kardaani kulma lootasta perälle. kuinka tarkkaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja buick, 19.9.2006.

  1. buick

    buick 3rd gear

    eli laatikon ja perän välinen kulma normaali kuormituksella ei saisi olla suora.
    mutta onko kulmalle annettu jotain tarkkaa astetta? eli sbc+th700 menossa rambler rebeliin.

    ja kuinkas noi laatikon sähköt saa pelaan parhaiten...
     
  2. B 50

    B 50 Gearhead

    Car Craftissa asiaa käsiteltiin jokin aika sitten. Vai oliko niitten sivuilla? Noh, muistaakseni lappu lattiassa kulman piti olla suora. Erityyppisille ripustuksille oli omat nyrkkisääntö kulmansa.
     
  3. makke

    makke 1st gear

    Ja sit löytyy valmiita kiiloja jousen ja perän väliin jolla kulma muutetaan oikeaksi taasen!
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nuo valmiit kiilat varmaan kestää pakoillaankin eikä painu kasaan? ja nehän vaikuttaa korin korkeuteen myös.

    Ettei käy niinkuin eräässä Americanissa, jossa oli neliöpalkista (itsetehdyt?) ontot välipalat. Olivat päässeet painumaan vähän kasaan ja akseli tietenkin nuljuamaan siinä päällä, sitten keskipultti poikki ja perä vinoon, ei hyvä.

    Varmaan parempi shimmailla vaihteiston häntätyynyn korkeutta jos mahtuu.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi mitä mä oon joskus käyttänyt, mopar performancen kiiloja, ovat umpirautaa, eivätkä oo kovin paksuja (= paksuus toisesta päästä nolla, toisesta sen mitä kulma vaatii), eli ei vaikuta juurikaan korkeuteen. Suositus on muistaakseni, että sais maksimissaan käyttä 7 astetta kiiloja, jos on enempi pielessä pitää sitten korjata tallojen asentoa.
     
  6. buick

    buick 3rd gear

    laatikon päässä on kyllä tilaa shimmata mut tarttis tietää mikä semmonen oikee kulma on. vai oisko hyvä jos vaan kattois miltä noissa muissa vehkeissä on ja laittais sen mukaan...kuta kuinkin
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mikä auto ja millanen takaripustus?
     
  8. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Kyllä. Suora kulma (90') ei ole missään oloissa suositeltava, ellei perässä ole kulmavaihdetta :rotfl: .
    Sori, oli pakko :odroll:

    Taas tulee ihan mutua ulkomuistista, mutta jossain Hardy-Spicerin luettelossa muistelen kerrotun, että akselin päissä olevien ristikoiden kulmien eron ei suositella olevan enempää kuin 1,5-2 astetta.
    Siis ei kulmien asteluvun, vaan niiden eron.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

  10. buick

    buick 3rd gear

    eiköhän nuilla pärjää kiitän.
     
  11. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Onko noille mitään arvoja annettu näiden vanhempien kohdalla? Vai onko tuolla äskeisessä linkissä neuvottu pätevä kaikkiin autoihin? Kun on tuo kuuluisa satasen jurnutus hieman ikävä. Ja ohjeita on niin monta erilaista kuin neuvojiakin. Toiset tarjoo kymmentä astetta ja toiset kahta. Ilmeisesti tuo kaksi astetta on hieman parempi. Jos aski ja kone on vaakatasossa ja perä samoin, niin eikös tuo silloin ole molemmissa ristikoissa sama kulma. Ja sitten voi herra Pythagoraan ja kumppanien kanssa laskea korkeuseron? Ja 67 B-body Mopar on minun jurnuttaja.
     
  12. john

    john 3rd gear

    Noi mitä mä oon joskus käyttänyt, mopar performancen kiiloja, ovat umpirautaa, eivätkä oo kovin paksuja (= paksuus toisesta päästä nolla, toisesta sen mitä kulma vaatii), eli ei vaikuta juurikaan korkeuteen. Suositus on muistaakseni, että sais maksimissaan käyttä 7 astetta kiiloja, jos on enempi pielessä pitää sitten korjata tallojen asentoa.

    mistä noita kiiloja peränkulman säätöön sais pääkaupungin seudulta.
    onks ne merkkikohtasia vai yleismallisia palikoita.
     
  13. martiar

    martiar 1st gear

    Kisa-autossa käytämme 3-7 asteen kulmaa .....
    Soveltuu myös sellaisenaan katuautoon .....

    AM-Racing
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    vaikkapa US partsisty pitäis saada mopar performance tuotteita. Me ollaan lehtijousiautoissa käytetty 5-7 asteen kulmaa, toimii ihan jees eikä oo havaittu jurnuttelua.
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    mrgasketilta löytyy kanssa noita kiiloja. Kävi mm. hiasen perän jousitallohin suoraan. Itellä on n. 4 astetta kulma. Tärkeempää kun kulman suuruus on se, että kulmat ovat yhtäsuuret. Näppärästi sai mitattua tälläsellä http://www.speedwaymotors.com/xq/aspx/p ... roduct.htm

    Eikä oo hintakaan paha :)

    Veratailutiedon vaakatasoon nähden otin kansitasoista. Siitä sitten vaan mittailemaan ja laskemaan
     
  16. john

    john 3rd gear

    OK. kiitti pitääki käydä partsissa.
    tossa on tollanen kaks osanen kardaani. keskilaakerin jälkeisen nivelen ja perän nivelen kulma heittää aika pahasti. luultavasti siitä johtuu et täristää liikkeelle lähdössä.
     
  17. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kiinnostais minuakin!
     
  18. lake ender

    lake ender Gearhead

  19. Turnn

    Turnn Gearhead

  20. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=
     

Kerro tästä muillekin!