Ajoneuvovero CO2-päästöperustaiseksi vuonna 2010

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dewpoint, 25.5.2009.

  1. human62

    human62 1st gear

  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Eipä kestä. :D
    Mä en vaan usko että Diesel-miehen kapinasuunnitelma voi kuulostaa noin vahvasti leseenpurian ideologialta. :poff:
    Onneksi mulla on vielä pientä kapinaa takaraivossa mutta jos se loppuu niin sitten voikin jo sammuttaa valot.
    :odroll:
    - Jani -
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hieman asiaa itse ilmastosta:

    http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tut ... 5252782609

    Niin sitä pitää.

    Seuraavaksi nojaudunkin taaksepäin soffalla ja alan seuraamaan miten netissä asiaa kommentoidaan (siis muuallakin kuin täällä). Tiedossa on suuren urheilujuhlan tuntua - lopputulos on tietysti vielä hämärän peitossa. :)
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

  5. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Eikö? Ruotsissa 22% verokertymästä menee jo joidenkin laskelmien mukaan maahantulijoiden hyysäämiseen. Minusta suhteellisen iso luku, vaikka heittäisi kolminkertaisestikin. Suomi tulee päätymään samaan. Lisäksi kannattaa muistaa että kun virkamiehiä vähennetään, vähenee välillisesti myös heidän tekemä yleinen kiusa vähentäen samalla kansan miestyötunteja byrokratian rattaissa. Kaikki tämä vaikuttaa suuresti, joten en voi olla samaa mieltä kanssasi.
     
  6. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Kivahan sitä on veroja maksella mutta kriittisesti alettava suhtautumaan näihin muutamien puolueiden puheisiin ja tekoihin (aina hallituksessa kokkaroimassa)

    CO2 =varallisuusvero maksa ja aja niin maailma pelastuu.

    Taidan lähteä ulkomaille ja takasin tullessa värjätä naamani ja pyytää "pakolaisstatusta" minnen ymmärrä ja Suomi kallis maa linjaa mukaillen.

    Siinä sivussa viristä harmaana niin aika paljon parempi toimeentulo kuin nykyisellä kokonaisverokertymällä.

    Vapaamatkustajan aloituskynnys on enään todella pienestä kiinni enkä ole ainoa lähipiirissä muitakin yhteisön pelisäännöistä tarpeeksi saanneita ja kohta saavia.

    Poliitikkojen on aika ruveta miettimään kuinka kauan se kammelinselkä ja lypsylehmä on raiskattavissa yleisen edun nimissä.

    Loppuu se maksukyky / halu kohta. :poff:
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mitä te niistä pakolaisista meuhkaatte. Mun puolesta kaikki poliitikot voisi vaihtaa pakolaisiin. Enemmän nuo poliitikot saa vahinkoa aikaan kun vievät ihan julkisesti meidän rahat... Sitäpaitsi poliitikkojen palkasta pitäisi ulosmitata työttömyysprosentin verran ja pistää se raha työttömyyden hoitoon niin johan lähtisi Suomi nousuun.
    :mad:
    - Jani -
     
  8. ASENTAJA

    ASENTAJA Gearhead

    Nykypäivinähän on tapana ulkoistaa kaikki, mistä halvalla vaan saa.
    Eikös ministerit ja kansanedustajatkin voisi ulkoistaa, tuskin Virolainen tai vaikka Kiinalainen hallitus tätä Suomen veropolitiikkaa ainakaan huonommin hoitaisi, ainakaan autoverotuksien osalta.
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Nuo pakolaisten saamat kuukausisummat on ihan järjettömiä.

    Jos verrataan vaikkapa kolmilapsisen perheen saamaa summaa 2 283 €/kk
    lähde: http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon ... ikirjoitus

    Vastaavaan suomalaiseen yhden tulonsaajan perheen jossa toinen vanhemmista on hoitamassa lapsia kotona ja kaikki lapset yli 3-vuotiaita. niin bruttotulojen pitää olla aika isot, että pääsee samaan tulotasoon.

    Minusta pakolaisille voitaisiin antaa majapaikka, ruokaa, sekä vaatteita kirppikseltä. Lisäksi päiväraha sama kuin armeijassa (4,40€/pv).

    Ymmärrään hyvin niitä, jotka harkitsevat lyövänsä hanskat tiskiin ja alkavansa vapaamatkustajiksi.

    On käynyt itsellänikin asia mielessä sen verran, että laskin kerran mitä se tarkoittaisi kohdallani. Laskun lopputuloksena päätin jatkaa nykyisellä linjalla ansiotyössä, mutta vappamatkustus vs ansiotyön ero oli yllättävän pieni nettotuloissa. Vielä kun laski mitä erotuksesta jää tuntipalkaksi, niin todella surullisia lukuja.

