50-luvun mopsin tehostin kääntää renkaat vasemmalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Mika.T, 2.5.2021.

  1. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Desoton ohjaustehostimessa on jotain jumitusta talviseisonnan jäljiltä.
    (joo, öljyn seassa kosteutta vaikka vaihtelin syksyllä öljyjä moneen kertaan, että varmastikkin joku paikka ottanu korroosiota ja nyt jumissa)

    Menin hakemaan autoa talvisäilytyksestä ja kun väänsin avaimesta niin ratti pyörähti melkosella voimalla vasempaan laitaan, sen verran on voimaa tehostimessa ettei auton käydessä jaksa pitää vastaan...

    Osaako kukaan sanoa mitä venttiili siellä on jumiutunut?
    tai löytyiskö keneltäkään räjäytyskuvaa tuollasesta isosta -57:skan simpukasta?

    Kuvat netistä.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No tähänhän löytykin ohjekirjanen ihan omista kätköistä kunhan ensin muisti että tämmönen kirja on aikanaan auton mukana tullut...

    Spämmään tähän tuon simpukka-osion.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tänäänkin tosiaan värkkäsin tuota ohjausta. Ilman öljynpainetta kääntelin eestaas ja välillä vähän reilummastikkin pyöräyttelin laidasta laitaan ja taas kokeilin letkut kiinni ja auto käymään.
    Ei vaan "irtoa" heti kun kone pyörähtää saati käynnistyy niin ratti menee voimalla vasempaan laitaan ja pumppu alkaa jurraamaan kun virtausta ei olekkaan kun simpukka kääntyy äärilaitaan.

    Simpukan paluuletkun lähdöstä ei tule yhtään mitään, eli pumppu painaa umpiperään ja kun tehostimen mäntä ajautuu liikeratansa päähän niin alkaa pumpun jurraaminen.
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

  5. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tässähän ei tuollasia ulkopuolisia säätöjä ole lainkaan.

    Toki tuo vastaava säätö löytyy simpukan sisältä mutta mikäpä sitä olis talven aikana säädelly.

    Tämä on siis syksyllä ajettu talliin ihan normaalisti ja keväällä kun avaimesta väänsi niin ratti pyörähti vasemmalle.
     

Kerro tästä muillekin!