Mopsin Slant-6 vinkit

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Hieno vinkki. Tosin se kansi on kiinni siinä kahden tonnin rantasaunassa, joten vain imu ja pakosarjat voisi käydä suoristuttamassa. On se hieno uusi Fel-Pro tiiviste ihan homogeenista tavaraa, ei massa ynnä pelti.

    Mutta, miettimään joutuu, mitä tekee, sillä the mating surface kannessa on sen näköinen, että tiviste on vaihdettu aiemminkin, ja pinta on puhdistettu taltalla tai moralla...

    Auttaisko Mudracerin kannenplaanausvinkit: hiekkapaperia ja kakkosnelosta?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Sarjat ne sitä suoristamista vaan kaipaavatkin. Saapihan niitä tiivistepintoja putsia vaikka puukolla, mut pitää ottaa ohkasia siivuja kuin partaveitsellä. Just tulin rapsuttelemasta TF904 öljypumpun pintaa (puukolla). Tajuttoman kovaksi palanutta paperitiivistettä, ei purrut teräsharjalaikkakaan.
     
  3. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    CRC Stripper (tai vastaava mömmö) on ollu suht' hyvä apu vanhoja tilkkeitä kaapiessa. Reilusti ökkentaalia (työstettävän kyöstäleen) niskaan, kunnon tupekkitauko vaikutusta ootellessa, ja johan lähtee!
     
  4. Lohis

    Lohis 1st gear

    Kyselen hieman aiheen sivusta, mutta moni tähän ketjuun kirjoittavista on varmaankin rekisteröitynyt myös tuonne Amerikkalaiselle Slant six forumille. Itsekin sitä yritin mutta tahtovat rekisteröityessä tietää VIP koodin. Osaatteko sanoa mitä siihen kohtaan pitää laittaa ja että mitä tuo koodi tarkoittaa?
     
  5. MJF

    MJF Gearhead

    Kokeile painaa "You can find a valid VIP code here" tuosta. Näyttää vip-koodin kuvana jos nyt oikein ymmärsin. Eli SL6 tulisi vip-koodiksi.
     
  6. Lohis

    Lohis 1st gear

    Kiitos vinkistä, nyt onnistui. En vaan tajunnut aikaisemmin että se tarkoittaa tuota, luulin että siihen halutaan postinumeroa tai jotain.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä "Sidewinder" tähän topikkiin tuo SlantSixiin kirjautuminen. SlantSix.org auttaa miestä sekä mäessä että mäen alla...

    Viimeisin oli bypass-hosen vaihto:

    http://slantsix.org/forum/viewtopic.php ... a0307d533a

    Ei tarvi irroittaa vesipumppua. Jos huomenna jatkais...
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Joo, slantsix.org antaa vastauksen melkein mihin tahansa slanttiasiaan ja ymmärrystä asiaan löytyy.

    Aika löysää letkua, taipuisaa ja väljää sa olla, että se viiden sentin pätkä,vaihtuu ilman vesipumpun irroitusta. Jos se letku on vaihtokunnossa, niin voi pumppu olla vähintään tarkastelun tarpeessa myös. Ja kolmannekseen, kun vaihtaa letkun irroittamalla pumpun, niin sine väliin saa tiukemman ja paksuseinäisemmän letkun joka kestää pidempään. Eikä toi ohje sovellu kuiteskaan 170 moottorille.

    Oon mä nähnyt joskus jonkun ottavan kannenkin irti tuon takia. Kun menin neuvomaan, niin tehtiin autosta saman tien kauppaa parilla satasella (mk aikana).
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä jatkan: Mistä saisi noita Castle Nutseja. Eli niitä, jotka tulee pakosarjan päihin messinkiprikkojen kavereiksi. Vai olisiko noihin jotain pätevää korvaavaa viritystä?

