GM TBI 1986-92:n hienosäätöä (=tuunausta)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janiluo, 9.2.2009.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Vaikka otsikko saattaa kuulostaa laajalta niin sitä se ei ole.

    Tarkoitus on aluksi vähän kartoittaa että miltä teillä muilla vakiokoneiden BLM-taulut näyttää kun olette keränneet dataa WinALDL-ohjelmalla ajon aikana?
    (Yli 128 arvolla seos on laihalla ja alle 128 seokset on rikkaalla)

    WinALDL-kaapelista ja sen käytöstä keskustelu tuonne:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... light=aldl

    Jos viitsitte niin lähettäkää mulle S-postina lokitiedosto ja auton tiedot
    (merkki, malli moottori vaihteisto. Myös pelkkä promin tunnus riittää tunnistamiseen).

    Laitan tietoa sitten tänne että päästään spekuloimaan.

    Ja yritetään pitää suuttimen koko, bensapaine ym megasquirt-keskustelut pois tästä. Jookos! :wink:

    t. Jani
    garage(ät)kolumbus.fi
     
  2. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Luultavasti tuollainen -88 purkki pitäisi laittaa V6 kanssa...
    Mites code59 foorumi? Autotune?
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    :eek: Traveleri seilaa viestistä toiseen?

    Tuolta näyttää mun pickupin BLM ('89 C1500 4.3 TH700- AKSB)
    [​IMG]

    Käykö muillakin aina tehtaan promilla noin rikkaalla?

    - Jani -
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jatketaan nyt tätä yksinpuhelua kun ei kukaan taida ymmärtää asian päälle mitään. :(

    Tuolta WinALDL:n BLM välilehdeltä voi talletaa tiedot ja kun tiedoston avaa vaikka notepadillä niin siellä on useampi BLM-taulu sekä korjauskertoimet VE tauluun. Näyttää tältä:

    Wide Correction 10
    RPM \ MAP 20 30 40 50 60 70 80 90 100
    400 1.000 1.000 0.961 0.974 0.961 1.000 1.000 1.000 1.000
    800 1.000 0.961 0.961 0.945 0.930 1.000 1.000 1.000 1.000
    1200 0.961 0.961 0.930 0.917 0.934 0.937 0.941 0.979 1.008
    1600 0.961 0.961 0.933 0.938 0.934 0.944 0.947 0.981 0.977
    2000 0.943 0.945 0.927 0.916 0.930 0.940 0.956 0.985 1.000
    2400 jne...

    Naputtelin uudet arvot VE tauluun ja siirsin uuden promin emulaattoriin ja eikun ajamaan.
    Nyt BLM-taulu näytti tältä:
    [​IMG]

    Ainakin arvot ovat lähempänä 128 kuin aiemmin jos ei muuta.
    :odroll:
    - Jani -
     
  5. ftms

    ftms Gearhead

    jani -
    jos haluat tsekata mitkä arvot mun vanin (350 tbi, nokka vaihdettu, puristusta nostettu) boxissa on niin voin lainata irtoboxin tai pelkän prominkin luettavaksi...

    edelleen meikeläistä ihmetyttää se, mitkä asiat od:llä kiinnostaa isompaa joukkoa. pitäskö yrittää kehittää hommaa johonkin suuntaan??

    tämäkin aihe mitä jani yrittää selvittää koskee lähes kaikkia, jotka gm-ruisku-alkuperäinen tietokone-modifioity moottori tai aikomus modata
    silti juuri kukaan ei asialliseen keskusteluun / aloituksen osallistu...

    -janne
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    totuus taitaa olla se että kaikki jotka ruuttakonetta virittää, niin niillä on joku läppärillä livenä ohjelmoitava boxi laajakaistalambdoineen.
     
  7. sportside

    sportside 1st gear

    Tsemppiä sulle kun teet työtä tieteen hyväksi. Itselläkin olis tarkoitus alkaa asiaan tutustua paremmin kevään aikana tai viimeistään kun tuleva moottori on konepellin alla eikä pukissa :D . Mistäs oot muuten tilannut tyhjiä prommeja?
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo täytyy selvittää että miten noita karttoja tehdään kun tuolla ameriikan keskustelupalstoilla se näyttää olevan arkipäivää ja tietoa/tietäjiä sieltä löytyy.

