Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. hyeena

    hyeena 1st gear

    pumpun ohjausboxia on paranneltu muistaakseni -95, lisaa -96, ja viimeisin tuli -97..

    Oisko talla tarkoitettu -98 mallista loytyvaa "automaagista" nelivetoa, eli takavetona mennaan kunnes jaadaan jumiin ja sitten se vaihtaa nelikon paalle ilman etta kuski tekee mitaan. Ja kun tulee tunne etta nyt se lahtis jumista pois niin sitten se vaihtaa takas takavetoon... :)

    Kuulemma pitais sen 150e todistuksen sijaan hommata 800e hintainen lappu, kaytannossa en ole viela kerennyt testaamaan pitaako paikkaansa..
    10-2001 lahtien kevytkuorkeissa pitaa olla nopeudenrajoitin..
    Nuo nyt tuli mieleen..
     
  2. rkr

    rkr Gearhead

    No tuo selvitti paljon. 1000$ koko härdelli ja 400$ tuon ohjainboksin uudelleensijoitussetti. Eli kannattanee ottaa ennakoivana huoltona tuo 400$ setti jos päädyn diisseliin.
     
  3. rkr

    rkr Gearhead

    Mistähän vuosimallista alkaen tuo kalliimpi lappu tarvitaan? Päteekö tuo sekä bensa että diesel koneille?

    Nopeudenrajoitin on hyvä pointti, vaaditaankohan se myös maastokuormureihin?
     
  4. hyeena

    hyeena 1st gear

    Tulipahan taas hiukan tavattua, maaraykset ovat lievasti sanottuna epaselvat...
    jokatapauksessa todistuksia rupee tarviimaan 30.6.96->..

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A2488D0B ... 300506.pdf
    EURO N2
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/813B2844 ... EURON2.pdf

    MUU N2
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4EA8E182 ... 5MuuN2.pdf

    Kuten huomataan, se etta onko auto jenkkeista vai saksasta tuotu ei vaikuta vaan se onko auto valmistuessaan tayttanyt vaatimukset, ja tuv:ltahan saa todistuksen etta vaatimukset tayttyy kaikilta osin ellen vaarin muista?
    Eli talloin katsastajan pitaisi menna tuon euro lapun mukaan..

    (yrittaa lukea pykalia ja maarayksia kuin piru raamattua, taitaa silti ake ja verokarhu voittaa.. :poff: )
     
  5. persus

    persus 3rd gear

    voikohan huonontaa ajoominaisuuksia ku mul on iskarit melkeen ääriasennoissa(ulosjousto) korotuksen takia ,samoin kallistuksen vakaajat????pitäiskö muuttaa kiinnikkeitä???nyt korotettu 3" jousitusta!
     
  6. Erska

    Erska Gearhead

    Kyllähän se huonontaa, ehdottomasti, kun subu joutuu ristijoustoon tai vaikka vedät isoon töyssyyn niin voi lähteä iskarit hyvässä tapauksessa kävelemään,tai jotain muuta. Ehdottomasti hommaat tuon 3" pidemmät iskarit.
     
  7. rkr

    rkr Gearhead

    Hum, nuohan on samat laput paitsi että ei eurooppaan tarkoitetun lomakkeella on enemmän kohtia. Jos TUV:ltä saa todistuksen että kaikki kohdat täyttyy niin homma lienee OK.

    Summataanpas:
    15.6.95 alkaen tarvitaan e-hyväksytyt lamput ja heijastimet. Ei taida olla ihan halpa rasti vaihtaa noita kaikkia.
    1.7.96 alkaen ei EPA päästöt ja putkisto enää kelpaa vaan tarvitaan erillinen todistus. Tämä lienee se kalliimpi lappu?
    1.1.97 alkaen pitää hallintalaitteissa olla EY merkinnät. Jarruissa käy FMVSS tähän asti, onkohan tuo jenkkistandardi?
    1.7.97 alkaen pitää turvavöissä olla merkintä tai todistus asiasta.
    10/2001 alkaen tarvitaan nopeudenrajoitin

    Eli tuohon nopeudenrajoitin pakkoon saakka selviää jos on paperit noista vastaavuuksista. Onko jossain takempaa tietoa mitä noissa TUV:n lapuissa todistetaan? Helpointa olisi silti varmaan tuoda 95 alkuvuoden malli, TBI ruisku tai kiisseli...
     
  8. persus

    persus 3rd gear

    mutta miten käy kardaanin liun jos laittaa 3" pitemmät iskarit ku ulos jousto kasvaa aika valtavasti ja liuku on vaihteiston sisällä(eli ei kardaanissa) voiko lakata toimimasta jyrkkien kardaanin kulmien takia ääriulosjoustoissa ja hajoaako sillon joku????????? :-?
     
  9. chevrolee 4x4

    chevrolee 4x4 1st gear

    Oletko persus miten muuten korottanut subua, muuta kuin laittamalla palikat jousien ja taka-akselin väliin??
     
  10. persus

    persus 3rd gear

    taakse palikat ja edestä kiristäny vääntösauvoja!tarvii varmaan muuttaa vähä iskarin kiinnityspisteitä!
     
  11. hyeena

    hyeena 1st gear

    Jep, ovat mutta erityisen ratkaiseva tekija on valot, lyhyemman lomakkeen mukaisessa tarkastuksessa ei vaadita valojen direktiivin mukaisuutta.