    Uspartsista sain jo pinnapultteja (tosin 2 tuumaa pitkiä, mutta se ei haittaa) ja puolen tuuman UNF-muttereita
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mä kasasin sarjat US-partista haetuilla pinnapulteilla, Biltemasta peräisin olevilla teräsmuttereilla, sekä orkkis kolmioprikoilla paitsi päädyt. Sinne laitoin tavallisia prikkoja jonkun 4-5 kpl pinot ja mutteri päälle. Ne pakosarjan päädyt on kai jonkinlainen liikuntasauma lämpölaajenemista varten.

    [​IMG]

    Mulla pakosarja on kuvan tapaan hallitusti keskeltä poikki, eikä imusarjakaan ole enää pakosarjassa kiinni.
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    :eek: :rotfl: :rotfl:

    Ei oo tainnu olla se penaalin terävin kynä... :poff:
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    ...mikä mä oon toista harrastajaa arvioimaan :D :D :D ...
     
  13. Mandula

    Mandula 1st gear

    Tulipahan sorvailtua Slantin kaasariin (Carter BBD) läppäakseliin teflonista holkit, nyt kun käynti ei vielä muuttunut paremmaksi sytkäosien vaihdolla.

    Tullut siis jonkin aikaa ihmeteltyä kun putkessa alkoi viime syksynä paukkumaan ja käynti muutenkin sekoilee ja nyt olen koittanut saada Vallua kevätkuntoon muutaman viikon.

    No, kaikki siis viittaa kaasariin (oli siellä muutakin vikaa mm. jakaja), kaasari palasiksi, kunnon putsaus ja uudet tiivisteet yms.

    Läppäakselissa oli jousitetussa päässä 0.3 mm välystä ja vapaassa päässä ehkä 0.1 mm.

    Porasin runkoon 10.5 mm halkaisijalla 10 mm syvennykset molemmille kyljille ja sorvissa sorvailin tefloniputkesta syvennyksiin sopivat palat, 10.6 mm OD / 7.7 mm ID. Akselin halkaisija molemmista päistään noin 7.75mm.

    Holkit sujahtivat puristustiukkuudella syvennyksiin jolloin luonnollisesti holkkien keskireikä vähän supistui ja akselia piti vähän hienolla hiomapaperilla kiillottaa ja teflonholkkeja poteroissaan kalvata sopivasti auki niin nyt ei ole välyksen välystä ja varmasti tiivis. Kuitenkin liikkuu takeltelematta.

    Holkit pysyy paikoillaan varmaan itestäänkin, mutta jousipäässä jousen soviteholkki estää teflonia karkaamasta ja vapaassa päässä tein akelin päähän kierteen M4-ruuville, saa sitten sopivalla prikalla kiristää ruuvin lukitteen kanssa pitämään teflonin paikoillaan.

    Meni ehkä 30 min koko hommassa, eli ei mitenkään paha näin niinkuin ensikertalaiselta :wink: . Viikonloppuna ehkä pääsee asentelemaan tuotosta kiinni ja sormet ristissä josko se suostuisi käymään normaalisti..

    Pari kuvaa:

    [​IMG] Jousipään holkki

    [​IMG] Vapaan pään holkki

    [​IMG] Akselin pää paikoillaan + M4 reikä
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo on hieno projekti. Olisi ehkä omaankin ollut syytä tehdä kaasarin peruskunnostuksen yhteydessä.

    Mörköilen; jossei tuon jälkeen Vallu vielä käy kuin sähkömoottori, niin pääset imu-pakosarjan tiivistyssulkeisiin. Mulla on se projekti ollut käynnissä viimeiset pari viikkoa.

    Tuolla hyvä kuvaus prosessista ja niinkuin amerikaksi sanotaan: "Tons of important information":

    http://www.slantsix.org/articles/manifo ... unting.htm
     
  15. Mandula

    Mandula 1st gear

    Toivottavasti ei tarvi alkaa repiin sarjoja irti, nythän siellä on 2-osainen peltisatsi ja vakio imusarja, aika ahdasta tuon peltisatsin takia kaasarin alla.. Viime vuonna vaihtelin pinnapultit ja uusin tiivisteen tiivistemassan kanssa ja uudet kiristysmutterit. Jälkikiristeltykkin on muutaman kerran.

