Veneen tuonti usasta, tullin suhtautuminen kilpaveneisiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 18.11.2007.

  1. Tos hotellimme naapurissa olis kiva speedboat myynnis kohtuulliseen hintaan ja ongelmaksi suomeen tuotaessa tulee se ce merkinta jota veneessa ei tietaakseni ole , miten tullille taytyy todistaa etta se tulee kilpakayttoon ,tama kait ainut keino saada vene maahan ilman mieletanta paperisotaa , kellaan faktatietoa....

    Vene on vanha ja pikulohkotekniikalla ja tulis aika sopivasti kontissa mut ei sita kehtaa valtiolle lahjoittaa suomen paassa ,kirottu huvivenedirektiivi :mad:
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tullin suhtautumisesta kannata vielä välittää koska tollasen kilpaveneen tuominen on laillista!! Ostat kilpaveneen ja papereissa lukee että se on kilpakäytössä ollut jne.. Se on sitten eri juttu mitä seuraamuksia on kun poliisit ratsaa ja oletkin perheen kanssa sunnuntaiajelulla??
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Juuri näin! Helpommin osuu 7 oikein lotossa kuin se että meripolliisit jaksaa veneestäsi mitään ce kilpeä vainota.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  5. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Viime kesänä kontissa tuli pieni 3 metrinen alumiini paatti ja 5HP Mercury perämoottori, määrättiin tuhottavaksi. Ihan loppuun asti luulin että järki voittaa, ei voittanut, siellä ne on vene ja moottori maahan haudattuna kaatopaikalla, tuhoaminen suoritettiin tullin valvonnassa 72 euroa tunti.

    Eli tarkista ihmeessä mitä saa ja mitä ei saa tuoda.
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Ei helvetti.... :mad: Yleensä ei mitkään nää kotkotukset hetkauta mutta toi oli jo vähän överiä.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Onko tämä maa tosiaan näin järjetön? Itse saa räpeltää itselleen veneen vaikka tyhjistä kaljatölkeistä, mutta valmista ei saa tuoda? :eek: :mad:
     
  8. mando

    mando 3rd gear

    vene(tai joku vastaava) lehdessä oli pari vuotta sitten juttua asiasta, virosta saa ce paperit n.1000-2000€
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on tämän EUvostoliiton tirektiivi joka suojelee sisämarkkinoita tolla CE hommalla :wc: . Esim ton http://www.uscg.mil/default.asp hyväksymä paatti ei täytä EU vaatimuksia :rotfl: .

    Se on totta että tulli tuhoo tai se tuhotaan tullin valvonnassa jos ei vie sitä ite pois maasta!!


    Kilpaveneen tuonti on vielä ihan laillista touhua!!
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Oliskohan tullimiesten huumori ylettyny kilpakalastus veneeseen?:rotfl:
     
  11. Niin mikä nyt sitten on kilpavene?

    Tää kyseinen yksilö on 23jalkainen matala lätyskä jossa on paikat
    viidelle+keulatila , mutta kulkee +70 mailia ja tarkoitus olis ajaa vaik saimaan muistojen ajoissa ens kesänä ,mutta millä tulli määrittää onk kyse kilpa/tavan veneestä , pahoin pelkään että se on taas sitä mielivaltaa
    jota virkamiehet saa harjoittaa ilman vastuuta mielin määrin.

    Soitin tullineuvontaan ja kertoivat sieltä että kilpakäyttöön saa tuoda veneen muttei osannut kertoa että miten se todetan ,kaippa tuo sit selviää suomen päässä :lol: :lol: :wc: :poff:

    Sitäpaitsi en olis niin varma että saa enää tehdä itsekkään niitä veneitä ihan tosta vaan ainakaa jos koneteho ylittää jonkun hikisen 25hv tai mikä se rekisteröinnin raja nykyään on , kuitenkin niin että jos se alkaa haiskastaa hauskalta ja vauhdikkaalta se on syytä kieltää tai tehdä niin vitun vaikeeks ettei tavallisella ihmisellä ole mahdollisuuksia sellaiseen....

    Kyllä täällä usassa on sentään tavallisen kansalaisen paljon helpompaa elää ihan oikeata elämää kun ei oikeuksia poljeta maahan vaan niitä pyritää tarjoamaan oman maan kansalaisille , suomessa ei taida pärjätä enää kuin ryhtymällä sossun luukuilla luuraviin jengeihin ja heittäytymällä täysin yhteiskunnan hyysättäväksi , täällä näyttävät kyllä tekevän kovasti elantonsa eteen töitä ja hyvä niin.

    Kyllä suomen touhu kovasti ihmetyttää näitä paikallisia täällä ,puistelevat päätään ja ovat ihan unbelieveboleja , epäilivät että onko suomessa kommunismi vielä vallassa , näyttää olevan kun järki ei sen vartaa sano että suomen kesästä pitäisi saada nauttia haluamallaan tavalla ,se kun on lyhyt ja sitten tulee se talvi jonka aikana suurin osa tuloistasi menee mökin lämmittämiseen :mad:

    Alkaa taas olla ulkomaille muutto vahvana vaihtoehtona ,pitäköön sitten suomi veronsa ja pilkunviilaus direktiivinsä! Tuntuu että suomi on perustettu testilaboratorioksi kuinka paljon ihmiset kestää pakkasta ja erillaisia sääntöjen ja järjenvastaisten direktiivien aiheuttamaan vitutusta.

