Sitruunahaposta tahnaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 4dFunClub, 27.2.2006.

  1. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Tuli kokeiltua ekan kerran kromiosan uittamista sitruunahapossa ja tulos oli loistava. Olen enää kahden vaiheilla, vetäsenkö vielä kromitahnalla vai laitanko suoraan autovahan päälle.
    Jos puhutaan isommista osista, tyyliin puskuri, niin allas tarvii olla iso ja korkea ja happoa tarvii paljon. Mitä jos vesi/sitruunahapposeokseen lisäisi jotain, millä soossista tulisi tahnaa, jonka vain sivelisi pintaan, vähän kuin alustamassa? Siellähän se alla hautuisi. Mutta mitä sekaan, liivatetta, vehnäjauhoja?
    Entäs teolliset ruosteenpoistoaineet? Löytyykö tahnana? Hinta/laatu/nopeussuhde verrattuna sitruunahappoon?
     
  2. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Sitruunahappo+tapettiliisteri->toimii.
     
  3. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Mitenkäs tuo sitruunahappo + tapettiliisteriseos toimii, eli kovettuuko tökötti pintaan? itse olen käyttänyt isojen pintojen puhdistukseen (esim sisäkatto jonka upotus altaaseen käytännössä mahdotonta) sitruunahappoa. Olen sivellyt sitä pensselillä pintaan. Jos pinnan antaa seisattua liian pitkään, kuivuu happo tosi tiukkaan siniseksi kerrokseksi pintaan.

    voisiko tuollaisen tahnan siis jättää pitkäksi aikaa muhimaan ilman pelkoa siitä, että koko komeus jämähtää esim. puskurin päälle kiinni? Tietty siihen voisi laittaa jonkun kelmun päälle, vai?
     
  4. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Ei se liisteri kovetu kun vetää tarpeeksi paksusti. Poistin ruosteet auton sisäkatosta (on tosin leikattu irti 8) ) pensselöimällä liisterit pintaan. Annoin olla noin vuorokauden ja sitten pesin painepesurilla pois. Koska pintaan jäi vielä jonkin verran ruostetta toistin operaation uudelleen ja hyvä tuli. Aika pian sen jälkeen kävin katon vielä läpi rasvanpoistoaineella ja vedin epoksit pintaan ettei alkanu uudelleen ruostumaan. Kannattaa muuten tehdä liisteristä kunnon jankkia ettei pääse valumaan pois.
     
  5. bwheel

    bwheel 1st gear

    Kaikki tämän ketjun kirjoittajat eivät ole ilmeisesti vähään aikaa käyneet tapettiostoksilla. Nykyisin myös paperitapeteille myydään valmista liimaa. Tässä ketjussa tarkoitetaan sellaista perinteistä sekoitettavaa pulveriliisteriä, jota ei enään kaikista rautakaupoista löydy. Esim. eräässä k-raudassa ei ollut. Perinteinen liisteri liukeneee hyvin veteen, vaikka se pääsisi kuivahtamaan kokonaan. Noista liimoista en tiedä, sillä nykyisin uusista tapeteista revitään vain pinta irti, ja pohja jää seinään uuden tapetin alle.
     
  6. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Just semmoista sekoitettavaa juttua. Liisteriähän voi tehdä itsekin perunajauhoista ja vedestä, vai mistä sitä ennen muinoin yleensä on tehty. Ei helevetissä mitään liimoja, voi olla että joutuu hiekkapuhaltamaan hapot irti :rotfl:
     
  7. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Missä kunnosssa sulla oli aluksi nuo kromiosat? Ja kauanko pidit liukenemassa, ja miten vahvalla liuoksella? :) Mun tekis mieli kokeilla puskureihin, vaikken vielä olekaan keksinyt millaiseen altaaseen ne mahtuisi. Niissä puskureissa on pientä hapettumaa ja takapuskurissa sellaista hiusnaarmua. Työkaveri tuossa väläytti kahden peltitynnyrin puolikkaan yhteenhitsaamista, siinähän olisi tarpeeksi pituutta jo, täytyis hitsata vielä tuet ettei kellahtaisi. Syvyyttä olisi yhdelle puskurille kerrallaan tarpeeksi. Happoa on kosolti saatavilla.
     
