Biokaasulla ajelemaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja PauliP, 9.11.2008.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko kukaan perehtynyt tuohon biokaasujuttuun? Voiko tuon Metenerin systeemin asentaa bensiinkiäyttöiseen TBI-ruiskulla varustettuun bensiiniautoon. Entä miten suhtautuu verottaja, joutuuko maksamaan vuosittaisen dieselveron (käyttövoimaveron)?

    Voisihan sitä tietysi kysyä suoraan "naapurikylältäkin", mutta jos vaikka joku jo tietää.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Käyttövoimaveron joutunee maksamaan ja ilmeisesti kalliimman kautta. En tiedä montako bioautoa on Suomen liikenteessä, mutta ST1:llä on yksi Saab, jota he myös esittelevät asemillaan. Tuon auton kuskin kanssa jutellessa kävi ilmi, että ST1:n auto on vapautettu käyttövoimaverosta yksittäiskappaleena ja se ei kuulemma toimi edes ennakkotapauksena tuleville, vaan bioautojen käyttövoimaveron poistoon tarvitaan lakimuutos, jonka eteen kuulemma jo tehdään töitä.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    STykkösellä ei ole vissiin sitten varaa maksaa veroja sen takia ne on vapautettu :rotfl: .
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Karva on perehtynyt: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529 jos olet kyselemässä asennusta, niin kysypä minulle kanssa, aattelin että Audiin voisi kaasut laittaa.

    Niin ja verot on ihan tismalleen samat kuin vastaavassa bensiinikäyttöisessä autossa. Ja biokaasuauto = maakaasuauto. Tehtaan malleja on ainakin Mersulla, Volvolla, Fiatilla, Opelilla ja Volkkarilla.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Ne hakee vapautusta myös kyseisen polttoainen valmisteveron poistamiseen tai kohtuullistamiseen, sillä kyseinen vero on suhteeton verrattuna bensaan ja dieseliin.
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Biojätteellä toimiva auto ei ole sama kuin maakaasuauto, kyseessä on eri autot vaikka toimintaperiaate onkin sama. Maakaasu on olemassa oleva polttoaine, mutta biojätteestä tehty polttoaine ei ole vielä "olemassa". Asia on tällä hetkellä oikeastaan veropoliittinen ja näissä kahdessa on olemassa veropoliittinen ero.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Aijjaa? Kummasti tuossa vaan paikallinen sikafarmari sitä autoilijoille myy. Toistakymmentä autoa tässä kylillä pörrää biokaasun voimalla.

    Ei millään pahalla, mutta jos asiasta ei mitään tiedä, niin olisiko parempi olla sitten arvailematta? Joku vielä uskoo.

    Ja tuolta lisää, että ei tarvi minun sanan varassa olla: http://www.biokaasuauto.com/
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuo biokaasu taksivolkkari saikin asian jäämään mietintämyssyyn. Mielenkiintoinen asia, juttujen pikaluennan jälkeen jäi mielikuva että hiilidioksidipäästöt ovat negatiiviset.
    Luulisi verottajan jo tekevä äkkiä jotain asian eteen. Maksaisi vaikka veroja takaisin biokaasulla ajaville, jos se kerta vähentää sitä kovalla verotuksella rangaistavaa hiilidioksidikuormaa. :eek:

    Pitää yrittää käydä vaikka kyselemässä että voiko näitä systeemejä asentaa järkevästi käytettyyn autoon. Ei selvinnyt oikein noista jutuista autojen vaatimukset.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin riippuu miten asia halutaan nähdä. Hiilidioksiidihan on ihan normaalia kaasua joka kuuluu normaaliin luonnon kiertokulkuun. Viherkasvit yhteyttää hiilidioksiidin hapeksi ja biomassaksi auringon energian avulla josta se sitten palaa ilmakehään hiilipitoisten aineiden palaessa. Ongelmahan on siinä että öljyyn eli fossiilisiin polttoaineisiin on varautunut hiiltä jostain dinosaurusten ajalta ja kun öljyä poltetaan niin se hiilidioksidi tuodaan ilmakehään ikäänkuin normaalin kierron ulkopuolelta ja hiilidioksiidin määrä tällöin lisääntyy. Biokaasuja käytettäessä poltetaan niitä hiilipohjaisia tuotteita joihin hiilidioksiidi on varautunut omana elinaikanamme eikä määrä tällöin merkittävästi lisäänny.
    Tuo hiilidioksiidin pumppaaminen takaisin maaperään on mielestäni epäilyttävää... kovassa paineessa hiilidioksiidi muuttuu nestemäiseksi ja mitä käy kun sitä sitten joskus vapautuu kerralla suuria määriä ilmakehään esim tulivuoren purkauksen tai maanjäristyksen yhteydessä?
    :-?
    - Jani -
     
  10. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ei käy mitään, hiilidioksidi ei aiheuta mitään muutoksia. Katsotaanpa muutama vuosi eteenpäin, toivottavasti saadaan nämä typerät päättäjät telkien taa turhan hysterian levittämisestä!

    Ja mitä tuohon biokaasujen verovapauteen tulee niin jos kaikki niillä ajaisivat niin verotettaisiin kuten bensaakin.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Metaani on 25 kertaa haitallisempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Kun sianpa*kasta tehdään biokaasua, hyöty on siis moninmoninkertainen verrattuna siihen että sama energia tehtäisiin bensalla tai vaikka vain "saasteettomasti" sähköllä. Jos tosiaan tuo päästövero toimisi toiseenkin suuntaan, niin sitähän voisi ihan työkseen ajella biokaasulla ja löisi vieläpä aika hyvin leiville :rotfl:
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    No sehän on selvä että teiden ylläpitoon yms. pitää verovaroja kerätä myös polttoaineveroilla, mutta jos edes senverran suosittaisiin että polttoaineiden saastuttamisen vero-osuus poistettaisiin tällaisilta.

    Eli käyttövoimavero pois, samoin autoilun rajoittamiseksi ilmastonsuojelun nimissä määrätyt verot ja maksut. Ja muista veroja alas senverran, että laitteisto on kilpailukykyinen investoinneiltaan.
     

Kerro tästä muillekin!