    Kävin kyllä Bräkleenillä ruiskuttelemassa liitoskohdat läpi eikä käynti muuttunut miksikään, eli luultavasti siellä ei mitään imuvuotoja ole :)
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Kerro ihmeessä, kuin kävi. Kiinnostaa oman projektin kannalta.

    Tuolta löytyy vinkkejä:

    viewtopic.php?t=209653

    Mutta, kuten John Fogerty sanoi: "You already knew that".
     
  17. lordC

    lordC Gearhead

    Laitoin myyntipalstalle slant puuhapaketin myyntiin...
     
  18. Mandula

    Mandula 1st gear

    Pikkuhiljaa alkaa slantti taipuun omistajansa tahtoon.

    Ihan kaikki sytkäosat vaihdettu, venttiilivälykset säädetty ja kaasari rempattu. Kaasuläppiä piti vielä vähän väännellä ja käännellä että menivät kokonaan kiinni tuon akselin puslituksen jäljiltä, ilmeisesti hiukan poraus vinossa alkuperäisestä asennosta niin alkoi kinnaamaan läpät runkoon ennenaikasesti.

    Aika tarkka on tuosta kaasarin säädöstä, 2.5-3 kierrosta seosruuveja auki, tyhjäkäyntiruuvi ehkä 0.5 kierrosta kiinni ja sytkä n. 9 astetta aikasessa ja tyhjäkäynti OK eikä paukuta putkessa. Vaihde päällä (automaatti) pitäisi vähän nostaa käyntiä mutta jos tyhjäkäyntiruuvia kääntää inaakaan kiinni, eli nostaa tyhjäkäyntiä, niin alkaa putkessa tussahtelemaan.

    Laajakaistalambda sanoo, että tyhjäkäynnillä seokset noi 12, tuosta laihemmalle niin poksuu.

    PCV-venttiili pitäisi vielä vaihtaa, sisuskalut heiluu valtoimenaan ja poksunta rauhoittuu kun lyttää letkun PCV:n ja kaasarin väliltä.
    Voisiko olla enää tuosta kiinni, että pääsis kruisaileen :)
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoo Mandula. Omaan pitkäaikaisprojektiin löytyi tyhjäkäynti imusarja-pakosarjatiivisteen vaihdolla kun tein seuraavat:

    Käytin Permatex Ultra Copperia (myös Ultra Cooper käy) imupakosarjatiivisteen kummallekin puolen ja intake-exhaust-liitokseen ja pakoputken laippaan (olikohan oikeita termejä?)

    Imupakosarjan kiristin pääsiäissunnuntaina ensin 5 nM sitten 10 nM ja lopuksi kaksi kierrosta 13,5 nM (eli 10 ftlbs/120inlbs). Tunnin päästä vielä kerran 13,5 nM.

    Aluksi olin säätänyt seosruuvit yhden kierroksen auki. Engine-dies-off-ilmiö ilmeni taas. Joten noiden mafiatoimien (kiristys) yhteydessä avasin ruuvit 1,5 kierrosta. Säädin myös sytytystä aikaisemmalle. Starttas hyvin ja lämmettyään kävi tyhjäkäyntiä. Pikkuisen ruuvasin hitaan joutokäynnin ruuvia isommalle, nopean joutokäynnin ruuvia väänsin pienemmälle.

    Intake-exhaust-liitoksen ja pakoputken laipan jälkikiristin pienen koekäytön jälkeen.

    Nyt vielä ehkä pikkuisen säätöä, niin pääsee kuskaamaan dodgella ryjää kaatopaikalle. Mutta mun oma American Car Show onnistui: tavoitteena oli, että Dodge käy...
     
  20. Damned

    Damned Gearhead

    Onko Pertronix 1361A:sta kokemuksia?
     

Kerro tästä muillekin!