    Tietysti jos kävis vaan töissä , jois pullon kossua sohvalla ja menis seuraavana aamuna töihin ja jois kossua jne jne niin olis varmaan valtiovaltakin tyytyväinen ja olis hyvä elää se elämänsä ihan loppuun saakka mut kun semmonen ei oikein tarjoa sisältöä ,mutta kaikki muu tuntuu olevan mahdotonta jos et satu olemaan syntynyt kultalusokka suussa tai voittanut lotossa.
     
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead


    Minäkin suutuin aluksi kun kaverit ilkkuivat Suomen systeemiä sosialistiseksi ja jopa kommunistiseksi. Sitten kun muutin takas niin ymmärsin että sitähän tää on. Nyt kun Suomessa erehtyy kehumaan Usan systeemiä hyväksi niin saa vihat päälle... Hiukan kun käy muualla elämässä niin huomaa että asiat voi tehdä niin kovin erilaisestikin miten ne on aina Suomessa tehty... :odroll:
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo, onhan niitäkin maita joissa jonkun asian lait on säädetty aivan eri näkökantaa katsoen, ja toimii huomattavasti laajemminkin, sekä paremmin . Täällä kuitenkin on totuttu täkäläiseen ajatustapaan ja se kuka puhuu parhaiten, oikeastaan päättää miten jokin asia tehdään.. :mad:
     
  14. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Kyllä, mutta ei se tullin vika ole, ne vaan tekee työtänsä, kyllä ne varmaan välillä ittekin ihmettelee :lol: No onneksi muutin pois Suomesta ja saan olla ja asua täällä Ameriikan ihmemaassa. By the way, täksi päiväksim luvattu + 21 huomiseksi +25, oli ihan pakko laittaa noi kelitiedot 8)
     
  15. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Ei ny kannata heti alkaa runkoa sahaamaan ja köyttä rasvaamaan, tollaseen tapaukseen voidaan suorittaa jälkisertifionti maahantuonnin jälkeen, ennen ensimmäistä käyttöönottoa tarkastuksen perusteella, tarkastuksen mahdolliset suorittajat ja hinnat selviävät merenkulkulaitokselta. Noita on tehty tässä maassa tänäkin vuonna useita mm. Kroatiasta käytettynä maahantuoduille veneille. Ennenkuin "CE-papereita" lähdetään Virosta tilailemaan niin kannattaa selvittää em. laitokselta ainakin hyväksyttyjen EU:ssa operoivien ilmoitettujen laitosten luettelo.

    Kukaan ei määrää sitä kontistakaivettua venettä paloiteltavaksi heti välittömästi siinä kontin edessä vaikka MKL:n sinistä lätkää ei löytyisikään. Veneen käyttöönotto katsotaan alkaneeksi sitten kun sitä on ensimmäisen kerran EU:n sisällä käytetty, sitä ennen sen kohtalo ei kuulu kenellekään muille kun omistajalle. Ei edes tullille.

    Kilpaveneeksi veneen voi määritellä ainoastaan veneen valmistaja, kilpaveneiltä ei edellytetä huviveneille määriteltyjä kantavuus, kallistus- ja painopistekoerajoja.

    Edit:
    Tilannehan on aika takaperoinen verrattuna 2- ja 4-pyöräisiin: Veneen kun teet itse niin riittää että kulkuvalot, pelastusliivit, sammutin ja raketit ovat mukana, rekisteriotteen saa postitse kun soittaa ja pyytää. Koeajot, cruisingit ja työmatkat saa ajaa 0.99 promillen voimalla ilman nopeusrajoituksia ja teho/painosuhdetta määrittävää lainsäädäntöä ei ole. Tehdastekoiselta pitää puolestaan löytyä läjä todistuksia, lupia ja sertifikaatteja, parhaassa tapauksessa ilmoitetun laitoksen erillinen tarkastus omistajan kustannuksella.

    Maailma on ihmeellinen paikka.
     
  16. Quest

    Quest Gearhead

    Paljonkohan tuollaista valmista pötköä pitäisi muutella jota sen voisi rekisteröidä itse tehtynä?
     
  17. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Vaasalainen paluumuuttaja toi viime kesänä Amerikasta kontillisen muutto tavaraa
    mm.Jenkkiveneen .No veneestä puuttuivat tietysti ce tunnukset ja tulli määräsi veneen tuhottavaksi!!Kaveri oli asunut Jenkkilässä yli 20 vuotta ,eikä voinut mitenkään ymmärtää tapahtunutta.No eipä kukaan muukaan .
    Syksyllä kaveri muutti takaisin Amerikkaan ja sanoi palaavansa ehkä viiden vuoden kuluttua.
    Tämä ei ole mikään urbaanilegenda,vaan ikävä kyllä tosi tarina.
     
  18. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

    Joo meillä on eu,ssa CE merkintä ja jenkeillä omansa,eli et voi viedä jenkkeihinkään venettä jota ei ole sinne sertifioitu,tämä on molemmin puolin pelkkää kauppapolitiikkaa,suojellaan omia markkinoita.Tuonti veneelle on mahdollista hakea CE-hyväksyntää mutta taitaa olla aika kallista hommaa,näin tehdään lähinnä kalliille purjeveneille jonka loppuhinnassa se ei näyttele enää suurta osaa.
     
  19. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Äärikiinnostavaa hommaa tämä tullin määräämä veneiden tuhoaminen. Kerrotko vielä miten vene tuhottiin - minkäkokoisia paloja piti tehdä? Saiko ottaa edes nousulistanpätkää muistoksi? Vai oliko omistaja kenties raudoissa suukapuloituna eikä saanut pelastaa edes venakoppien tiivareita?

    Jep.
     
  20. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Ei sitä välttämättä tarvi tuhota, mutta se oli esim. mun tapauksessa halvin vaihtoehto.
     

Kerro tästä muillekin!