Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mitä tarkoittaa kampuran kautta asennettu töötti? Mutta enivei, ei tehdassähköt ole miksikään menneet jos lavakaaresta on valot varastettu, vaan siellä on ilmeisesti jotain jälkiasennussätöksiä, jotka ovat sitten murhetta aiheuttaneet. Ei tossa oikein muuta voi kuin lähteä sieltä valojen johdoista taaksepäin etsimään vikaa, samalla ne töröasennukset korjaten tai poistaen. Jos on nykyaikainen vikakoodinlukukorjaamo, niin siellä ei varmaan onnistu sitten tuollainen perinteinen vianetsintä, eli tarve on löytää harmaapäinen ukko sitä autoa korjaamaan.

    Nuo kaikki hävinneet sähköt ovat kuitenkin sen verran erillään toisistaan, että jos olisi johonkin tehdassähköön tullut vika, niin kojelaudan alla tulipelliin liittimelle, tuo liitin ja siitä releboksille olisi varmaan ainoita paikkoja, joissa johdot kulkevat yhdessä. Eli voisi periaatteessa olla jostain tuoltakin mennyt jotain rikki. Mutta se on kyllä vaatinut että siellä on jotain noita jälkiasennustöröilyjä, että sinne vika tulisi valojen varastamisen yhteydessä.

    Tsipin mainitsema maavika on kanssa hyvä mahdollisuus, nuo puutteelliset maadoitukset kun aiheuttavat mitä ihmeellisempiä ongelmia. Mutta sekin on yleismittarinkäyttötaitoisen korjaajan melko helposti selvitettävissä, eli ei vaadi mitään taikuutta.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Enole ikinä käyttäny mitään autoa autosähkökorjaamossa. Tosin amish-koulun kyllä käyneenä ajanlaskumme alussa ja muutaman vuoden työskentely sekin iät ja ajat sitten autosähkökorjaamossa on opettanu jotain asioita sähköstä ja ajoneuvoista. Nuo vanhemmat on aika yksinkertaisia 2000-kuvun alkuun saakka minusta. Tietokoneohjauksia lukuunottamatta. Tosin korjasin ecun ohjaaman nissanin -99 ilmastoinnin maadoituksen kahella yleisreleellä ja yleistermostaatilla. Sellasella samannäköisellä ku jääkaapissa. Niitäkin oon pari korjannu.

    Yleensä jos monta vikaa tulee yhtaikaa ni tosiaan, sitä maavikaa epäillään. Tai oikosulku on toinen vaihtoehto. Kytkentäkaaviolla, yleismittarilla, virtakynällä ja iloisella mielellä selviää yleensä kaiksta noista ongelmista. Kärsivällisyyttä tietenkin unohtamatta. Käyttöautoissa oon sitä mukaa korjannu niitä liitoksia, hyppyjohtoja yms ku tullu eteen. Abikoja en edelleen puristamalla käytä. Ne löystyy ja irtoo. Harvalla on kunnon liittimiä ja pihtejä. Ei minullakaan. Tinaamalla liitin ja kutiste. Hidasta? Kyllä. Yks liitos irronnu eli katkennu kai tärinästä vuosikymmenien saatossa. Irronneita tai löysiä abikoja muiden jäljiltä? Enole laskenut mutta paljon. Iteltä hävis pitkät kesken ajon. Ihmettelin vaikka mitä. Tilasin viiksenkin jo kun siinä oli pyyhkijöiden viiveessä vikaa. Syy löytyi kun nyki releitä. Hapettuma sen teki. Viikseä ei valoihin siis tarvia minulla mutta pyyhkijät korjautui jos jaksaa vaihtaa….

    Nii, ja hiukset vois olla kohta harmaat jos olis. Vedin pitkän letin suoraan kaljuksi ku alko harventua…..
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jos lisävalot puhaltamalla saa kampiakselin kautta asennetun töötin? ja vilkut jne häviämään niin on varmaan tsipin aika vaihtaa harrastusta autoista johonkin aivan muuhun.

    Siis tuon ikäisen rammin sähköt on ihan raakaa vanhan liiton 12v sähköä kytkimiä ja releitä. Ei mitään väylää tai yhtikäs mitään. Jos autokorjaamo ei noiden kanssa pärjää, niin korjaamo ei kyllä sitten tiedä autosähköstä yhtään mitään. Rammi ei kerro millään vikakoodin lukijalla mikä sitä harmittaa. Pitää juurikin Perturan ja Pässin vinkkien mukaan mennä, eli perkaamaan sähköjä taaksepäin ja vaihtaa se läppäri yleisvirtamittariin.
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tästä muuten tuli mieleen, että viallinen viiksi voi aiheuttaa lähivalojen katoamisen, kuten mulla tapahtui. Eli pitkiä vilkauttaessa jäi johonkin väli- tai perätilaan se viiksi, jolloin lyhyet sammuivat pitkien vilkuttelun seurauksena. Lyhyet lähti toimimaan normaalisti kun vaihtoi kunnolla pitkille ja vaihtoi sitten takaisin lyhkäisille. Viiksenvaihdolla tuokin korjaantui niin, että voi vilkutella pitkiä mielensä mukaan, ilman että lyhyet siitä sammuu. Valokatkaisijan käyttäminen ei lyhkäisiä tuossa vikatilassa tuonut takaisin, eli viikseen jäi virta.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aikoinaan oli perämoottori fiateja talviautoina, vaikka kuinka paljon. Niissoli viiksen tyyppivika että hitsaa kärjet kii tai ei saa kontaktia kunnolla. Niitä sitten vesihiomapaperilla kiilloteltiin jos pysty enää. Tai parempi/uusi tilalle.

