2t-öljy dieselin seassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Beauville, 31.3.2006.

  1. Beauville

    Beauville 1st gear


    Miten ja mihin se vaikuttaa? Korjaako se kenties jonkun vian?
    Onko huoltoasemilla myytävä dieseli liian kuivaa?
    Tää nyt sitten rakentavassa hengessä ilman turhia mutuja
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Jotain tapahtuu suuttimille kyllä jos vaan aina pelkkää dieseliä tankkaa. Venäläisen dieselin sanotaan olevan paljon parempaa suuttimia ajatellen, koska se on rasvaisempaa kuin monet muut. Ja jotenkin tuo silloin tällöin käytetty 2t öljy avittaa suuttimien toiminnassa koska selkeästi 2t:n käytöstä on etua.

    Ja ei sauhuta sen enempää eikä mitään. Tuossa 2 kk sitten faijan 2-auto 700-sarjanen Volvo ei mennyt päästöjen takia leimasta läpi. Siin sit ruuvattiin kyllä syöttöäkin, mutta sen lisäksi puoleen tankkiin lorautettiin reilu 1/2 litraa 2t-öljyä sekaan. Arvot olivat kohdallaan ja 2t-öljy ei ainakaan mitään pahaa tehnyt, savutusta lisännyt tms.
    Tämä siis vielä yhtenä esimerkkinä noihih toisessa topicissa mainitsemiini.
     
  3. karjalai

    karjalai Gearhead

    2T-öljy voitelee ruiskusuuttimia. Esimerkiksi talvilaatuinen diesel on nykyään melko kuivaa ja vanhemmiten tahtovat ruiskusuuttimet alkaa jumittaa. Sen huomaa esimerkiksi jos paikallaan moottoria täysillä huudatettaessa käynti aaltoilee/nykii ja moottori puskee pakoputken päästä raakana (lue harmaana) löpöä lävitseen.

    En kyllä lisäis yli yhtä prosenttia.. Tarkoitukseen löytyy myös ihka oikeita lisäaineita kuten Redline RL-2.
     
  4. Beauville

    Beauville 1st gear

    Onko ryssän tavarassa enemmän paraffiinia verrattuna kotomaiseen dieseliin?
     
  5. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Eiköhän toi ole vähän moottorityypistäkin riippuvainen juttu. En noihin uudempiin pumppusuutin ym. koneisiin laittais mitään polttoaineen sekaan.
    Vanhat etukammiokoneet on toinen juttu, niissä ehkä ei tule ainakaan ongelmia öljyn lisäyksestä. En ole tosin omassa huomannut mitään eroa käyttää tai ei.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Kaipa se sit se parafiinin määrä on mikä tekee sen ettei ole niin "kuivaa" kun muut. En noihin dieselin saloihin ole perehtynyt itse noin tarkkaan.

    Ja tosiaan tätä 2t:tä on tullut käytettyä noissa alle 95:ssa autoissa.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    Joskus noissa vanhemmissa dieseleissä joutuu talvella käyttämään Diesel 100:a tai jotain muuta vedensurmaa, ja ainakin silloin on ihan hyvä lurauttaa joukkoon vähän 2T öljyä vehkeitä voiteleen. Ei siitä ainakaan haittaa ole, sillä kaikki mikä palaa vie eteenpäin. Kunhan ei ihan järjettömästi sen öljyn lutraa.

    Näistä uusista vehkeistä en sitten tiedä mitään, hyvä jos saa tankkiin polttoainetta pistää ilman merkkihuollon asentajaa...
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Volvon puoltankkiin?? 50litraa tai vähemmän siihen ½litraa 2-t ööliä on yli 10% seos. Täytyy kyllä sanoa että mun 50kaakkisessa 2-t koneessa kun on vain 2% seos niin savutus on sitä luokkaa ettei viitti vetouistella myötätuuleen.
    Vähän ihmetyttää että mihin se savu katoaa tosta diisselikoneesta noinkin rajulla seoksella.
    Jos kone päästäis vaikka männänrenkaitten kautta ton verran öljyä niin kyllä se savutuskin olisi aika rajua??

    Noh noihin vikojen korjaamisiin tällä kikalla en ota kantaa kun ei ole vielä koskaan tarvinnut kokeilla kunhan vaan ääneen ihmettelen :eek: .
    Mun mielestä tää on vähän tätä motoruppimutuntyylistä kyllä se mulla auttoi hommaa :odroll: . Vaikka täällä ei kyllä pitäisi omia mielipiteitäkään paljon näissa "uskon" asioissa päästellä kun heti tulee :argue: :poff: :rotfl: .

    Laskupää hoi :rotfl: siis yli 1% seos :rotfl: .
     