  8. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Hapot reagoi yleensä vain silloin kun ne on nestemäisessä muodossa,vesi on yleisin happojen ohenne.Jos se päästetään jämähtämään esim.kappaleen pintaan,se ei enää reagoi.Ainoa hetki reagointiin on se,kun nestettä on vielä aktivoittamassa happoa...
    Eli kyllä tehokkain keino on uittaa sitä puskuria tai muuta kipaletta n.5% sitrusliemessä.Saa nimittäin säkkitavarana,ei luullakseni kallista.
     
  9. VMZ

    VMZ 1st gear

    Mistä paikoista saa edullisimmin suuria määriä sitruunahappoa?

    Tuo liisteriin yhdistäminen alkoi kiinnostamaan, mutta millainen blandis olisi hyvä?
     
  10. zouni87

    zouni87 1st gear

    Nyt alko kiínnostaa itteekin.... Mitenkäs kun mulla on cromi-osat ruvennu ruostuu... onko hyviä ideoita miten saada ne poies.. Hiomalla sais mutta sitten se jää naarmuille---> ei hjuva.. En usko että ne ruosteet sitruunahapolla lähtis?!?
     
  11. Kine

    Kine 3rd gear

    Se ruostekohta kromiosassa johtuu siitä rikkoutuneesta pinnoituksesta (kromi-nikkeli-kupari). Esimerkiksi kivenisku rikkoo pinnan ja se pelti jää vaille suojaa->ruostuu.

    Ja se ruoste kyllä lähtee varmasti sitruunahapolla, mutta siihen jää sitten se suojaamaton kohta edelleen. Jollain vahalla tai lakalla sen voi koittaa suojata, mutta parasta olisi kai koko kappaleen uudelleenpinnoitus.
     
  12. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Kohde oli tällänen polkuauton maski. Lopputuloksesta tuli tämmönen. Putsasin osan ensin messinkiharjalla ja oikeastaan parissa päivässä pinta oli puhdas, mutta vain vaakasuoralta pinnalta. "Puskurin" yläpinta oli altaassa pystysuorassa ja jostain syystä sen puhdistuminen kesti melkein 5 päivää pidempään. Tässä vaiheessa ongelmaksi tuli nesteen haihtuminen ja happoa löytyi altaasta raepaakkuina. Seoksenhan voi käyttää useita kertoja mutta nyt on ongelma, mikä on seoksen vahvuus. Osaako joku sanoa, pystyykö seosta mittaamaan jollain ominaispainomittarilla tms? Esim näillä, mitä saa autotarvikeliikkeestä?
    Soossi mulla oli Mobilisti-lehden ohjeen mukaan 20-25 %. Apteekkihinnoilla tuo tuli maksamaan 17 e, eli vähänkään isompaan satsiin pitää saada jostain tukusta.
     
  13. Acer65

    Acer65 Gearhead

    Tuli kans testattua tuon Mobilistin jutun innoittamana ruosteepoistoa sitruunahapolla. Lähtökohta oli tuollainen: http://personal.inet.fi/surf/acer65/images/before_s.jpg
    Vuorokausi liuoksessa 44g/litra ja tässähttp://personal.inet.fi/surf/acer65/images/after_s.jpg tulos. TOIMII
    Tuon testin sitruunahappo (E330) on sitä mitä viininvalmistuksessa käytetään , löyty Prismasta, oisko ollut 0.9€/22g......pienen etsinnän jälkeen löyty Agrimarketista 5kg:n astia, maksoi n.25€.
    Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus : tapettiliisteriin sekoitettuna toimii :D
     
  14. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Joo,eli 5% vahva liuos riittää poistamaan vahvankin pintaruosteen.Paakkuuntumisen voi estää liuottamalla sen rakeisen jauheen lämpimään veteen ja järjestämällä pienen ilmapuhalluksen liuokseen(putki,missä porattu pieniä ilmareikiä ja liitetty esim.kompuraan),tällä tavalla saadaan myös kappaleen pinnasta pois hapon aiheyttamat reagointi kuplat,mitä hidastaa "työtä"....
     
