Volvo F10 harrastelua

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ChevyCaprice, 20.12.2016.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Joo kiitoksia selvennyksestä.

    Myynti -ilmoissa on usein epäselvää löytyykö vehkeistä kunnon maantievälitykset vai ei.
     
  2. palontie

    palontie Gearhead

    Näitä volvoja oli jokunen jossa olin kuskina ja autot ja kuskit vaihtuivat tiheeään,aika monesti ei pitkälle pötkitty kun kytkin oli paskana,ketään ei neuvottu miten tota lootaa pitää käyttää.Meikäläisen piti lähtee viemään ogelin terminaalista yöllä kuorma Lahhteen niin ei paketti liikahtanut laiturista metriäkään.Oli suviuunot päivällä polttanut kytkimen,kun ei vaihteisto oikein auennut:D
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli toi hantaaki on puolittaja, mikä normaalisti on kepissä sivussa?


    Sitä pitäis joskus päästä ajamaan, missä on 2 puolittajaa ja 5 kepissä Hi-Lo lisäksi

    Vai oliko peräti 6 kepissä?, ei jaksa muistaa kun pitkä aika volvoilusta ja sen ohjekirjan tavaamisesta
     
  4. mukko

    mukko 2nd gear

    Puolittaja+alue+6 löytyy VT-laatikoista + SR1900/2400:sta ainakin
     
  5. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Onko tuo ajopiirturi 12 vai 24 voltilla toimiva..? Netistä kattelin kienzle piirtureita ja oli 12v; Omasta ei voi mitata ku sähköt mökkiin hukassa ja sitä mukaa myös piirturi mykkä, enkä halua sitä rikkoa jos se onkin 12v.

    Jotain jo volvoon tehty tänä vuonna, muutamia nesteletkuja vaihtelin koneeseen ja uudet jäähdytin nesteet. Kojetaulu tuli kans purettua ja näkyy sähköhommia olevan tiedossa, ne tyypilliset:
    "aiva hyvät" patentit yms. viritelmät
    :D
     
  6. Bukero

    Bukero 3rd gear

    Kyllä F:issä kaikki 24V on.
    Vaarallisinta noissa oli yleensä kun seisontavalo piiristä oli ryöstetty
    heti valokytkimen jälkeen virtaa johonkin ennen parkkisulakkeita.
    Ohuet 0.75 piuhat oli hetkessä punaisia.
    Aika monta autoa paloi aikoinaan sen takia...
     
  7. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Letkut pysyy kuivina, mutta vieläkin jostain hikoilee nestettä; Miten paljon tuota joutuu purkamaan, että saa vesipumpun kouriin? Ja miten remmit saa vaihdettua, riittääkö kun flektin vaan päästää pulteistaan irti, eikai syyläria tarvi irroittaa? Meinaan sen näköiset hihnat, että saattaa räpsähtää poikki milloin vaan...
    Kait täällä foorumilla on vanhanliiton raskaankaluston asentajia?:)
     
  8. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Löytyisi ohjaustehostin ja kompura Volvon 10 -litraisesta,ovat olleet lämpimässä varastossa 13 vuotta.Molemmat käytönjälkeen ja kunnossa.
     
  9. Jaticari

    Jaticari 1st gear

    Eikös ton ikäisessä olut piirturin nopeusnäyttöihin vaijerilla
     
  10. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    hitto muistin että mulla olis tohon oikeat merkit noiden F16:n merkkien tilalle, mut kun kävin tarkistaa niin ne olikin F12:n merkit, ei F10:(
     
  11. Bukero

    Bukero 3rd gear

    vesipumppuremontti muistaakseni aika työläs noihin 12:ssa v-pumppua pyörittää jakopää mutta 10 ja 7 on hihnoilla. mutta ennen kuin purat niin tarkista ettei vuotoa tule kansien väleissä olevista (mmm.en muista nimeä) vesireikien tiiviste"palikoista".
    vain kympin koneissa oli puuttuva vesisarja korvattu noilla eriskummallisilla välitiivisteillä jotka vain painettiin venttiilikoppien välistä syvälle kansien väleihin ja toivottiin että pitävät.
    jotain omituisia ruotsalaisten "patentten" virityksiä...
     
  12. Bukero

    Bukero 3rd gear

    ja hihnoista muistuu mieleen alimitoitettu laturin hihna joka oli perusongelma noissa.
    sen sai nopeasti vaihdettua "pujota/pyöräytä" tekniikalla siis jotenkin tuuletinhihnojen ali ilman että tarvi purkaa kaikkea eestä pois.
    ja laturit noissa oli aina vinossa ja hihna huusi hoosiannaa vaikka sen kiristi kuinka tiukalle..
    tuli meinaan muutamat laturin hihnat vaihdettua aikoinaan noihin tienpäällä selällään sohjossa maaten. argh!
     
