Miksi aftercooler on intercooler?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 6.1.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tätä olen aina miettinyt, mutta en ole kehdannyt kysyä. :) Aina puhutaan, että autoissa on turbo ja intercooler. Mutta määritelmän mukaanhan intercooler pitäisi olla kahden ahtimen välissä. Sen sijaan aftercooler on se, joka on turbon ja moottorin välissä. Ja niinhän useimmat "intercoolerit" ovat.

    Miksi näitä henkilöautoturboja siis kutsutaan intercoolereiksi? En tajua. Kertokaa joku?
     
  2. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Eikös niiden sijainti ole ihan sama, mutta periaatteessa erona on ollut, että aftercooler on neste- ja intercooler ilmakäyttöinen...?
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Aivan samoin minä olen nämä termit sisäistänyt, mutta eipä olisi mikään ihme vaikka olisin väärässä, turboakin kun terminä käytetään nykyään vaikka missä.

    Onko jo pyykkipulveria turbolla ja aftercoolerilla? :eek:
     
  4. blown540

    blown540 1st gear

    inter sanana on latinaa tai ainakin siitä johtuva ja englanninkielisessä sanassa intercooler viitataan coolerin sijaintiin ahtimen ja moottorin(imusarjan) välissä.tokihan se jäähdyttää turbon tuottaman ilmavirran turbon jälkeen mutta sijaitsee ennen imusarjaa josta se johdetaan sylinteriin jolloin se siis olisi esijäähdytin.tässä viitataan "maantieteelliseen" sijaintiin joka pakostakin on välissä koska se on jonkun jälkeen ja jotain ennen.sujuvaa kielenkäyttöä ennenkaikkea termi intercooler.ja kuulostaa paremmalta kuin precooler tai aftercooler.ei kai sillä ole väliä minkä välissä se on,kahden ahtimen tai jonkunmuun.sana inter vaan ilmottaa että se on välissä.vrt.internationel kansainvälinen oli puhe mistä tahansa asiasta. :eek: tai intermezzo välisoitto :eek:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    An intercooler is an intermediate charge air cooler between two stages of turbo charging and/or supercharging. An aftercooler is a cooler following a turbocharger or supercharger.
     
  6. timppa

    timppa Gearhead

    Meille opetettiin AutoK:ssa että Skaaniassa on intercooleri, eli ilmasta ilmaan jäähdytys ja Sisuissa (Valmet ja Cummings) taasen Aftercooleri se jäähdyttää ilmasta veteen (Scaniassa muistaakseni luki jossain valmistajan tiketissä toi intercooler. Samaten FL Volvoissa lukee keulassa intercooler, vaikka yhellä turbolla sekin on... oiskohan aikojen saatossa käsitteet hämärtynyt ja alunperin tuo ilmajäähdyteinen systeemi on ollut kahden turbon välijäähdyttimenä ja käsite on säilynyt vaikka toinen turbo on hävinnyt???

    edit: Tai ehkä on haluttu tehdä uusi markkinointinimi jos Aftercooler on ollut jo raskaalla puolella käytössä...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin, alkuperäinen kysyjä taas äänessä.

    Luulen myös, että termit ovat vain sekoittuneet. Määritelmän mukaan (tuossa englanninkielisessä) eroa ei ole jäähdytystavassa. Nyt tämä tuli Cumminsin koneesta mieleen, joten pitääpä tarkistaa tuo jäähdytystapa (että onko se veteen). Mielestäni kyllä tässä työkoneessa on ahtoilman ilmajäähdytys vaikka on "aftercooler". Ja harvassa laitteessa on tuollainen määritelmän mukainen intercooler kahden turbon välissä.

    Selitys, että intercooler on ahtimen ja mootorin välissä oli aika ykkönen. Missäs se aftercooler sitten on, moottorin jälkeenkö? :p
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    Joo, se on siel takaluukussa hengailemassa.

    Näin viime viikolla hyvinkäällä amisauton, missä oli ilmeisesti joku jääkaapinosa feikki-välijäähdyttimenä.
     
