SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Kyllä se näillä mitoilla on, 6 reikäinen ja Kuopiossa
     
  2. 69

    69 Gearhead

    [​IMG]

    Heikolta näyttä eagle, toivottavasti molnar olis sitten parempi. Scatin i-beam veiveistä viimeisen laakeripesä ei enää mitoillaan, mutta moottorikoneistamo saa sen korjattua. Runkopukit mitailtiin ja juurikin viimeinen ja keskimmäinen leveys suunnassa 0.03 mm plussalla, muut 0.01. Koneistamon mielestä ei aiheuta toimen piteitä, kunhan akseli pyörii varmasti hyvin.
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Meidän kilpurissa on molnarin akseli pikkulohko mopar on se kestäny ainaki tän kauden ajot 7.51 rykäisty vartilla
     
  4. c-305

    c-305 Gearhead

    Ääni Molnarin kampuralle. Ajeltu tosiaan molnarin takoakselilla varustetulla koneella 7.51/298
    Eli tehoa jotain xxxx hp
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja meil K1, joka on molnarin entinen firma. Ollu koht kymmenen vuotta.
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Huomenna akseli kaupoille Kuopioon siis. Ei ollut Schumacherin moottorinkorvakkeet kans pitkäikäisiä kun toisesta vulkanointi pettänyt, täytyy tehdä ite jotain tukevampaa. Niin ja kyllähän tohon jotain päivitystä muutenkin nyt samalla voisi tehdä. Pitäisiköhän edelin kansia kevyesti porttailla vai mikä tossa ekana ahdistais?
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Sulla tais olla 430 hepoa mitattu koneesta, kauheesti ei tehot tosta lisäänny jos ei kansille tee mitään. Pelkällä porttauksella voi sen sijaan tulla isokin tehon lisäys, ja sen jälkeen reagoi paremmin muihinkin virityksiin. Laita yv jos tarviit tekijää.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

    Tein kierretangosta ja Volvo 240 vakaajatanjonkumeista torguetrapin. Kannen päästä etupalkkiin, kun alkoi kanssa mietityttää vulganoinnin kestävyys. Konetta sai ennen pari kertaa kesässä kiertää takaisin paikoilleen palkissa vaikka olis mutterit olleet raivolla kiinni väännetyt. Alukansiin auttaa varmaan jo mieto puhdistus porttaus eli seetien alta, venttiiliohjurin muotoilu ja työntötangon kohouman tasoitusta. Saakelin huonoa tuuria vai säästöä vika paikassa tuo akselin katkeaminen? Itse hajoitin 360 vakio-akselin keskimmäiseltä runkolaakerilta ja nyt on Eaglen tako 4".
     
  9. mopster

    mopster Gearhead

    Noi edelbrockit on stroukkeriin tosi ahtaat kannet ja kanavia pitää suurentaa, sipistely ei juuri auta.
     
  10. 69

    69 Gearhead

    Onko mulla nyt oikeet laakerit?
    Runko Clevite MS-540H
    Kk. Clevite CB-481HN ja nää ei ole viistetyt, mutta yli millin vanhoja kapeammat
     
  11. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Kyllä näyttäis olevan oikeat, noi kiertokangen laakerithan ei itsessään ole viistetyt vaan se itse viiste on tehty niihin kiertokankiin, eli kun laitat kanget oikeinpäin akseliin niin kaikki on ok. Ja kunhan tarkastaa sen että kangen tai laakerin terävä reuna ei pääse syömään akseliin tehtyjä viisteitä.
    Eli tässä sun tapauksessa ei pitäisi olla ongelmia mikäli kiertokanget on akseliin laitettu oikeinpäin.
    Edit. Hirveesti rupes kiinnostamaan nuo sun vanhat laakerit ja onko ne syöny tuota sun vanhaa akselia?siinä lyhyeessä pätkässä ainakin oli jäljet kk pesässä.
     
  12. 69

    69 Gearhead

    Vanhat kk. lakrut 7125 CH. Viimeisen veivin laakerit oli pyörähtäneet
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    CB-481-HN on kapeat laakerit ja ne on kavennettu just siitä kohtaa missä viistetyissä laakereissa on se viiste, nämä siis toimii aftermarket akselien kanssa.

    7125CH laakerit ei oo kapeat eikä viistetyt vaikka niitä viistetyiksi esim. summitin tiedoissa väitetään. Nää ei siis toimi stroukkiakselien kanssa, menee kyllä paikalleen mutta kiertokangille ei jää sivuttaisvälystä eikä öljylle asianmukaista poistumisreittiä.
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Tässäkö syy tuhoon ! Vaikka kyllä sivuttaisvälystä oli
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Oliko sivuttaisvälystä kasausvaiheessa, ja kuinka paljon? Ite oon joskus noilla testannu eikä oo jääny sivuttaisvälystä ollenkaan. Sä voit testata laittamalla veivin yläosan kampuran kaulalle laakerin kanssa. Veivin kyljen pitää mennä kampuraan kiinni eikä laakeri saa osua kaulan pyöristykseen.
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Kyllä sitä moneen kertaan pyöriteltiin ja sitä sivuttaisvälystä oli ihan rakotulkilla mitattaessa ja käsin tunsi hyvin. En kyllä muista paljonko.
    No uutta yritystä !
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Kyl ne on vääränlaiset laakerit jokatapauksessa ollu. Sitä sivuttaisvälystä jää oikeenlaisilla laakereilla yleensä luokkaa 0,60mm.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sen vertahan sitä jää kun on kiertokanget yhteensä kapeemmat ku n kampuran kaula. Kyl pitäis varsin selkeesti näkyä laakerin ulkoreunassa mikäli on ollut siitä kyse. Tehtaan toleranssit muistaakseni ton sivuttaisvälyksen suhteen ovat aika tiukatkin, varmaan ikinä mee niihin vanhoilla tehdasosilla, ja aftermarketkamoilla melkeen vielä varmanpäälle yli. Paitsi jossain laatukamoissa joissa sivuttaisvälys asetetaan sitte veivin kylkiä hiomalla. Mut se liian suuri on parempi, liian pieni toki ei. Jos hatusta oikeen muistan niin tehtaan minimi on .008". Ja toinen paikka missä toi näkyy lakrun ulkoreunan lisäksi on veivien sisäreuna
     
  19. 69

    69 Gearhead

    Kumpaas ton veis tasapainotukseen, gt motor vai vantaan moottorikoneistamo?
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    VAntaan moottorikoneistamo taittaa viedä sen Racers Placeen, eli vissiin kantsii viedä sinne suoraan.
     

Kerro tästä muillekin!