  13. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Pariviikkoa sitten se hytin kippauspumppu teki itsemurhan, enkä ole saanu tuota mökkiä ylös jotta vois katella mistä se oikein sitä nestettä tiputtaa... Uus pumppu e-baysta tilattu, jos se jo ensviikolla tulis.
    Oot vissiin bukero rassautunut enempikin noiden kanssa; Millai toi kiristin oikein toimii tuuletinhihnoille ja miten saan ne uudet hihnat ujutettua? Laturinremmi onkin vasta vaihdettu...
     
  14. mukko

    mukko 2nd gear

    Yleensähän nuista porsii letkustot, pumput harvemmin.
    Tai sitten sylinteri huilaa nesteet läpi.

    Vesipumppu hommaan sitten, älä edes yritä korjata korjaus-sarjalla, niitä hiili tms tiivisteitä et saa ikuna ehjänä/just oikeaan kohtaan kertalaakista.
    Osta suorilta kunnostettu.

    Nim. Kolmatta sarjaa kun asiakas haki tiskiltä, piti jo ehdottaa vaihto-osaa..
     
    Muokattu: 26.1.2017
  15. signet

    signet Gearhead

    Oli se vanhassa 12:ssakin remmillä vesipumppu,jousitoimisella kiristelijällä,laturinhihna kiristyi laturista.Laturinhihna tosiaan on alimitoitettu ja alttiina paskalle kun on alimpana,useampaan Volvoon on tullut vaihdettua laturiin tuplahihnat,ainoastaan laturin hihnapyörä tarvi vaihtaa,kampuralla oli valmiiksi ylimääräinen ura,loppui vinkuminen kerrasta.
    Mulla oli tommonen tasakatto, F1225-79,oli mun eka oma kymppipyörä,2,2miljoonaa ajeltu,sai kädet rasvassa olla öisin että sai päivät työskenneltyä.Lahohan se oli mut ihan hieno siitä tuli kun hitsattiin ja maalattiin se.
    Seuraava ton jälkeen oli F12 8x2-85
    Yksi juttu mikä kannattaa fiksata jos tuntuu kone hengettömältä:kaasuvivuston nivelet.
    Siellä on 6 tai 8mm uniballia,muovihelaa yms.Vaikka se ottais paikallaan kuinka hyvin kierroksia,niin ylämäessä sen sitten kuormalla viimeistään huomaa...
    Tämä koskee myös 2-ja 3-sarjasia Scanioita,niin pitkälle kun tuli edc koneet sähköisine kaasupolkimineen.
    Joka ainoassa vanhassa kuorma-autossa jonka olen ostanut,on ollut kaasuvivustossa sekä vaihdetankojen pallonivelissä laittamista.
     
  16. Bukero

    Bukero 3rd gear

    joo niin varmaan olikin normi hihna vesipumppu N/F12:sissa aikoinaan ja tosiaan tarkka korjattava oli hiilitiivisteineen ja laakereineen ja sokkineen ja siipipyörän välyksineen ymym.
    muistuu mieleen nuo paskat kaasuvivustot kun sen aikaisiin koneisiin asentelin nopeudenrajottimia niin ensin sai korjata ne kaasuvivustot kuntoon että olis edes jotain mahiksia saada koko polkimen liikerata käyttöön.
    se veto ja kulku kun ei ainakaan parantunut kuskin mielestä sen rajoittimen myötä.
     
    Muokattu: 28.1.2017
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites liittyy volvoon, vaan pienempään fl6;seen ja etenkin kaasuun

    Aikasemmin kaasu tuntui vastaavan paremmin ja sit muut teki jotain remppaa sille, niin nyt ei enää ota kierroksia ja kaasu tuntuu pohjaavan jotenkin typerän tuntuisesti
    Vivusto näkyy olevan samoissa kohdissa kuin ennenkin, eli jotain on ilmeisesti vääntynyt, mutta mitä ja mistä onko arvauksia

    Ja oireenahan on hiuppunopeuden katoaminen ja hengettömyys kaasupohjassa, eli lakkasi kulkemasta, kun aiemmin isokontti päällä jakso laukata 90 vauhtia, niin "remontoimisen" jälkeen tyhjänä 78
     
  18. Rusty

    Rusty Gearhead

    Siihen on tehty taloudellisen ajon säätö.. :cool:
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  19. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Ajattelin vaihtaa kokonaan uuden vesipumpun, enkä vanhaa korjata. Vaikkei se vuoda, niin ihan varuiksi.
    Vaihteiston pallonivelet on tuttujuttu, pitääpä joskus perehtyä kaasupolkimen vivustoon...
    Toisella foorumilla jeesustellut toimimatonta piirturia; Virta tulee, joten epäilevät piirturin maavikaa.. Voiko tota piirturia jotenkin vaikka hyppyjohdolla testata, oisko vika maissa?
     
  20. Bukero

    Bukero 3rd gear

    jos autossa on pääkytkin käytössä ja toiminnassa niin piirturille on tultava maadoitus suoraan akulta ennen pääkytkintä. muutoin kello ei kävele ja pyöritä kiekkoa jolloin tuntuu ettei koko laite toimi.
    olikos se vaijerilla vai anturilla se nopeustieto. siis tyyppi 1311 vai 1314
     

Kerro tästä muillekin!