    Pimeällä työllä olisi erotuksen kirinyt helposti kiinni tekemällä työtä muutaman päivän kuukaudessa. Olen vaan sen verran rehellinen, että periaatteen vuoksi en lähde harmaan talouden tielle, vaikka siihen helposti pystyisinkin ja kiinnijäämisriski olisi olematon.
     
  10. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Nyt menee ohi mutta kuinka paljon tästä CO"2 verokertymästä menee siihen oikeaan luonnnonsuojeluun muut osoitteeethan on varmasti Suuret Johtajamme päättäneet eli jos sitä ympäristöä siis suojellaan niin rahanhan pitää mennä siihen eikä rahoiteta esim, väriterapiakurssia jossain kansalaisopistossa.

    Kun 22% on pakolaisten kustannukset oletettavasti niin tavis joka käy työssä ja perhe esin 4h aikuiset ihan ansiotyössä niin karrikoiden heillä on viides perheenjäsen vain löytynyt siihen talouteen ja tämäkö ei muka hetkauta ketään ja paljonko "pakolainen" aiheuttaa päästöjä lennellessään hakeman sukuaan tänne pohjolaan perheiden yhteyttämisen nimissä.

    Aikaa olisi varmasti matkustaa muullakin tavalla ja vähemmällä CO2,lla no kupataan niiltä jotka siitä nauttivat.

    Varmasti joku voisi pakolaisvirran aiheuttaman päästörasituksen laskea kun kerran Koiristakin ja muista elävistä hiilijalanjälkeä laskeskelevat.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nyt taas riippuu siitä mistä katsotaan. Ei ne pakolaisten saamat summat ole mun mielestä järjettömiä vaan ne kolmilapsisen perheen saamat summat on järjettömiä koska poliitikko riistää vain Suomalaisia. Sama toistuu joka alalla.
    Kun Venäläisten on halvempaa kuskata tavaraa rekalla Suomen kautta kuin mistään muualta ja rajalla on kymmenien kilometrien jonot niin miten poliitikko ratkaisee asian laskuttamalla rekoilta moottoritiemaksuja... ei vaan suomalaisten pitäisi maksaa rekkaparkin rakentaminen näille venäläisrekoille että toiminta jatkuisi???
    Kun Suomi siirtyi Euroihin niin sanottiin ettei tuotteiden hinnat nouse.. no miten on käynyt? kaikki tuotteet ja palvelut maksaa melkein saman numeroina mitä ne maksoi markoissa mutta palkat eivät ole nousseet kuin korkeintaan poliitikoilla. Käytännössä se tarkoittaa sitä että nämäkin CO2 maksut jota maksetaan pakollisesta liikkumisesta maksetaan Visalla ja pikavipeillä kuten myös lasten kännykkälaskut ja muu mobiilihuuhaa. Nokia Nokia, teknologia,Nokia Nokia, Visio, Missio, konsultti, Nokia Nokia...
    On jo huhuiltu suomalaisperheiden ylivelkaantumisesta mutta mitenkähän se tulee näkymään sitten kun kolahtaa. Sitä odotellessa voisi vaikka polttoaineiden verotusta korottaa jos se auttaisi lapsiperheitä kun sehän kohdistuu vaan niihin jotka käy töissä ja nehän saa siitä palkkaa...
    :mad:
    - Jani -
     
  12. human62

    human62 1st gear

    Joo ei ne pakolaiset saa tarpeeksi paljoa. Eläminen on kallista ja niill kun ei raukoilla ole kielitaitoa ja tietoa pitää se korvat rahalla.
    Pakkohan se on veroja kiristää, ja ei sekään tunnu missään kun sitä kiristetään pikkuhiljaa, eitunnu missään :)
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mutta mitä auttaa veroja kiristää jos maksukykyä ei ole ja verot maksetaan velkarahalla?
    Ei samaa perunaa voi montaa kertaa kuoria.
    Vai meinaako joku että kun pakolaisilta otetaan rahat pois niin Suomi lähtee nousuun?

    Katainen sanoi tv haastattelussa että nyt pitää tehdä semmoinen päätös että istutaan kaikki saman pöydän ääreen, ja se on hyvä päätös...
    Siitä mitä siellä pöydän ääressä tapahtui ei sitten uutisoitu sen enempää.