    Juu ei ole, itse tassa juuri etsin halvinta tapaa toteuttaa tuo, pari jippoa jo keksinyt mutta toteutus odottaa..
    Todella natin varmaan sais hellan pyoreilla valoilla, taakse tarvitaan 2xvilkku,2xjarru,2xtaka,1xsumu,1xpakki jotka maksaa n. 30e kpl eli hintaa tulis 240e..
    Eessa sitten se hupi alkaakin, hellan ultraaani-mittaukseen perustuva automaattinen korkeudensaato maksaa suomessa 350e, saksassa 170e..
    Lamppuja loytyy erillaisia mita voi sitten tuonne sovitella, toiset sopii paremmin toiset huonommin..
    Sivuvilkuista pitaa muistaa etta pitais olla cat 6, henkiloautoihin tarkoitetut cat 5 ei kelpaa (jos inssi muistaa tarkistaa).

    Tietaakseni TUV:n lapussa on kaikki (kalliimpi), lasit, turvavyot, paastot, lamput jne..
    Lamppujen osalta lappua ei hyvaksyta suomessa..

    Tasta samaa mielta, kun olisi tamankin tietanyt silloin kun lahetin viestin amerikkaan etta otan sen -97.. (se toinen vaihtoehto ois ollu -95)..
     
  12. hyeena

    hyeena 1st gear

    Taas loyty pykalista optio..
    Eli jos auto ei maksimikuormalla keuli niin saatoa ei tarvita.
    Tosin, 1500 subbe 1+4h tarkoittaa kuormana 470kg..
    Eli ainoa jarkeva tapa toteuttaa tuo on ne ilmajouset taakse..

    Edit, jatketaan:
    Laput esitettava alkuperaisina, TUV Nord on ennen faksannut esim. suoraan konttorille laput ja sitten alkuperaiset on tulleet postissa myohemmin..
    En muista onko ko. pulju tehnyt suburbaneita mutta varmuuden vuoksi mainitsen..
     
  13. hyeena

    hyeena 1st gear

    Jaahas, TUV Nord on jossain valissa muuttanut hinnoittelua..
    Eli alveineen tuo tekis alkaen 1268,80 EUR..
     
  14. hyeena

    hyeena 1st gear

    Loyty pulju joka kauppaa subelle sopivia valoja, osassa lukee ei e-merkitty, osassa ei.. Nyt pitais selvittaa onko nuo e-hyvaksytty.. (yritin tihrustaa kuvista mutta ei merkinnoista mitaan selvaa saanut)
    Ongelmana on vaan ettei ruotsi taivu..
    http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca ... h=485_1015
    Valopaketille tulis hintaa n. 550e+postit (olettaen etta etu ja takavalojen hinta oli parille)..
     
  15. rkr

    rkr Gearhead

    Jos noissa ei ole e-merkintää ne eivät mun käsittääkseni kelpaa? Näkyvät tuolla siivustolla puhuvan engelskaakin joten maililla vaan kyselyä sinnepäin. Saako noita e-merkittyjä umpioita ja lamppuja sitten GM:ltä noihin uudempiin malleihin? Vortec L31 koneinen subu voisi olla aika lähellä sitä mitä tässä ollaan hakemassa. Muuten voisi miettiä TBI konetta ja vaihtaa siihen sitten kannet + nokan.
     
  16. persus

    persus 3rd gear

    olisko kellää myytävänä jotaa hyvänkokosia renkaita mun subbarii???kuitenkin isompia kun 285/75-16 ?????ja tietenkin hyväkuntoisia ja edullisia :lol:
     
  17. kojo

    kojo Gearhead

  18. persus

    persus 3rd gear

    ei noi munka 285/75-16 allterrainit mahtunu vakiona...jouduin rälläköimää etupuskurista pienet kulmapalat pois samoin siitä etupuskurin muoviräikäleestä ja samoin siitä eturenkaan takapuolelta pienet palat pois....10minuutin homma....älä sen takia sorru pienempii renkaisii.....2 tuuman korotuski kyl varmaan piisaa jo yksinää!vääntösauvoja kiristämäl ajoominaisuudet kärsii vähän mut ei paljon .....ja takaakselin ja jousipakan välii vaa palikat.....itel on 3"....ja kyl sil nyt viekl just just reilu satast voi ajaa mut sen jälkee alkaa kyl huojumaa jonku verran!
     
  19. rkr

    rkr Gearhead

    No nyt löyty jotain mielenkiintoista. Vilkaiskaapas tuolta http://www.lakiwiki.fi/Autoverolaki tuo alankomaita vastaan nostettu kanne. Jos siis alankomaat häviää tuon jutun ensi torstaina niin toisesta eu-maasta tuodulle siellä rekisteröidylle autolle ei tarvita rekisteröintikatsastusta eikä noita lupalappuja + muutoksia. Samoin lienee mahdollista rekisteröidä jenkeistä tuotu auto virossa tai saksassa ja tuoda se sitten tänne ilman ongelmia.
     
  20. hyeena

    hyeena 1st gear

    Eihan tuo nyttenkaan subben tuominen iso ongelma ole, uudemmissa joutuu nuo valot vaihtamaan ja laittamaan sen valiseinan.
    Euroopassa nuo jenkkivalot menee poikkeusluvalla ja se taas tuo omat sotkunsa.
    Sitten en tieda kilvitetaanko subuja kuorma-autoiksi tuolla euroopassa (onko siella siita mitaan hyotya, vrt. suomen verotus).
    Jos ei ja haluat hyotya veroista niin ei tuosta paatoksesta mitaan iloa ole.

    Muutenkin kannattaa lukea pykalia ja ottaa selvaa eu-toimielimista, meinaan eu-solvit keskuksen kautta olisi myos apua tiedossa sita tarvitseville (ja samassa yhteydessa huomaamme ettemme suinkaan ole yksin, nayttais italiassakin olevan hauskaa jenkkien kanssa..)
     

Kerro tästä muillekin!