  9. dartman

    dartman 1st gear

    Aftercooler on semmoinen vehe mikä jäähdyttää ahtoilmaa niin kuin intercooler, mutta jäähdytys tapahtuu moottori jäähdytysveden kautta. Eli lämpö sidotaan moottorin jäähdytysveteen. Intercooler on taas, että jäähdytys tapahtuu pelkän ajoviiman vaikutuksesta välijäähdyttimessä.
    Tarkoitus on kuitenkin sama eli alentaa ahtoilman lämpötilaa.
    Ei siinä vissii ole merkitystä monta ahdinta koneessa on.

    Sisu käyttää jonkin verran tuota aftercooler juttua. Yhdessäkään henkilöautossa en ole kuullut aftercooler menetelmää käytettävän, syytä en tiedä.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei aivan noinkaan mutta jo lähelle myös intercooler voi olla jäähdytysnesteellä toimiva, paikka mistä neste otetaan ratkaisee eli jo neste otetaan esim vesipumpun ja lohkon välistä niin se on vielä intercooler mutta jos taas niin kuin vanhoissa cumminseissa vasta syl kannesta niin aftercooler.

    Näin siis minä olen asian ymmärtänyt, Eli voin hyvinkin olla väärässä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ahtimen ja moottorin välissä oleva jäähdytin on, moottorin imuilman esijäähdytin, ahtimen jälkeinen jälkijäähdytin, ahtimen ja moottorin välijäähdytin. Se on ihan sama vaikka toimisi nestemäisellä typellä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Aftercooler on semmoinen vehe mikä jäähdyttää ahtoilmaa niin kuin intercooler, mutta jäähdytys tapahtuu moottori jäähdytysveden kautta. Eli lämpö sidotaan moottorin jäähdytysveteen. Intercooler on taas, että jäähdytys tapahtuu pelkän ajoviiman vaikutuksesta välijäähdyttimessä.
    Tarkoitus on kuitenkin sama eli alentaa ahtoilman lämpötilaa.
    Ei siinä vissii ole merkitystä monta ahdinta koneessa on.

    Sisu käyttää jonkin verran tuota aftercooler juttua. Yhdessäkään henkilöautossa en ole kuullut aftercooler menetelmää käytettävän, syytä en"

    Eikö vanhassa pajerossa ole veteen siirtävä jäähdytin
     
  13. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Mitä tässä nyt on yritetty sanoa? Olisiko kannattanut jättää pari äikäntuntia lintsaamatta niin voisi viestikin välittyä? Kivasti noita, pillkuja juu, sano.

    Aijjuu, eikös se Vortechin ahtimiensa kaveriksi kauppaama välijäähdytin ole tyyppiä aftercooler? Ainakin siis jälkiasennusahtimissa on käytössä, ja muistan kuulleeni että jossain/joissain tehdasahdetuissakin olisi, mutta en saa merkkiä/mallia mieleeni nyt.
     
  14. jvc

    jvc Gearhead


    Voiskos tässä nyt olla niinkin helposta asiasta, kun että toiset jäähdyttää ilman ahtimen jälkeeen (aftercooler?) ja toiset moottorin ja ahtimen välissä (intercooler?)

    Mitään järkeähän tässä ei oo... ainakaan tähän aikaan päivästä...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilmeisesti kaikki on taas kerran jossain mielessä oikeassa, sillä interin ja afterin tekniset määritelmät on oikein ja toisaalta myös amiksen tunnusmerkit eri kuormurimerkkien välijäähdyttimissä on oikein, sillä Suomi-Susi jäähdyttää kummitukseen ahdetun ilman vedellä ja ruåttalaiset taas ilmalla, muttei peräkkäisiä turboja missään tuotantomallissa ole.

    Taitaa olla lähinnä markkinointikikka koko inter-after juttu, sillä ainakin Suomessa Volvo ja Scania lanseerasi ensin "Intercoolerin" ja sen jälkeen Sisu ton "Aftercoolerin," ilmeisesi Cummituksen moottorin mukana.

    Vissiin tälleen vaan pyrittiin korostamaan Sisun eroa kilpailijoihin, jotka tosin pilkkua n*****ttaessa saattaa käyttää nimitystä väärin, mutta silti käytännössä vakiintuneella tavalla, josta ei käytännössä voi tulla sekaannusta.

    Henkilökohtainen mielipide tosin on, että "Intercooler" on coolimpi nimi kuin toi ahterikuuleri, mieluummin sitä Interiä hokisi kuin ahteria jos autoa myydä jollekin pitäis.