    luulen et ramis tai kaikis vois tulla samaa vikaa….
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Nyt muuten keksin teorian, en toki ole kytkentäkaaviota katsonut, että onko edes mahdollinen. Mutta kuitenkin, lavakaaressa on ollut miinusohjatut pitkät ja plusohjatut parkkivalot, jatkuva plussa on otettu konehuoneen sulakerasialta. Nyt rosvojen katkaistessa johdot, on jatkuva plus osunut jatkuvaan miinukseen ja tuo sulake on palanut, aiheuttaen sähköjen häviämisen vähän eri puolilta.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Onko kellään kokemusta seuraavista vanteista:
    https://photos.app.goo.gl/xUBT8svpCJGVM2Ri9
    Ajattelin hiekkapuhalluttaa ja jauhemaalauttaa nuo myöhemmin mutta ihmetyttää nuo koristeruuvit. Kokeilin kuusiokoloavaimella aukeavatko mutta vaikuttivat joko muovilta tai purukumilta. Tietäisin vain työn tekevälle firmalle sanoa niistä jotain.
     
  8. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mistä sais vaimentajan 3.5 (89mm) putkeen. Ei läpivirtaavaa, nyt läpivirtaava ja alkaa pörinän kuuntelu riittämään...
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä suosittelen resonaattoria siihen läpivirtaavan vaimentimen kaveriksi. Saattaa pelkkä resonaattorikin riittää, mutta kun on vielä se vaimenninkin, niin edes herkkäkorvaisin naapuri ei enää häiriinny. Mulla on ite tehty, mutta esimerkiksi tämmöinen on varmaan aika hyvä, eikä ole ihan tolkuttoman kalliskaan.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tein viime syksynä kirkkaasta nelituumaisesta alusta loppuun ja samankokoinen läpihengittävä kirkas vissiin kiinalainen vaimentaja. Äänet minusta ihan asialliset. Ehkä vähän matalampi, kumisevampi kuin edellisellä yhtä isolla alusinkki putkistolla jossoli samanlainen läpivirtaava alusinkki höpinäpönttö. Tosin ehkä entisenä rumpalina ja ikänsä kaikkia moottoreita harrastaneena on todennäköisesti kuulonalenemaa tässä iässä.
     
  11. teme01

    teme01 Gearhead

    Löytyyköhän Suomesta mistään taka lokarinkaarien korjauspaloja 03-09 dodgeen?
    Huonosti löysin jopa ebaysta että lähtis Suomeen päin.
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Ootko kyselly southwest tradelta?

    Joko ne alkaa noinkin uudet tarviimaan uusia kaaria...
     
  13. teme01

    teme01 Gearhead

    Sieltä piti maanantaina kysellä.
    Muuten ei o kyllä mitään löytynyt.

    näköjään on vähän muhinut läpi
     
  14. ravolta

    ravolta 3rd gear

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/tremec-tr-4050-kokemuksia.315277/

    tremecci projektia.

    rattiakseli nyt irti ja alapäässä aika välys GEN2.
    mitähän tilkkeeksi? usa pojila jotain puslia... mistä löytys?

    automaatin jarrupolkimen irrotus ei menny ihan suunnitellusti. lopuksi koko poljinrunko irti ja piti melekosesti hakata että lähti liikkeelle, ruosteen piruhan se sielä ahisti.

    nyt samalla ku jarrutehostaja poissa nii vois porata reiät manuaalisammuttimen ja attitude adjusterin vaijereille.

    sitteppä se ois kasailun puolella, kunha siihe rattiakselin alapäähän keksis jotain...
     
  15. Pertura

    Pertura Gearhead

    Se pusla lienee se paras korjauskeino rattiakselille, asennuskaan ei ihan mahdoton rasti ole. Näyttäisi vaan hinta olevan aika suolainen, täällä noita kaupitellaan. Joskus muistaakseni joku teki Suomessakin noita, mutta kuka ja milloin, niin se on mysteeri. Tuo mukana tuleva asennustyökalukaan ei ihan välttämätön ole, muistaakseni 32-millinen viemäriputken pätkä se vaan on.

    Toi pusla voi olla alkuunsa vähän turhan nahkea, mulla automaatissa pyöri vaihdekarahka ratin mukana puslan asennuksen jälkeen. Siitä se sitten asettui, mutta meni joskus pakkikin vauhdissa päälle, kun piti luovia menemään :rotfl: Sulla varmaan on sen verran paikat levällään että rattiputken irrottaa joutuisasti, mutta saattaa olla nopein tapa muutenkin se rattiputken irrottaminen asennusta varten. Säästää ainakin monta vittua ja perkelettä, kun on kunnolla tilaa tehdä.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Sen verran tiedän että se välys voi olla myös vaihteensiirtoputken ja rattiakseliputken välillä. Jos joku pystyis tutkimaan miten se koko hökötys on kasattu nii vois siihenkin väliin keksiä välyksen poistoa.

    Mulla on kotona se sellanen muovinpala siihen vaihteensiirtoputken ja rattiakselin väliin. Jäänyt varastoon.
     

Kerro tästä muillekin!