    Ympäripyöreetä hevonpaskaa koko homma.
    :rotfl:
    - Jani -
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    soitin akeen piruuttani ja vänkäsin oikean tekniikkajaoksen puheille.
    KYSYMYS: miten saan muutettua/todistettua ennen vuotta 2000 valmistetun ajoneuvoni hiilidioksidipäästöt?
    AKEN VASTAUS: Hyväksytyn mittauslaitoksen toimesta. Ja ne on lueteltu heidän sivullaan http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... set+ja+hyväksytyt+asiantuntijat/

    ...
    copy-paste AKEN sivuilta:

    Tutkimuslaitokset jaetaan eri luokkiin niiden suorittaman toiminnan perusteella direktiivin 2007/46/EY mukaisesti:
    • Luokka A = omissa, valmistajan tai kolmannen osapuolen tiloissa tehtävät testit
    • Luokka B = valmistajan tai kolmannen osapuolen tiloissa tehtävien testien valvonta
    • Luokka C = tuotannon vaatimustenmukaisuuteen ja valmistajan laadunhallintajärjestelmän valvontaan liittyvät tarkastukset
    • Luokka D = tuotannon näytteiden tarkastus tai testaus tai tämän valvonta


    Suomen nimeämät ja ilmoittamat tutkimuslaitokset löytyvät alla olevasta taulukosta. Pätevyysalueen ja yhteystiedot saa näkyviin klikkaamalla laitoksen nimeä. Kaikkien laitosten tiedot yhdessä dokumentissa saa tästä.

    TUTKIMUSLAITOKSET
    Luokka A
    MTT Vakola, Maatalouden tutkimuskeskus *) TL-0001
    Nemko Oy *) TL-0002
    Nokian Renkaat Oyj TL-0003
    Testmill Pentanova Oy *) TL-0004
    SGS Fimko OyTL-0005
    Test World OyTL-0006
    TKK TL-0007
    VTT TL-0008
    Intertek ETL Semko Oy TL-0009
    KEMA Registered Quality B.V. TL-0010
    Ośrodek Badawczo-Rozwojowy przemyslu oponiarskiego "Stomil" TL-0011
    AVL Motortestcentralen MTC AB TL-0012
    Prüflabor Nord-GmbH TL 0013
    TÜV SÜD Automotive GmbH *) TL-0014
    TÜV NORD Mobilität GmbH *)TL-0015
    VTT Expert Services Oy *) TL-0016

    Luokka C
    Nemko OyTL-0002
    SGS Fimko Oy TL-0005



    *) Liikenteen turvallisuusviraston nimeämä tutkimuslaitos (Notified by Finnish Transport Safety Agency)

    Hyväksytty asiantuntija voi antaa selvityksen ajoneuvon tai komponentin vaatimustenmukaisuudesta kansalliseen tyyppihyväksyntään, yksittäishyväksyntään tai käytettynä maahantuodun ajoneuvon rekisteröintikatsastukseen liittyen.

    Hyväksytyn asiantuntijan kuvaus sekä lainsäädännön asettamat vaatimukset löytyvät tästä muistiosta.

    AKEn hyväksymät hyväksytyt asiantuntijat löytyvät alla olevasta taulukosta. Pätevyysalueen ja yhteystiedot saa näkyviin klikkaamalla tästä.


    Hyväksytyt asiantuntijat
    Luokka HA

    Test World OyHA-0001
    Testmill Pentanova Oy HA-0002
    Nemko Oy HA-0004

    Luokka HC

    Test World OyHA-0001
    K1-Katsastajat OyHA-0003
    Lakeuden Katsastus Oy HA-0005
    E. Valjakka Oy HA-0006



    YHTEYSTIEDOT HYVÄKSYJILLE;

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/06370DA4 ... 9C8B/0/Hyväksytytasiantuntijatpätevyysalueineen22_01_2010.pdf
     
  16. gaz169

    gaz169 1st gear

    Tälläviikollakos noi "ylimääräiset" autot pitää laittaa seisontaan?
     
  17. drive over

    drive over 1st gear

    milläviikolla vaan, ei senpuoleen muutoksia, eli tietenkin kannattaa laittaa se liikennepoisto aina het silloin kun tiedossa että seuraavan kuukauden tai ylikin kuukauden se auto on ajamatta..
     
  18. gaz169

    gaz169 1st gear

    lähinnä tarkotin sitä että ens viikollakos ne verot sit nousee?
     
  19. drive over

    drive over 1st gear

    joo Maaliskuun alusta KOKONAISpainon mukaan vanhemmissa peltilehmissä autokiinteistöverot :-?
     
  20. drive over

    drive over 1st gear

    ^^-ja vakuutusmaksuista EI sitten se mahdollinen osakasko (hirvi/palo/varkaus/)
    katkeakkaan liikennepoiston yhteydessä automaattisesti samalla
    -vaan se pitää erikseen muistaa ite ilmoittaa vakuutusyhtiölle,
    ettei käy niin kun mulla että seur.vakuutuslaskussa tuon asian vasta hokasi. :x
     

Kerro tästä muillekin!