Kuvia vanhoista kilpa-autoista; vanhoja kuvia, uusia kuvia jne.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 25.6.2019.

  1. malvasto

    malvasto 3rd gear

  2. isalmela tykkää tästä.
  3. Tässä vanhan Holley-kirjan aiheeseen sopivia kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Laitetaas vähän harvemmin keskusteltua autourheilua. Mersu harrasti 1990 vuonna urheiluautojen C-ryhmän prototyyppiluokkaa Mercedes-Benz C11 kilpurilla.

    [​IMG]
    Mikä jännää tuossa, niin moottorina tuossa oli tuotantoautoista myöhemmin tuttu M119 V8. Tässä se oli 2:lla turbolla varustettu 5-litrainen versio.

    [​IMG]

    Näissä oli kestävyyden lisäksi tärkeää myös pieni polttoaineen kulutus. Toisin kuin monessa muussa moottoriurheilussa.

    Tässä lisää tarinaa lontooksi:

    Daimler Benz’ M 119HL was also very successfully used in automobile racing. The engine was
    based on the aluminum 5 liter V8 engine of the E- and S-class Mercedes Benz passenger car models.By consistent advancement of the engine mechanics and the cooling system, plus the utilizationof the best charger components available at that time, a power level of 700 kW and a torque of more than 1,000 Nm were obtained. By means of consistent flow division for optimized pulse exhaust gas turbocharging, selective ignition timing control, a ceramic high-performance turbine and a magnesium compressor, i.e., a rotor assembly with minimized inertia, a very harmonic torque rise could be achieved, with boost pressure response times of about 1 s (Fig. 14.15). At 255 g/kW h, the low specific fuel consumption at rated power was unrivaled. Figure 14.16 shows the fuel consumption map, Fig. 14.17 a view of the engine.


    [​IMG]
     
    karra tykkää tästä.
  5. Tuosta Mersusta tuli mieleen, että Oldsmobilella oli aikoinaan eksoottisia turbokokeiluja. Laitoin niistä joskus toiseen ketjuun, mutta kertaus on opintojen äiti. Tässä niistä moottoreista:

    [​IMG]

    Jä tässä kerrotaan paremmin 1969 vuoden ARMCO/MCKEE MARK 14 CAN-AM -kilpurista ja kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    6PPC ja rane58 tykkäävät tästä.
  6. hmr66

    hmr66 3rd gear

    nelivetokin vielä....
     
    rane58 tykkää tästä.
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    ..ja automaatti.

    Turboviiveellä ja automaatilla ollut varmaan mielenkiintoinen ajettava.
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Näin koronakaranteenien aikana on hyvää aikaa ihastella taidetta. Saksalainen Walter Gotschke (14. Oktober 1912 in Bennisch; † 28. August 2000 in Rangendingen) maalasi hienoja tauluja kilpa-autoilusta. Tässä muutama kuva:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Pande_K, malvasto, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Laitetaas vähän gasser aiheista kuvaa. Gary and Jerry Mallicoat oli turboahdettujen kiihdytysautojen pioneereja:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Kimi-oz ja malvasto tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää mosan kuva pitäs olla melkee moottoripornoa-topicissa
     
  11. No kyllä mulla sinnekin on vielä materiaalia.

    Mietin näitä kuvia hiljaiseen Street Altered-ketjuun, mutta eihän nämä olleet sitä, vaikka säännöissä oli yhtenäväisyyksiä.
     
  12. Ehkä tämänkin voisi laittaa moottoripornoon tai sitten ei. No porno on..

    Ferrari 625FI vuodelta 1954 oli kovaa tekniikkaa aikanaan:

    [​IMG]
    [​IMG]
    ENGINE
    Type front, longitudinal in-line four
    Bore/stroke 94 x 90 mm
    Unitary displacement 624.58 cc
    Total displacement 2498.32 cc
    Compression ratio 13 : 1
    Maximum power 154 kW (210 hp) at 7000 rpm
    Power per litre 84 hp/l
    Valve actuation twin overhead camshafts per bank, two valves per cylinder
    Fuel feed two Weber 50 DCO carburettors
    Lubrication dry sump
    Clutch multi-plate

    CHASSIS
    Frame tubular steel
    Front suspension independent, unequal-length wishbones, lower transverse leaf spring, Houdaille hydraulic shock absorbers,anti-roll bar
    Rear suspension de Dion, lower transverse leaf spring, twin radius arms,Houdaille hydraulic shock absorbers
    Brakes drums
    Transmission 4-speed + reverse
    Steering worm and sector
    Fuel tank capacity 180 litres
    Front tyres 5.25 x 16
    Rear tyres 7.00 x 16
     
  13. 1320

    1320 Gearhead

    Tuo moottori löytyy nykyisin NHRA Museosta Pomonasta. Itse en ole mikään turbojen ystävä, mutta aikalaisekseen todella erikoinen tekniikkavalinta ja pisteet siitä, että se on saatu vielä toimimaan toivotulla tavalla. :odcool:

    Tuossa pari kuvaa kyseisestä motista kun viime Lokakuussa käytiin.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    SS-454 ja miguelo tykkäävät tästä.
  14. Maikkarilla on maino tarina Peter Connew’sta, joka yritti rakentaa F1 autoa kovalla innostuksella ja nollabudjetilla. Tai no ei ihan:

    "Peter Connew on arvioinut, että PC1-auton valmistamiseen kului rahaa noin 8 000 puntaa, joka vastaa nykyrahassa noin 120 000:ta euroa. Vertailun vuoksi: nykyisissä F1-autoissa jo pelkkä etusiipi maksaa enemmän."

    [​IMG]
    Peter Connew poseeraa ylpeänä oman Connew PC1 -autonsa rinnalla.
    2016 Getty Images
     

Kerro tästä muillekin!