisätään prkle menovesien hintaa niin, että tuntuu! Mutta jätetään kaiken maailman käyttömaksut ja seisonta puljaamiset veks. Maksetaan siitä mitä ajetaan.

    Tai ihan sama se mulle on. Paalataan kaikki ennen vuotta 2002 valmistetut häkkyrät ja siirrytään joukkoliikenteeseen.
    Cruisinkeihinkaan ei enää tarvii etsiä sitä selvää kuskia. Ruisataan junalla!
     

Kerro tästä muillekin!