  15. zouni87

    zouni87 1st gear

    Elikkä juttu olis pääpiirteissään silleen että
    1) mikään s.happotahna ei ole hyvä
    vaan 2) 5% liuos johon kromiosa upotetaan.... Ja tuo reikäputki-systeemi vaan nopeuttas hommaa... Itekseenkö ne ruosteet lähtee siitä pinnasta, eikö sitä tarttee hangata millään?!?
     
  16. zouni87

    zouni87 1st gear

    Elikkä juttu olis pääpiirteissään silleen että
    1) mikään s.happotahna ei ole hyvä
    vaan 2) 5% liuos johon kromiosa upotetaan.... Ja tuo reikäputki-systeemi vaan nopeuttas hommaa... Itekseenkö ne ruosteet lähtee siitä pinnasta, eikö sitä tarttee hangata millään?!?
     
  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    Olen ajatellu itekkin tätä sitruunahappojuttuu, mut kaveri meinas, et peruutusallas olis pal pare. mitä meinaatte?
     
  18. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Itsekseenhän ne lähtee....semmonen se happo on.Kun altaasta nostat,runsas huuhtelu raikkaalla vedellä ja se siitä.
    Siis tämähän ei kyllä happona ole niin voimakas että se veisi PAKSUN ruosteen veks...siihen on olemassa rajumpi aine joka on nimeltään Fosforihappo,jolla lähtee kyllä paksumpikin laatta!
    Teollisuudessa näillä poistetaan putkistoista ja mekaanisista laitteista korroosiota pois.Helposti ja nopeasti....
     
  19. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Mä tilasin tota sitruunahappoa vuosi sitten paikalliseen agrimarkettiin 25 kg:n säkillisen. Kustansi muistaakseni jonkun 100-110€, jos en pahasti väärin muista. Eipähän ihan heti lopu kesken :)
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Helposti ja nopeasti???!!! :eek: :eek:
    Ennen kaytettiin naissa projekteissa oljy- ja polttoaineputkien piclaamiseen(ruosteen/paksan poisto) tota fosforihappoa, sen neutralisoimiseen tarttee kayttaa caostic soodaa :soosoo: ,
    en tia virallista nimea suameks. Hirvee saatanan show, jos ei neutralisoiminen onnistunut niin putki(tai mika vaan metalli) ruostuu vaikka on oljya taynna :eek: Ja sitten sama 2-3 paivan homma uudestaan :mad:
    Nykyaan kaytetaan tota sitruuna happoa :D
    Sitruuna hapossa pitais valmistajan ohjeitten mukaan kayttaa 3-5% seosta, mut 6-10% toimii mukavasti. Ongelma on jos on maalia niin siihen tarttee kayttaa 15-20%, mika on normaalille ruosteelle turhan paljon! Sitruunahappo neutralisoidaan vedella :eek: eli jos ei oo kiertavaa vetta niin letkusta vetta paalle ja harjaa sekaan. ja hyva tuli!
    Tuntuu auttavan kun happo seosta kierratetaan, tai niin kuin zouni87 sanoi, reikaputki ja ilmaa! tulee seokseen liiketta ja samalla tehoa :rotfl:

    Ruattissa myydaan monissa swapeissa 4l kanistereissa tota sitruuna happoa mita voi kayttaa auto hommissa, oliskos ollu viime vuanna 150skr/4l , ei siis ihan ''apteekin hinnoissa'' :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!