  9. Beauville

    Beauville 1st gear

    Olen huomannut ongelmia tulevan kovilla pakkasilla siitä, kun dieselin seassa oleva parafiini kiteytyy (myös talvilaatu). Itse en käytä lisäaineita, en edes Diesel 100:sta.
    Tuo erottuva parafiini sit tukkii pa-suodattimet ja samantien alkaa ne käyntihäiriöt. Omassa olen ratkaissut ongelman laittamalla pa-aineelle lisälämmittimen ennen suodatinta. Toimii sähköllä ja kytkimestä valitsemalla silloin kun itse haluaa.
    Joo. Kyllä siinä suodatintelineessä oleva lämmitin on kunnossa ja toimii hyvin, mutta sen lämmittävä vaikutus ei riitä sulattamaan suodattimeen kerääntyvää jo tankissa valmiiksi erottuneeseen parafiiniin. Ennen suodatinta oleva lämmitin taas on saanut sen tehtyä ja tämä lämmin aine näkyy jaksavan sulattaa suodattimenkin.
    Olen aikoinaan muutaman kerran ottanut tukkiutuneen suodattimen irti ja lämmittänyt sitä kuumailmapuhaltimella. Aikansa lämmitettyä sieltä tulee parafiinia ja paljon! Sillä ois voidellu jo muutamien mettäpuusuksien pohjatkin.
    Ja nämä ongelmat on esiintynyt aina keskitalven kovilla pakkasilla lämpötilan laskiessa alle -35 asteen.
    Ehkäpä tässä on näitten talvikokemusten vaikutuksesta tullu hiukka varovaiseksi laittamaan mitään "lisäaineita" tankkiin. 8)
     
  10. Beauville

    Beauville 1st gear

    Hmm. Mitattiinko siitä savuja syötön säädön ja öljyn lisäyksen välillä?
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Kummia juttuja ettei mene dieselit päästöistä läpi,mulla ei ole ollut koskaan noissa vanhoissa volvoissa mitään ongelmia sen suhteen,eikä ole ollut transitissakaan. Eikä suutin ongelmia,vaikken oo koskaan mitään lisä rasvaa lisännyt tankkiin diesel-100 kyllä meni toissa talvenakin muutama litra(ajan paljon) ja kun keväällä käytin suuttimet diesel-huollossa ni kysy "et miks sä nämä tänne toit"? Mutta kyllä mä silti uskon tuohon 2t-öljyjuttuun,et se varmaan irrottaa mahd.lievät jumiutumat suuttimista ja ehkä tiivistää muuten jo vähän harvahkoa pumppua!
     
  12. makke

    makke 1st gear

    No ei se puol litraa siellä dieselin seassa siin kohtaa lisänny savutusta yhtään. On ihan eri juttu toi diesel ja bensakone, joten turha niitä vertailla. Tulihan sitä liikaa sinne silloin kaadettua kiireessä, mut eipä ollut haittakaan.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tässä on vähän öljyalan aivopesupropagandaa


    Erilaisiin pikkupulloissa myytäviin "ihmeaineisiin" on syytä suhtautua varauksella. Lupaukset ovat
    usein suuria eikä sellaisia aineita ole löydetty, jotka olisivat hintansa arvoisia. Polttoaineen myyjä ei
    vastaa sellaisen tuotteen ominaisuuksista, johon on lisätty lisäaineita jälkikäteen.
    Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä.
    Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen,
    koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista
    sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaati-
    mukset sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine.
    :argue:
     
  14. makke

    makke 1st gear

    Saisko linkin mistä tuon lainasit?
     
  15. Beauville

    Beauville 1st gear

    Samalla vois kysyä tilannetta milloin tätä tarvitaan...

    polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaati-
    mukset sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    TARVITTAESSA on esimerkiksi talvilaadussa.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tätä en ennen huomannutkaan mutta ainakin GM kiisselipumpussa on kierrosterajoitin joka ton ilmiön tekee ei sillä ole suuttimien kanssa mitään tekemistä!

    Ja noita nolla ym. tutkimuksia löytää esim kuukkelilla onko joku kuullut sellaisesta 8) .
     
  18. yyvee

    yyvee 1st gear

    Tuota laskentoa vois sen verran tarkistaa että puoli litraa 50 litraan lisättynä tekee 1% seoksen. :soosoo:
     
  19. Beauville

    Beauville 1st gear

    Jottei nyt unohtus alkuperäinen asia mistä oli kyse. :mad:
    Jätettäis ne pilkun viilaamiset pois, koska nyt ei ollu kyse oikeasta seossuhteesta :soosoo:

    Tästä oli kyse,

     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai sit vois tarkentaa silmää tai seurata tolla heiluvalla sormella tekstiä loppuun saakka.
    Eiköhän tämä aihe ammuttu jo alas kunnes joku taas tunkkaa sen ylös :rotfl: .
     

Kerro tästä muillekin!