    Kovissa pakkasissa toi Sisun Cummajaisen zydeemi on kuulemma kuitenkin ruåttalaisia parempi, kun kone ei koskaan saa liika kylmää ilmaa, kun se jäähdytetään moottorin jäähdytysnesteellä eikä pakkasilmalla.
     
  16. kerosene

    kerosene 1st gear

    Heh tama on mun suosikki. Kiinostaisi etta minnekohan se ilma menee tuon aftercoolerin jalkeen.

    Oma nakemykseni on, etta alkuperainen kysyja on oikeassa - eli intercooler on oikeasti aftercooler, mutta termisto on seonnut - todennakoisesti markkinointikielessa.

    Heikki
     
  17. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    Lainaus:

    Voiskos tässä nyt olla niinkin helposta asiasta, kun että toiset jäähdyttää ilman ahtimen jälkeeen (aftercooler?) ja toiset moottorin ja ahtimen välissä (intercooler?)




    Heh tama on mun suosikki. Kiinostaisi etta minnekohan se ilma menee tuon aftercoolerin jalkeen.

    no pakoputkeen tietysti! sehän sopii sinne paremmin kylmänä. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. kole

    kole 3rd gear

    miksi aftercooler on intercooler

    Pitäisköhän kertoa teille oikea vastaus 8) . Kaikki tietää intercoolerin toiminnan. Aftercooler on sitten se vekotin mikä jäähdyttää turbolta jäähdytysveteen siirtyneen lämmön. Eli turbolta koneeseen menevä lämmennyt ilma menee nestejäähdytteisen kennon läpi. Neste kiertää omassa järjestelmässä joka jäähdytetään aftercoolerilla.
    Helppoa vai mitä :eek: . Vittu tästä ole varma itekkään, mutta kuulostaa hyvältä.
    Ja sitten vielä etuna pieni nestejäähdytin konehuoneessa, afteri sitten isompi mutta sen voi sijoittaa vaikka perävaunuun, ei tule viivettä :lol:.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyselin tossa itse asiaa ja sain sellaset vastaukset ett intercooler jäähdyttää ilmaan ja aftercooler veteen ja intercoolerissa on kenno ennen imusarjaa ja aftercooler jäähdyttää imusarjassa ei erillistä jäähdytys kennoa

    Riku
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei se nyt voi olla noin vaikea ymmärtää mikä noiden eri järjestelmien ero on...
    Intercoolerissa lämpö ahtoilmasta siirretään ilmasta ilmaan,johtamalla ahtoilma kennon läpi samalla tavoin kuin jäähdytysneste syylärin läpi ja sen tehoa voidaan vielä lisätä ruiskuttamalla vettä kennon ulkopuolelle.

    Aftercooler sijaitsee imusarjassa,jossa ahtoilma johdetaan jäähdytyskennon läpi jossa taas virtaa sisällä moottorin oma jäähdytysneste aivan kuten syylärissäkin....

    No Ford on kehittänyt Lightning:n järjestelmän jossa kennossa kierrätetään lyhyen aikaa ilmastointilaitteen kylmäainetta jäähdyttämässä ahtoilmaa...toimii vain jokusen sekunnin kerrallaan...vie ilmastointilaitteelta tehot vähäksi aikaa...ja saahan kyseiseen autoon neste-aftercooleria ahtimen ja imusarjan väliin ainakin tarvikevalmistajilta...

    Aftercooler ei pysty jäähdyttämään ahtoilmaa viileämmäksi kuin sen oma jäähdytysnesteen lämpötila on...eli Intercoolerilla ahtoilman lämpötila saatetaan saada putoamaan huomattavasti alemmas....aftercooleria käytetäänkin yleensä pitkiä aikoja kovankuormituksen alla työskentelevissä raskaissa dieseleissä kuten Cummins:n kuorma-auton moottoreissa.

    Kevyemmässä käytössä,jossa haetaan suurta huipputehoa,kuormituksen ollessa kumminkin pienempää ja lyhyempiaikaisempaa käytetää taas mieluummin Intercooleria.

    Tervetuloa tutustumaan ison-Sisun konehuoneeseen jos kohdalle satutaan... 8)
     

Kerro tästä muillekin!