    Noiden promien valmistaminen on loppu jo 99 mutta Partcolle oli tullut uusi satsi hyllyyn. Ostin kasan kaikkia promeja ja promijalkoja ettei lopu. 8)
    Tosin en viitsi silti polttaa promeja kuin lopulliseen käyttöön kun se on niin hidasta. Ostin Moates:lta tuollaisen Ostrich 2.0 emulaattorin ja tuli testattua eilen ettei auton moottoria tarvitse edes sammuttaa kun muuttelee arvoja livenä. :eek:

    Ota Sportside yhteyttä kun saat laitteen ajokuntoon niin ihmetellää niitä BLM arvoja porukalla.

    - Jani -
     
  9. sportside

    sportside 1st gear

    Jeps otan varmastikin yhteyttä. Mulla on tää homma kuitenkin selkeesti vielä ihan lasten kengissä verrattuna ilmeisesti suhun mutta tarkotus on opetella ja hankkia kumminkin tarvittavat vehkeet. Meillä on taloudessa myöskin 4.3l kutosella liikkuva caprice johon oon teoriassa suunnitellu polttavani lastun joka sallisi turbiininlukon päälle kytkeytymisen vasta huomattavasti suuremmassa nopeudessa kuin nyt. Siis vähän niinkuin harjoitus työnä. Mutta toistaiseksi kaikki on vasta suunnitelma tasolla mutta kun kevät tästä etenee niin toivon mukaan ehtis asiaan syventyä paremmin.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kertokaas tieteentekijät miksi 350TPI kone vm 91 vakioboksilla (speed sensitive) ei käynnisty, hörähtää vaan jos nakutusanturi on kiinni? Myöhäistääkö se syttyä myös startatessa ja miksi? Sytty on säädetty ohjeiden mukaan (muistaakseni 4 asteeseen btdc) irrottamalla se säätimen ruskean johdon liitin.

    Lähtee vaivattomasti käyntiin kun nakutusanturin johdon irrottaa.

    Kone on moottoripukissa, vaikuttaakohan asiaan se, että se ei ole kumisilla moottorityynyillä? Lähinnä ihmetyttää, että säätääkö boksi nakutusennakkoa myös startatessa?
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla on myös ´86 4.3 Caprice sedan kaksisataisella (3v) lootalla. Aion vaihtaa siihen 700:sen. Mulla on jo promi 700 versiollekkin. Sano promin tunniste ja missä nopeudessa haluat lukon päälle niin teen sulle lastun.

    - Jani -
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ettei menis off topickiksi niin yritän kääntää keskustelun takaisin raiteilleen.

    Nakutusanturinhan voi laittaa mihin tahansa lohkon läheisyyteen (mekaaniseen kosketukseen) esim poraamalla kierteen koneenkorvaan ja ruuvaamalla anturin siihen jos esim peltisarjat ei mahdollista alkuperäissijoitusta. Jos sulla on moottori pukissa niin kai se anturi aistii naputuksen myös siitä pukista... EN TIEDÄ mutta vois kuvitella että sytytyksen säätö ja ennakko on tärkeä myös käynnistettäessä. Yleensä TBI sytytys säädetään siihen arvoon mikä lukee syylarinmuovin tarrassa. Pickupeissa ainakin 0 astetta.
    Nakutuksen tunnistuksen voi poistaa käytöstä tekemällä uuden promin. :lol:

    - Jani -
     
  13. sportside

    sportside 1st gear

    Kiitoksia tarjouksesta mulla ei oo sitä prommin tunnistetta nyt just käsillä. Olin aatellut tota turbiininlukon tuunaamista juuri itselleni vähän kuin tutustuakseni koko aiheeseen ja siinä saa helposti näkyvää aikaan. Mutta sulla kyllä todellakin tuntuu intoa riittävän tähän aiheeseen. Oon itsekin miettinyt jo kauan miks kaikilla täällä suomessa on sellanen ihmeelinen asenne näihin 80 ja 90-luvun tietokone autoihin jotka on kuitenkin on ihmisten tekemiä. Mulla on siis itsellä menossa sellanen projekti että ostin viime kesänä rehellisesti paskan 350 efi lohkon joka tässä talven aikana pitäs kevyehkön läpikäymisen ja piristämisen jälkeen nostaa paikalleen. Ja ottaa siis vanha pois näin auto pysyy kokoajan liikenteessä eikä jää mihinkään puun alle seisomaan vuosiks ku se on kuitenkin vähän niinkun sellanen perheen 2. auton ja harrasteauton risteymä.Ja siihen liittyen oon ite tutkinut lähinnä netin välityksellä tätä prommien muokkaamista. Tuntuu tosiaan amerikan pojat olevan paremmin perillä ja asennoituneena asiasta.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nakutusanturi on orkkispaikassa ja konehuonetarraa ei ole kun ei ole konehuonettakaan. Saattaa olla jopa liian vähän ennakkoa jos menee nakutussäädöstä johtuen noin paljon myöhälle.
    Mutta voihan se tosiaan johtua tuosta vaimennuksen puuttumisestakin. Outoa vaan että säätää myös startilla. Palataan tuohon ohitusasiaan tarvittaessa kun moottori on konehuoneessa.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oletko janiluo muuten kuullut, tekeekö kukaan Eepromia vaimikäseoli tuohon vanhempaan kaasutinversiosysteemiin? Sellaiselle olisi tarvetta. Eli parempi ennakkokäyrä lähinnä tai jopa "ajossa ohjelmoitava" systeemi.
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo niihin pitäisi saada samoilla vermeillä tehtyä kun ostaa oikean kalibrointitiedoston esim tuolta: http://www.tunercat.com/tnr_desc/ecm_sup.html ja tuo emulaattoripulikka käy sitten melkein mihin GM-boksiin vaan kunhan vaihtaa sen GM:n orkkispiirijalan tuollaiseen normaalijalkaan.
    [​IMG]

    Asensin yhden piirijalan TPI Calpackiin ja sillä pääsen TPI bokseihin kiinni mutta se lienee toinen topikki.
    Nyt kun vehkeet löytyy niin niitä pitäisi päästä myös käyttämään. :p
     
  17. sportside

    sportside 1st gear

    Vaikkakin menee ehkä vähän ohi aiheen edelleen niin olisin kysässyt että minkälainen prommin poltto vehjes sulla on? Ite kun meinasin jo syksyllä hankkia tälläsen http://www.progshop.com/shop/programmer ... ammer.html mutta se jäi kumminkin tilaamatta mutta jos nyt näitten meen turinoiden intouttamana sen sitten kumminkin hankkis. Lisäks mahdatko tietää ajaako tuolta partcon nettikaupasta löytyvä 2732-200 ajaa saman asian kun 2732A?
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    En ole mikään elektroniikka-asiantuntia (enkä minkään muunkaan) eli kannattaa varmistaa että sillä pystyy kirjoittamaan noita 2732A-promeja. Sillä Moates:in halvalla USB burnerillä ei pysty kuin lukemaan noita GM:n promeja muita pystyy polttamaan. Ilmeisesti USB portissa ei riitä virta polttamiseen eli varmista joltain viisaammalta. Tuo $149,50 ei ole kyllä paljon ja lukee tuolla alkaen 2732... Ei kai siinä auta kuin kokeilla.

    - Jani -
     
  19. sportside

    sportside 1st gear

    No vehje tilattu ja bebekistä ainakin jotain 2732a prommeja. Jahka ne sieltä joskus saapuu ja pääsee kokeilemaan niin sitten ehkä pääsen keskusteleen vähän jämäkämmältä pohjalta.
     
  20. 496SS

    496SS 3rd gear

    Niin, asiahan on aika pitkälti näin. Varsinkin jos aikoo jonkun vähän tehokkaamman moottorin rakentaa, niin nuo Mudracerin mainitsemat hilavitkuttimet on elämää helpottava hankinta.
     

Kerro tästä muillekin!